به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها نه تنها مردم ایران بلکه تمام جهان پیگیر اخبار داغ مذاکرات هسته ای هستند.در این بین خبر گزاری های غربی نیز همسو با سران خود از موضع بالا و بر پایه استدلال های واهی برای داغ شدن صفحه خبری خود پا به پای حدس و گمان پیش می روند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) در گزارشی به نقل از دو دیپلمات آگاه نوشت: "ایران در حال بررسی انتقال و فروش اورانیوم غنی‌شده است."

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات ها نوشت: "مذاکره کنندگان هسته ای ایران که براساس توافق پیش رو، مکلف به خلاصی از چندین تن اورانیوم غنی‌شده هستند، بر روی طرحی از سوی آمریکا تمرکز کرده اند که حول ارسال مواد به کشور دیگر برای فروش به عنوان سوخت رآکتور می چرخد."

این خبرگزاری نوشت: گزینه صادرات و فروش پیش از این نیز مطرح شده بود و دیپلمات های یادشده تأکید کردند که طرف ها هنوز بر روی این راه حل درمورد سرانجام ذخایر اورانیوم با غنای پایین به توافق نرسیده اند.

آسوشیتدپرس افزود:علاقه دوباره ایران از آن جهت قابل توجه است که مقامات ارشد ایرانی در اظهارات عمومی خود در مذاکرات مقدماتی، انتقال و خروج مواد از ایران را رد کردند.همچنین از دیگر گزینه های مورد بحث، تبدیل اورانیوم غنی‌شده به وضعیتی است که قابل استفاده برای سلاح نباشد که انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج و احتمالاً به روسیه به منظور ذخیره سازی از دیگر گزینه های مدنظر است.

این خبرگزاری همچنین تأیید کرده است: مطابق توافق اولیه که به مذاکرات جاری انجامید، ایران تقریباً تمامی اورانیوم غنی شده خود با فاصله فنی یک گام تا سطح تسلیحاتی را منهدم کرده است. این اقدام، ایران را با ذخایری باقی گذاشته که در سطوحی بسیار پایین تر از سطح موردنیاز برای ساخت هسته یک بمب اتم غنی شده اند.

این گزارش خبری با نوع نگارش خود بر زیاده خواهی طرف مذاکره غربی بیش از قبل صحه می گذارد و در ادامه هیزم به آتش را اضافه کرده نوشته است:با وجود این، با توجه به این حقیقت که این ذخایر همچنان قابلیت غنی سازی به سطح مورد نیاز بک بمب را دارند، اولویت اصلی آمریکا و چندکشور دیگر هم اکنون بی ضرر کردن این ذخایر شده است.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیش از این در آستانه دور جدید مذاکرات گفته بود:"به شرط عدم مطالبات زیاده خواهانه طرف مقابل، توافق در دسترس است.