به گزارش پارس، خبرگزاری سما در گزارشی تحلیلی با اشاره به انفجار تروریستی جمعه گذشته در مسجد شیعیان کویت، این انفجار را بیانگر حضور شبکه ای از حامیان داعش در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دانست.

در این گزارش تحلیلی آمده است؛ وقتی عامل عربستانی انفجار کویت در ساعات اولیه روز جمعه گذشته برای اجرای خطرناک ترین حمله گروههای تروریستی در کویت وارد این کشور شد همه چیز اعم از نوع لباس، کمربند انفجاری و خودروی لازم جهت رساندن او به محل ماموریت برایش مهیا بود.

منبعی امنیتی گفته است کمربند انفجاری بکار برده شده در این حمله چند روز قبل از انجام عملیات و در یک اقدام پیچیده، از عربستان وارد کویت شده بود تا مشخص شود داعش شبکه قدرتمندی را در کشورهای عربی تشکیل داده است که با این گروه همکاری می کنند.

رسانه های کویتی در این باره نوشته‌اند از جمله کسانی که فهد سلیمان عبدالمحسن القباع( مجری عملیات تروریستی) پس از فرود در فرودگاه با آنها تماس گرفته است فردی از یک خانواده مرتبط با داعش است. او با فرد دیگری نیز تماس گرفت که با القاعده در ارتباط است.

ساعاتی پس از این تماس دوربین مراقبت این جوان اهل عربستان را در حالی نشان می دهد که به دلیل بستن کمربند انفجاری چاق تر از حد معمول نشان می داد و در حال ورود به مسجد امام صادق (ع) بود، او اندکی صبر کرد تا نمازگزاران به سجود بروند و در این لحظه بود که خود را منفجر کرد.

زمان ورود او به مسجد نیز نشان می دهد برنامه‌ریزی برای عملیات بسیار دقیق بوده است و عوامل پشت پرده‌ای که او را در این عملیات همراهی می کردند حتی دقیقه ها را هم لحاظ کردند.

در این حمله 27 نفر کشته شدند تا بدترین حمله ای باشد که تروریست‌ها در کویت انجام داده‌اند. این حمله پس از حمله خونین ماه مه سال 2003 که عناصر القاعده در ریاض انجام داده بودند و به کشته شدن 35 نفر منجر شده بود، از بدترین عملیات خرابکارانه‌ای است که درکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام شده است.

این حمله با خود نگرانی هایی را نیز به دنبال داشت. نگرانی این است که چه تعداد از جوانان عربستانی برای حمله به شیعیان در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اجرایی کردن تهدیدات داعش مبنی بر اینکه در ماه رمضان خشونت ها را تشدید خواهد کرد تمایل دارند؟

یکی از نگرانی ها این است که عملیات کویت آغازی برای انفجارهای مشابه در کشورهای نفت خیز خلیج فارس باشد. در شرایطی که جوانان زیادی از عربستان برای اجرای چنین عملیاتی تمایل دارند مشکل این است که تردد اتباع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به هر یک از شش کشور عضو آزاد است و نیازی به روادید سفر ندارد.

انفجار روز جمعه گذشته در کویت یکی از سه عملیاتی است که در سه قاره مختلف انجام شده است زیرا دو حمله دیگر در تونس و فرانسه انجام شده بود. 

از میان این سه عملیات به نظر می رسد عملیاتی که در کویت انجام شد سازماندهی شده تر و برنامه ریزی شده تر بود و این امر می تواند ناشی از هماهنگی عوامل اجرا و پشت پرده باشد ضمن اینکه داعش نیز به سرعت مسئولیت این حمله را پذیرفت.

ساعاتی پس از این انفجار گروه موسوم به ولایت نجد( شاخه داعش در عربستان) مسئولیت انفجار را پذیرفت و اندکی بعد نواری صوتی از القباع( مجری عملیات) منتشر شد. این گروه پیش از این انفجار در دو مسجد شیعیان در عربستان را نیز پذیرفته بود.

مقامات کویتی هویت راننده خودرویی را که القباع با آن به مسجد امام صادق(ع) منتقل شد جراح نمر مجبل غازی معرفی کرده و گفته اند برادر جراح نمر همراه داعش در سوریه می جنگد در نتیجه تحقیقات ادامه دارد تا به نقش احتمالی برادر این راننده در عملیات تروریستی کویت پی برده شود.