به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با عنوان «نشانه‌های توافق بر سر بازرسی‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران» نوشت: در حالی که قدرت های غربی خواستار بازرسی از تاسیسات مشکوک هسته ای ایران هستند، رهبر معظم ایران با ورود بازرسان به تاسیسات نظامی مخالفت کرده و همچنین اجازه مصاحبه با دانشمندان ایرانی را نیز نمی دهد.

یک مقام ارشد ایرانی در حالی از تلاش تهران برای کاهش این شکاف و اختلاف خبر داده است که سه مقام غربی اعلام کردند، به نظر می رسد ایران ظاهرا با انتقال 9 تن اورانیوم با درجه غنای پایین به خارج از کشور موافقت کرده که این بخشی از توافقنامه جامع هسته‌ای است که دو طرف امیدوارند تا هفته آینده حاصل شود.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: سه ماه قبل عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی به خبرنگاران گفته بود که تهران هرگز سوخت هسته ای را به خارج از مرزهای ایران منتقل نخواهد کرد. مقام های آمریکایی اعلام کردند که کارخانه تهران که برای خنثی سازی سوخت هسته ای احداث شده، قادر به فعالیت نبوده و تحریم های اقتصادی نیز تا زمانی که 96 درصد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از بین نرود، لغو نخواهد شد.

یکی از مقام های غربی که در مذاکرات هسته ای حضور داشته در این باره گفت: ایرانی ها در حال کنار آمدن با تفسیر تجاری برای انتقال سوخت هسته ای به خارج از مرزهای ایران هستند. ایرانی ها در داخل کشور خواهند گفت که در حال فروش سوخت هسته ای هستند، گرچه بازار برای سوخت اتمی اشباع است.

اظهارات مقام های ایرانی در شرایط حساسی از مذاکرات بیان شده است، این در حالی است که برخی مقام ها بر این باورند که تا روز سه شنبه آینده طرف ها می توانند به توافق جامع هسته ای دست یابند و به 18 ماه مذاکره پایان دهند.

ولی برخی مقام ها نیز هشدار می دهند که هنوز معلوم نیست برخی از موانع شامل درخواست های ایران برای زمان بندی لغو تحریم ها، در این مدت قابل حل و فصل شدن خواهد بود یا نه.

برخی از جزییات مربوط به بازرسی ها نیز می تواند اختلاف برانگیز باشد. هنوز معلوم نیست در توافق نهایی چه محدودیت هایی برای تحقیق و توسعه در خصوص فعالیت سانتریفیوژهای کارآمدتر اعمال خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که اگر محدودیت های اعمال شده برای فعالیت های تحقیق و توسعه ضعیف باشد، ایران می تواند پس از منقضی شدن توافقنامه هسته ای پس از 15 سال، تولید صنعتی اورانیوم را در بعد صنعتی گسترش دهد.

مساله بازرسی یکی از سخت ترین موضوعات در مذاکرات هسته ای ایران بوده است. آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران هفته گذشته اعلام کرد که خارجی ها هرگز اجازه ورود به تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی را نخواهند داشت.