به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه ممکن است در دراز مدت چالش‌های بسیاری را برای اقتصاد آلمان به همراه داشته باشد. این در حالی است که روند فعلی سبب شده شرکت‌های روسی به جای تعامل بیشتر با همتایان آلمانی خود بیشتر به طرف چین و همکاری با این رقیب بزرگ اروپا نزدیک شوند.

به گزارش مجله سوئدی "کنترا"، به نقل از "کمیته روابط اقتصادی اروپای شرقی در آلمان"، پیش بینی می‌شود تحریم روسیه در سال جاری ضمن وارد آوردن یک خسارت 10 میلیارد دلاری به اقتصاد آلمان، منجر به کاهش 290 هزار شغل در این کشور نیز خواهد شد. ارزش صادرات آلمان به روسیه در سال 2014، حدود 7.2 میلیارد دلار کاهش داشت.

البته این تنها آلمان، به‌عنوان بزرگترین افتصاد اتحادیه اروپا، نیست که متحمل تبعات ناگوار سیاست های ضد روسی غرب در این مدت کوتاه شده است. طبق برآوردهای کمیته آلمانی مذکور، اگر اوضاع به همین صورت پیش برود، سراسر این اتحادیه با از دست دادن مجموع 2 میلیون شغل، چیزی حدود 110 میلیارد دلار از در آمدهای خود را از دست خواهد داد.

با این حساب، پیامدهای بلندمدت سیاست تحریم روسیه می تواند به مراتب سهمگین تر از شرایط فعلی باشد. مسلماً یکی از چالش های اصلی اقتصاد آلمان در آینده، نزدیکی هر چه بیشتر مسکو به کشورهای آسیایی بویژه چین است. در این میان، شرکت های آلمانی همواره از دولت آنگلا مرکل خواسته اند برای اجتناب از پیامد ناخوشایند مقابله اقتصادی با روسیه، تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش دهد.