به گزارش پارس به نقل از ایرنا، «حیدر العبادی» روز شنبه در جمع مدیران رسانه های گروهی و دیپلمات های مقیم بغداد در سالن اجتماعات هتل الرشید در منطقه سبز امنیتی، گفت که تحقیقات در خصوص سقوط یک ماه قبل شهر الرمادی به دست تروریست های داعش به سرانجام رسیده و به زودی نتایج آن منتشر می شود.

نخست وزیر عراق با رد برخی ادعاهای اخیر مبنی بر وجود دستور عقب نشینی نیروهای نظامی عراق از الرمادی تاکید کرد که هیچ گونه دستوری مبنی بر عقب نشینی وجود نداشته، بلکه تا 2 روز بعد از عقب نشینی عمده نیروهای نظامی، 28 تن از نیروی های عراقی همچنان به نبرد خود علیه تروریست ها در الرمادی ادامه می دادند.

وی که به مناسبت یکصد و چهل و ششمین سالروز تاسیس روزنامه نگاری در عراق سخن می گفت بر ضرورت مبارزه با شایعه و دروغ پراکنی تاکید کرد.

العبادی تصریح که به جز دولت عراق، تمامی گروه های سیاسی عمده در عراق دارای رسانه هستند و بایستی این رسانه ها دارای نظام نظارت داخلی بر انتشارات خود باشند و از شایعه و دروغ پراکنی خودداری کنند.

نخست وزیر عراق همچنین از بازداشت عضو سابق شورای فرماندهی حزب منحله بعث خبر داد و گفت که «عبدالباقی سعدون» یکی از تروریست های مهمی بود که مدت 10 سال است که تحت تعقیب بوده و بالاخره نیروهای امنیتی عراق در یک اقدام امنیتی صرفا عراقی او را به دام انداختند.

السعدون در فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا در عراق جزو رتبه پنجم بود که دو روز قبل در شهر کرکوک در شمال بغداد به دام افتاد. 

العبادی ادامه داد که نیروهای امنیتی عراق در جریان این عملیات به یک انبار از اطلاعات در خصوص تشکیلات تروریستی حزب منحله بعث سابق و همچنین تشکیلات داعش و رهبران آنها دست یافتند.

وی به حملات اخیر داعش در عراق و کشورهای منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: حملات اخیر داعش در ماه رمضان اعلام جنگ علیه خدا و رسول (ص) است و حملات آنها در کشورهای حوزه خلیج فارس برای ضربه زدن به بافت اجتماعی این جوامع است و هدف آنها از هم پاشیدگی جوامع و دولت ها در منطقه و جهان است.

«سلیم الجبوری» رییس پارلمان عراق نیز در سخنانی بر ضرورت دقت و امانت داری در انتقال اخبار تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، در چنین روزی در 146 سال پیش و در دوران حکومت عثمانی، اولین روزنامه عراق به نام 'الزوراء ' منتشر شد و هنوز این روزنامه را کانون روزنامه نگاران عراق منتشر می کند.

موید اللامی رییس کانون روزنامه نگاران عراق و معاون سندیکای روزنامه نگاران عرب و عضو برجسته اتحادیه جهانی روزنامه نگاران نیز در سخنانی ضمن خیر مقدم به میهمانانی از داخل و خارج عراق و نیز مقام های ارشد کشورش، در سخنانی در خصوص حرفه سخت و خطرناک خبرنگاری در عراق برای حاضران صحبت کرد و از حضور روزنامه نگاران و خبرنگاران در صحنه های مختلف طی 12 سال گذشته، از 2003 میلادی هنگام اشغال عراق توسط ارتش آمریکا و صحنه های مختلف نبرد با تروریسم و جنگ اخیر با داعش گفت و یاد شهدای رسانه را در عراق گرامی داشت. 

از سال 2003 تاکنون بیش از 400 خبرنگار و فعال رسانه ای در عراق در حوادث مختلف از جمله جنگ، اقدامات تروریستی و جنگ اخیر علیه داعش کشته شده اند. بسیاری از آنان نیز که آمار دقیقی از آن در دست نیست، مجروح و یا ربوده شده اند و هنوز سرنوشت نامعلومی دارند.