به گزارش پارس به نقل از مهر، تحلیلگر و خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که توافق نهایی ایران و اعضای ۱+۵ بدون حل و فصل کامل موضوع پی .ام.دی امکانپذیر نیست.

مایکل گوردون در گفت و گو با خبرنگاران اعزامی خبرگزاری مهر به وین اظهار داشت: یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش موثری در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ ایفا کرده است. البته بنا بر مسئولیت امانو دقیقا چنین انتظاری از او می رود.

وی ادعا کرد: در هر صورت تا زمانی که موضوع ابعاد نظامی احتمالی ایران و نحوه نظارتها مشخص نشود نمی توان به توافق نهایی دست یافت. موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران یکی از مهم ترین قسمتهای مذاکرات است که باید در خصوص آن به تفاهم دست یافت.

تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز افزود: مسلما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مخالف این توافق است. این مخالفت در مواضع صریح او و به صورت مستمر ابراز شده است. تکرار اخیر مواضع نتانیاهو نیز موضوعی غیر طبیعی و عجیب به نظر نمی رسد.

گوردون در خصوص بیانیه لوزان و اهمیت آن در رسیدن به توافق نهایی اظهار داشت: مقامات کاخ سفید تاکید دارند که بیانیه لوزان حکم پایه و اساس توافق نهایی با ایران را دارد اما در عین حال به نظر می رسد طرفین بخواهند تغییراتی را در برخی مفاد آن اعمال کنند. در هر صورت طرفین باید در این خصوص به تفاهمی مشترک دست پیدا کنند.