به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، چین ، فرانسه، آلمان و روسیه روز پنج شنبه دوم آوریل دوهزار و چهارده در لوزان با ایران چارچوب تفاهم نامه را برای حل پرونده سیاسی ایران امضا کردند. 

در طبیعت اورانیوم شامل نود و نه و سه دهم درصد اورانیوم دویست و سی و سی هشت و و هفت دهم درصد اورانیوم دویست و سی و پنج است که برای تولید انرژی هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.
برای افزایش درصد غنای اورانیوم دویست و سی و پنج باید با استفاده از سانتریفیوژها آنها را وارد چرخه غنی سازی کرد.
برای دستیابی به مقادر قابل توجهی از اورانیوم دویست و سی و پنج شمار زیادی سانتریفیوژ مورد نیاز است. برای تولید سوخت در تاسیسات هسته ای غیر نظامی اورانیوم دویست و سی و پنج غنی سازی شده تا پنج درصد کافی است. اما برای ساخت بمب اتمی باید آن را تا نود درصد غنی سازی کرد. 
در صورت توافق نهایی ایران به مدت پانزده سال تاسیسات غنی سازی و راکتور آب سنگین نخواهد ساخت و اورانیوم را بیش از سه ممیز شصت و هفت صدم درصد غنی سازی نخواهد کرد و دو سوم شمار سانتریفیوژ ها یش را کاهش خواهد داد. 
ابزار شکافت هسته ای نیز در فوردو وجود نخواهد داشت. در واقع نطنز تنها مرکز غنی سازی در ایران خواهد بود و فعالیت رآکتور آب سنگین اراک به تحقیقات پزشکی محدود خواهد شد.