به گزارش پارس ، وی با بیان اینکه در مذاکرات اخیر قدرت کشور را متوقف کردیم افزود: تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت به دلیل خبط سال 83 یعنی پذیرفتن داوطلبانه تعلیق است.


ارزیابی دستاوردهای بخش لیزر و گداخت و برنامه های کشور برای این دو مبحث از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفت‌وگو است.

مهم ترین محورهای گفت‌وگوی خبرنگاران فارس با فریدون عباسی در ادامه می آید:

*طبق بیانیه لوزان ما به تعهداتی که سپردیم عمل کردیم ولی طرف مقابل در موقع لازم به تعهدات خودش عمل نکرده و همه آنها موکول شده به یک سری موضع‌گیری که ما داریم.

*بیش از 12 سال است که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختلاف داریم، آنها در مذاکرات قبلی(زمان دولت دهم) حاضر نشدند از طروق منطقی و قانونی بیایند این مسائل را حل کنند یعنی بیشتر به سمت تحریم رفتند.

* تمدید مذاکرات به نفع آنهاست، در مذاکرات عملا ما اقداماتی را در جهت توقف چیزی که قدرت ما محسوب می‌شد، انجام دادیم.

* چرا باید دوباره از یک جایی که قبلا آزمایش کردیم و ضرر دیدیم، باید دوباره تکرار کنیم.

*قطعنامه‌ها یعنی این که آژانس از نظر شورای حکام و مدیرکلش توانایی حل مسئله هسته‌ای ایران را ندارد.

* این اظهارنظر که ما داوطلبانه یک سری مسائل را می‌پذیریم این جز ضرر برای کشور نیست، دولت اصلا حق ندارد داوطلبانه چیزی رو بپذیرد.تعهدات اضافه‌ای پذیرفتیم که نباید می‌پذیرفتیم.

*تیم مذاکره کننده امروز در سال 82 به اشتباه تعلیق داوطلبانه را انجام داده بعد قطعنامه شورای امنیت دریافت کرده و همه این‌ها را گردن دولت نهم  و دهم می اندازد در حالی که تقصیر دولت نهم و دهم نیست.

* تحقیق و توسعه ،190 هزار سو  و حفظ فردو جزو خطوط قرمز ماست، ولی چه به دست آوردیم آیا 190 هزار سو تصویب شده و 6 هزار ماشین سانتریفیوژ نسل اول می‌تواند کار ما را انجام بدهد؟ ،سانتریفیوژها تا حدی کار خودشان را کردند و فرسوده و آسیب‌پذیر شدند.

*وقتی که آژانس ما را به انحراف از NPT متهم می‌کند و مجرم می‌داند، 5 هزار سانتریفیوژ را هم نمی‌توانیم داشته باشیم یعنی تولید سوخت باید تعطیل شود، راکتور اراک حتی به صورت بازطراحی شده هم نباید وجود داشته باشد، یعنی کشوری که از NPT تخطی کرده باشد محدودیت‌های بیشتری به آن اعمال می شود.

*مرتب در سفرهای خارجی مواجهیم با تماس مامورینی که مستقیما خودشان را به عنوان ماموران CIA معرفی می‌کنند و می‌گویند که ما از CIA برای دیدار شما آمدیم، حتی پول نقد هم با خودشان می‌آورند.

بحث نفوذ سایبری یک بحث جدی است نیروهای ما در داخل و خارج از کشور به سایت‌های مختلف وارد می‌شوند،حتی نمونه بارزش شنودهای دستگاه های اطلاعاتی در مذاکرات اخیر در اتریش است.البته این مسئله را باید به دوستانی گفت که خیلی دوست دارند به وین و ژنو بروند و آنها را از کشورهای پیشرفته می‌دانند و همیشه می‌خواهند که ما برویم در دست دیگران مذاکره کنیم که این تبعات را دارد.

* در جاهایی که با ما همکاری استراتژیک دارند در آنجا برویم مذاکره کنیم پیشنهاد من سوریه، یمن و عراق است که با ما همراه‌ترند تا حداقل با حضور آنها در این کشورها جنگ‌افروزی نکنند.

*امروز می‌توانیم خدمات تخصصی برای مقابله و دفاع از خرابکاری ها و حملات هسته‌ای را به سایر کشورها ارائه دهیم.

* اینکه می‌گویند نگرانی تسلیحاتی را برطرف می‌کنیم یک دیدگاه خاص است، مگر ایران دنبال سلاح بوده که بخواهد نگرانی تسلیحاتی را رفع کند.

*راکتور اراک نشان می‌دهد که ما در تمام فرایندهای مهندسی مکانیک، متالوژی، برق  و شیمی توانمند شدیم.

* دوستانی که مذاکره می‌کنند باید دلشان به حال ما، علما و دانشمندان ما بسوزد نه دلشان به حال آنهایی که تردیدی در فعالیت یا قدرتمندی ایران دارند و می‌خواهند بگویند ایران سلاح درست می‌کند.

*اگر دوستی گفته ما حساسیت سلاح رو از بین بردیم، این را قبول ندارم و باید حرف ایشان(ظریف) را تصحیح کنم، شما سطح علمی و فنی کشور را پایین آوردید و دستاوردهای کشور را کم ارزش کردید.

*امروز در اراک با نسخه آمریکایی ها جلو می رویم نسخه ای که آنها قبل از سال 2012 پیچیدند، سه ماه پیش همین بحث بازطراحی راکتور اراک را در یکی از دانشگاه‌های آمریکایی انجام دادند.

*طرف مقابل برای 6 هزار سو غنی سازی اورانیوم ما برنامه دارد یعنی این که راکتور اراک را باز طراحی می‌کنند تا عملا ذخیره اورانیوم ما را صفر ‌کنند.

* اگر تیم مذاکره‌کننده یک کارمند حوزه ارزی بانک را با خودش به ژنو می برد زمانی که  می‌خواستند 4 و 2 دهم میلیارد دلار را بگیرند این کارمنده مشاوره می داد می گفت که آیا بانک ژاپنی یا بانک سوئیسی این قدرت را دارد که 4 و 2 دهم میلیارد را در چهار ماه به ما بدهد؟

*مجلس باید بیاید 20 هزار مگاوات مصوبه خودش را یا بازنگری کند یا باید پافشاری کند و از دولت بخواهد که سالانه ردیف بودجه برای راکتورهای جدید بومی بیاورد.

* 30 درصد سانتریفیوژها در موقع خاموش شدن،30 درصد موقع راه‌اندازی و مقداری در حمل و نقل آسیب می‌بیند یعنی عملا نسخه‌ای که غربی ها پیچیده‌اند برای ما نابودی تمام سانتریفیوژهای موجود است.

*تیم قبلی را موفق می‌دانم،سیاستی که تیم قبلی نسبت به تیم فعلی در پیش می‌گرفت خیلی بهتر بود، یعنی گام به گام جلو می‌رفت یعنی به ازای هر حرکتی یک ما به ازا می‌خواست.

*دسترسی که به آژانس داده بودیم  نزدیک به پروتکل الحاقی بود ، پروتکل الحاقی می‌گوید اگر فکر هم می‌کنید باید اعلام کنید، آنها به دنبال بازرسی اتهامی هستند.

*دوستان وزارت خارجه و مشاوران وزیر که به این راحتی می گویند بروند و سایت های نظامی را بازرسی کنند اتاق خودشان در وزارت خارجه حاضرند بازرسی بشود؟ بنده که ایرانی هستم و طبقه بندی من هم مشخص است آیا اجازه می‌دهند اسناد وزارتخارجه را ببینم؟ مگر دستگاه نظامی خانه خاله است.

*اگر بپردازیم به روح برنامه اقدام مشترک ژنو که  چه گروهی در آنجا حاکم بوده و مذاکرات را چگونه هدایت کرده مسئله روشن می‌شود که طرف مقابل در حوزه نظامی ما دنبال چه مسئله‌ای هستند.

*ترجیح می‌دادم که آقای صالحی مستقیما وارد مذاکرات نشوند چون ایشان ارزشش خیلی بیشتر از این مسائل بود ما نباید ایشان را اینجا خرج می‌کردیم.

*صالحی شخصیت علمی و رئوفی است، خیلی راحت در مذاکرات دوست می‌شود و آدم راستگو و راحتی است کسی که می‌خواهد مذاکره کند باید کمی گرگ باشد.

*صالحی بعد از حضور در جهت توجیح بحث‌های مذاکرات اقداماتی نابجا کردند و بحث‌هایی که داشتند خیلی جلوتر از تیم مذاکره کننده رفتند.

*این غلط است که بگوییم پلوتونیوم را در راکتور اراک کاهش بدهیم مگر جدا کردن پلوتونیوم ساده است مگر می خواهیم «باقالی» را پوست بگیریم.

* با«خوش و بش» کردن، دست دادن، هدیه گرفتن و هدیه دادن مسائل کشور حل نمی شود.

*دولت باید تامل می‌کرد و امیدوارم همان روش غلط سال 83 را نرود به دلیل آنکه مشکلات امروز کشورمان تنها برای تعلیق داوطلبانه سال 83 است و ما نباید اجازه بدهیم دولت در مقطع فعلی همان روش غلط قبلی را ادامه دهد .

* تفاوت آقای جلیلی با تیم مذاکره کننده جدید این است که ایشان در دانشگاه امام صادق درس خوانده است. در دانشگاه امام صادق(ع) غیر از درس هایی که مبانی‌شان غربی است، اصول اسلامی و فقه را می خوانند و با قرآن و نهج البلاغه حضرت امیر المومنین بیشتر آشنا می‌شوند ولی وقتی که در غرب کسی درس خوانده باشد الگوهای غربی در ذهنش نقش بسته و با روش های غربی مذاکره می کند.

*تیم مذاکره کننده ما حداقل از جلیلی و شمخانی استفاده کنند اینها که ارتش رژیم صهیونیستی نیستند.

*دولت باید حواسش باشد که اگر رای مردم را دارد مردم به این روش مذاکره رای ندادند بلکه رای به حل مشکلات اقتصادی دادند.

*اگر جلیلی یک صدم اینهایی که انقدر مصاحبه می‌کردند یک صدم تلویزیون می رفت صدا و سیما، الان رئیس جمهور بود.

*عدم تزریق گاز به 10 هزار سانتریفیوژ در دولت دهم  تنها برای مذاکرات نبود بلکه یک سیاست بود.

* دشمنان برای از کار انداختن سانتریفیوژهای نسل 1 ما چندین بار در صبح نیمه شعبان سال  90 و روز قدس سال 91 حملات خاصی انجام دادند ولی موفق نشدند البته به دلیل مواد منفجره که در گیج خلا کار گذاشته بودند، مقداری ما آسیب دیدیم که آن جزئی بود و ما توانستیم این را خیلی زود در 2روز جبران کنیم.

*از سال 90 کار تحقیق و توسعه و تولید ماشین سانتریفیوز با سو 24 آغاز شد.

*گداخت را به صورت یک کار لوکس می خواهیم نگاه کنیم یا یک کار جدی؟ یعنی واقعا مسئله  کشور گداخت است یا فعلا می خواهیم از راکتور فرار کنیم و در جامعه بگوییم ما دنبال انرژی پاک‌تری به نام گداخت هستیم یعنی زمان بخریم بعد صورت مسئله راکتور و گداخت را پاک کنیم.

*از ورود من به سازمان و شرکت‌های تابعه جلوگیری می کنند و افراد سازمان جرات نمی کنند با من تماس بگیرند وحشتی وجود دارد در این قضیه شاید ما از جاسوس‌های رژیم صهیونیستی بدتر باشیم.

*برنامه بزرگی برای لیزر داشتم چون معتقد بودم یک کنسرسیوم لیزری باید متشکل از انرژی اتمی، نظامی های کشور و وزارت علوم یعنی دانشگاه ها درست شود که در زمان تحریم تجهیزات، اماکن و نیروهای متخصصمان با هم منسجم کار کنند.

* امروز رسانه ها در خصوص نیاز صنایع نظامی در بعد هسته ای باید شفاف سازی کنند و به جامعه بگوید که نیروهای نظامی به چه کاربردهایی از هسته ای نیاز دارند.

* امروز قبحی که برای استفاده نظامی  از صنعت هسته ای در جامعه ایجاد شده باید شکسته و تصحیح شود.

*در حوزه لیزر در مدت کوتاه به نتایج خیلی خوبی دست یافتیم و توانستیم به بخش صنعتی، نظامی و دانشگاهی کشور کمک کنیم.

*در بخش لیزر انرژی اتمی سرمایه گذاری خوبی شده است و امکانات مناسبی دارد که باید فعال‌تر از امروز باشند.

*امروز باید مدیریت جهادی را وارد لیزر و گداخت کرد، اگر دولت در بحث گداخت جدی است باید مدیریت جهادی که مقام معظم رهبری گفتند را سرلوحه کار خودش قرار دهند.

* مجلس با تاخیر وارد موضوع مذاکرات شد، رونگری‌هایی که صورت گرفت باعث شد که مجلس هم در این زمینه فعال شود تا قانونی را برای اجرا از سوی دولت مصوب کنند.

*امروز با عناوینی همچون برنامه اقدام مشترک و یا بیانیه، مجلس را دور می زنند مجلس الان خوب جلو آمده و بهتر است که مقداری به مسائل ریز و جزییات دقت کنند.

*مجلس نباید اجازه دهند که خلاف رای نمایندگان ملت تعهداتی را به کشورهای دیگر بسپارند.چون تیم مذاکره کننده حداقل 2 سال و به صورت خوشبینانه تا 6 سال دیگر هستند.

* PMD تنها با فشار بر رژیم صهیونیستی حل می شود، ما باید حتما فشار روی لابی صهیونیسم را زیاد کنیم یعنی روی خود رژیم صهیونیستی فشار بیاوریم تا از لابی صهیونیسم استفاده کند و اراده سیاسی کشورهای غربی را به سمت حل مشکلات PMD نزدیک کند.

* مسلح کردن کرانه باختری و حفظ نظام سوریه و عراق باید جزو ضروریات باشد. امروز باید از دفاع وطنی سوریه حمایت کنیم به دلیل آنکه همه دنیا سوریه را تحریم کرده است.

* اگر می خواهیم تحریم برداشته شود راهش در مذاکره هسته ای نیست چون تحریم ها حدود 17 درصدش به مسائل هسته ای به اقدامات نسنجیده ای که در سال 83 صورت گرفته بود(تعلیق های دواطلبان) برمی ‌گردد.

*این جمله ممکن است باعث لرزش مشاوران وزیر خارجه شود و بگویند که عباسی نعل وارونه زد، این نعل وارونه نیست اتفاقا ما نعل را درست زیر پای اسب وزارت خارجه می‌کوبیم و می گوییم بتازید و تمام فشار دستگاه دیپلماسی را بر روی صهیونیست ها قرار دهید.

* بحث موشکی در پشت پرده مذاکرات وجود دارد، همیشه آنها جنگ روانی ایجاد می‌کنند ولی تیم مذاکره‌کننده ما هنوز اجازه صحبت در حوزه موشکی را ندارد.

* کم کردن برد موشک های ما تا 150 کیلومتر جزو آمال و آرزوهای کشورهای غربی است ولی نتوانستند و بنیه دانش و فناوری کشورمان دیگر تعطیل کردنی نیست. مسئولان باید باور کنند که ما قدرت جهانی هستیم قدرت جهانی که الان در منطقه بالفعل شده در جهانی شدن هنوز بالقوه است.

*پیام رهبری مانند پیامی است که حضرت امام (ره) برای گورباچوف فرستادند و عده ای نگرفتند.

*جک استراو در کشور راحت وارد می‌شود و برنامه ملاقات برایش گذاشتند  ولی هیچ کس از وی نپرسید چرا شهید علیمحمدی را شهید کردند.

*  مدالیته‌ای که آقای لاریجانی تنظیم کرد و به دوره آقای جلیلی رسید 6 بند داشت که یکی از مسائلش در خصوص مسائل غیر هسته‌ای بود. در حد یکی، دو مدیر شرکت  را در خصوص برخی خریدها سوال داشتند مثلا می گفتند بار آلومینیومی را که از خارج خریدید برای چه کاری خریده شده بود و از مدیرعامل خواستند که پاسخ دهد.

*نمی شود گفت با دانشمند مصاحبه شده است؛ مصاحبه‌ها در جهتن بستن پرونده بوده نه در جهت باز کردن. آمانو در جهت باز کردن بیشتر پرونده و گسترشش صحبت می‌کند.

*برای ساخت راکتور بومی دارخوین(IR360 ) به دنبال  استفاده از اطلاعات راکتور  440 مگاوات روسی و راکتور 600 مگاوات روسیه در فنلاند نصب شده، بودیم اما در نهایت از دیتای یک راکتور در سوئیس استفاده کردیم.

* در دوره مدیریت من در سازمان نظام فکری را از دید به خارج تغییر دادم، و به مدیران بارها تاکید کردم که اصلا فراموش کنیم که می خواهیم  اجزا را از شرکت های دیگر و کشورهای دیگر بخریم همه چیز را می خواهیم داخلی کنیم.

*راکتورهای 1000 مگاوات که قرار است در بوشهر زده بشود از سال 90 مذاکراتش شروع شده بود.

* مثل همان کاری که در ژنو رفتند با کمپرسی همه دستاوردهای هسته‌ای را خالی کردند آمدند در شروع دولت یازدهم مدیران سازمان را با کمپرسی بیرون کردند.

*همه کسانی که می توانستند به نحوی کارها را مدیریت و نقش داشته باشند، کنار گذاشتند و کسانی که انگیزه داشتند و عضو انرژی اتمی بودند ناکارشان کردند و به صورت غیرفعال کنار گذاشته شدند.

*کشورهای اروپایی به روش های مختلف برای توسعه همکاری به ما علامت می‌دهند تماس می گرفتند ما هم می‌گفتیم این تحریم‌ها همیشگی نیست و حل می‌شود. وزارت خارجه می‌تواند از این ابزار استفاده کند ولی متاسفانه همه تخم‌مرغ‌هایش در سبد ژنو و لوزان را گذاشته است.