به گزارش پارس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم «سسیل فویاتر»  نوشت: کلیات جامع توافق میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان که موضوع آن محدود شدن فعالیت های هسته ای تهران است، برای همه مشخص است. اما مساله عمده در این توافق، جزئیات آن است. در زیر به برخی از اختلاف برانگیزترین نکاتی پرداخته می شود که مذاکره کنندگان ارشد هنوز هم در خصوص آنها به توافق نرسیده اند. این در حالی است که ضرب الاجل روز سه شنبه برای دستیابی طرفین به توافق، به زودی فرا خواهد رسید.

-تحریم ها
یکی از اهداف ایران از حضور بر سر میز مذاکرات، کاهش تحریم های اقتصادی و تجاری است که به تدریج طی یک دهه اخیر شدت پیدا کرده است. 

یک دیپلمات ارشد غربی در این باره گفت: «انتظارات یک طرف، با تمایلات طرف های دیگر موافق نیست.» تهران خواستار لغو آنی همه تحریم های اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا به محض امضای توافق است. اما کشورهای پنج بعلاوه یک همچنان بر این موضوع پافشاری می کنند که تحریم ها تنها به صورت تدریجی و زمانی لغو خواهد شد که ایران، گام هایی را در مسیر کاهش ظرفیت های برنامه هسته ای خود بردارد.

- پایگاه های نظامی
مقامات ارشد ایران بارها طی هفته های گذشته اعلام کرده اند با هر گونه بازرسی از اماکن نظامی بوسیله آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف هستند. آنها این بازرسی ها را مغایر با حاکمیت ملی خود می دانند.

آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران اعلام کرده است چنین بازرسی هایی جزء «خطوط قرمز»  هستند. ایشان همچنین با موضوع گفتگو با دانشمندان ایرانی و همچنین دسترسی به اسناد هسته ای مخالفت کردند.

با این وجود آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش است به یک دهه بن بست در خصوص فعالیت های هسته ای ایران در گذشته پایان دهد. از این فعالیت ها به عنوان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران نام برده می شود. هدف از این تلاش های آژانس، راستی آزمایی گزارش های منتشر شده در این خصوص است که ایران تا سال 2003 و احتمالا پس از آن، تحقیقات هسته ای نظامی انجام داده است.

برخی کشورها از جمله فرانسه بر این موضوع اصرار دارند که موضوع ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای ایران باید به وضوح مشخص و به صورت مکتوب در هر گونه توافق نهایی درج شود.

- بازگشت سریع تحریم ها
کشورهای غربی به اصرار خواستار ایجاد ساز و کاری هستند که بر اساس آن، تحریم های سازمان ملل که طی هرگونه توافق با ایران لغو خواهد شد، در صورت نقض موافقتنامه بوسیله ایران به سرعت بتواند به جای خود باز گردد. یک دیپلمات غربی در این باره گفت پنج بعلاوه یک در خصوص این موضوع توافق کرده است.

- مدت زمان توافق
کشورهای قدرتمند جهان خواستار محدودیت برنامه هسته ای ایران دست کم به مدت 10 سال هستند. آنها همچنین خواستار محدود شدن بخش هایی از این برنامه برای مدتی طولانی تر هستند.

بر اساس چارچوب توافق لوزان که در تاریخ دوم ماه آوریل میان طرفین به امضا رسید، ایران باید برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به مدت 10 سال محدود کند. رهبر معظم ایران بر این موضوع تاکید می‌کنند که ایران باید اجازه داشته باشد در این مدت زمان، فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای خود را ادامه دهد.