به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در ضیافت افطاری با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی که شب گذشته برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، گفت: دولت تدبیر و امید در عین تعامل با سازمان‌های بین‌المللی و در کنار نیروهای مسلح با شهامت، قدرت و اقتدار از حیثیت و شرف جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به دنبال ساخت سلاح‌های مخرب و غیرانسانی نبوده و نیست و این ذهنیت‌سازی‌های دروغین باید برای جهانیان افشا شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت و مجموعه نیروهای مسلح تحت امر ولایت‌فقیه است، گفت: باید در نوع سخن گفتن و حرکت، در صف واحد بوده و سپاه، ارتش، دولت و کارگزاران نظام تحت پرچم ولایت‌فقیه و فرماندهی واحد، قانون اساسی و قرآن و اهل بیت(ع) حرکت ‌کنند.

روحانی با بیان اینکه آمادگی و تجهیز نیروهای مسلح بر مبنای محاسبه موقعیت و محیط پیرامونی و بین‌المللی است، گفت: این بدین معنی است که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شرایط حاکم بر منطقه و جهان، تهدیدات قابل محاسبه و همچنین اهداف دیگر کشورها که گاهی در تضاد یا رقابت با اهداف نظام است، سطح آمادگی خود را حفظ می‌کند.

وی با اشاره به تجربیات گران‌بهای دوران دفاع مقدس، اظهارداشت: آن هشت سال برای ارتش، سپاه ، بسیجیان دلاور و نیروهای انتظامی و مسئولان سیاسی، تجربه گران‌بهایی بود اما در عین حال نباید خود را صرفا در آن تجربه هشت ساله محصور نمائیم، چرا که فضا و شرایط امروز جهان با گذشته تفاوت بسیار زیادی داشته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تغییرات استراتژیک سیاسی و نظامی در منطقه و جهان، گفت: جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح در طول این مدت که کشورهای همسایه با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بوده‌اند، سطح آمادگی و هوشیاری خود را حفظ نمود.

روحانی به تلاش نیروهای مسلح برای افزایش توان دفاعی کشور و ضرورت حفظ این آمادگی‌های دفاعی اشاره و تأکید کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران و تلاش نیروهای مسلح باعث شده تا دشمنان نتوانند تهدیدهای نظامی خود را عملی کنند.

وی ادامه داد: باید از یک طرف برای آمادگی دفاعی کشور، واقعیت‌های راهبردی و شرایط منطقه و جهان در نظر گرفته شود و از سوی دیگر باید ذهنیت راهبردی را نیز مورد توجه قرار داد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دشمن تنها سلاح، ماهواره و موشک نمی‌سازد، بلکه ذهنیتی را برای دنیا منطقه و حتی مردم ایران می‌سازد تا ایران را خطری برای جهانیان نشان دهد.

روحانی با تأکید بر اینکه توجه به ذهنیت‌های راهبردی به اندازه واقعیت راهبردی اهمیت دارد، گفت: زمانی که دشمن می‌کوشد ذهنیت‌های غلطی را درباره ایران به جهانیان القا کند، ما نیز باید ضمن مقابله با تهدید، با تمام توان بکوشیم این ذهنیت‌ها را از افکار عمومی جهان پاک نمائیم.

وی با بیان اینکه گاهی دشمن به دنبال این است که این دروغ را در بین اذهان عمومی جهان جا بیندازد که حکومت ایران، حکومتی نیست که قدرت تعامل، گفت‌وگو، مذاکره و ائتلاف با دیگر کشورها داشته باشد، افزود: همه ما در جمهوری اسلامی ایران باید در برابر این تهدیدها آمادگی خود را حفظ نمائیم.

رئیس‌جمهور حضور نیروی دریایی در آب‌های بین‌المللی و همچنین کمک‌های ایران به کشورهای منطقه که مورد تجاوز تروریست‌ها قرار گرفته‌اند را از نمونه پاسخ‌های عملی کشور در برابر اتهامات بی‌اساس دشمنان دانست و گفت: برای جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی، یمن، سوریه، لبنان، عراق و فلسطین هیچ فرقی نداشته و ما همواره در کنار مظلومان ایستاده و خواهیم ایستاد.

روحانی با اشاره به تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری، خاطرنشان کرد: تصویب این قطعنامه در سازمان ملل پاسخ قاطعی در برابر ذهنیت‌‌سازی‌های بدخواهان جهان بود و جمهوری اسلامی ایران در حساس‌ترین شرایط تاریخی توانست این پرچم را به دست بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه تلاش دشمنان برای ایجاد ذهنیت دروغین ساخت سلاح هسته‌ای در ایران باید برای جهانیان افشا شود، گفت: باید این تبلیغ غلط دشمن را با تمام توان برای جهان افشا نمائیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسیر نیروهای مسلح ایران، صلح مقتدرانه است، گفت: تقویت نیروهای مسلح ایران تنها برای ایجاد صلح در منطقه بوده و نیروهای مسلح پشتیبان اقتدار و منافع ملی هستند.

روحانی در ابتدای سخنانش ماه مبارک رمضان را ماه جهاد، روزه، هدایت حق تعالی، ماه نزول قرآن و ولایت دانست و گفت: ماه رمضان در طول ۸ سال دفاع مقدس از فضای معنوی و فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و همچنین عملیات رمضان در سال ۶۱ در همین ماه انجام شد.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مسلح سایر کشورهای جهان متفاوت و قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: در برخی از کشورها نیروهای مسلح به خاطر ترس مردم آن کشور مورد احترام هستند این در حالی است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جامعه دارای منزلت و مقام شامخ هستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم نیروهای مسلح را به عنوان پناه بزرگ برای حفظ کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علمدار جهاد و مبارزه در راه خدا می‌دانند.

* سردار دهقان: نیروهای مسلح با تمام توان در مسیر اهداف نظام و توسعه ملی حرکت می‌کنند

همچنین پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به وضعیت ناامن و بی‌ثبات کشورهای منطقه، گفت: در حال حاضر ایران از ثبات خوبی بهره‌مند است و در این فضای امن دولت قادر است تمام برنامه‌های خود را در اقصی نقاط کشور به اجرا بگذارد.

وی ادامه داد: امروز نیروهای مسلح به عنوان مجموعه نیروهای ولایت‌مدار با تمام ظرفیت برای خدمت به کشور و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند.

وزیر دفاع گفت: نیروهای مسلح با تمام توان، حامی دولت و در مسیر اهداف نظام و توسعه ملی حرکت می‌کنند.

* سرلشکر فیروزآبادی: امروز شاهد رشد و پیشرفت قابل توجهی در نیروهای مسلح هستیم

همچنین سرلشکر فیروزآبادی فرمانده کل نیروهای مسلح نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از دعوت افطاری رئیس‌جمهور، گفت: نیروهای مسلح با نیت خیر و کسب مجوز از محضر مقام معظم رهبری و با نشاط به این مجلس الفت با دولت آمده است.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح و دولت بازوان ولایت برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی هستند، گفت: امروز شاهد رشد و پیشرفت قابل توجهی در نیروهای مسلح هستیم.

فرمانده کل نیروهای مسلح با بیان اینکه دل‌های همه ما در کشور با هم است و ضمن سپاسگزاری از حمایت‌های دولت از مجموعه نیروهای مسلح، افزود: در حال حاضر دانشمندان مبتکر و خلاق در نیروهای مسلح و وزارت دفاع آماده پیشبرد اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران هستند.