به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جان کری در گفتگوهای تلفنی اخیر با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به او گفته است اگر خواهان توافق هسته‌ای در موعد ضرب‌الاجل هستید باید به سؤال‌هایی که در خصوص پژوهش‌های هسته‌ای گذشته مطرح است پاسخ بدهید.

تماس‌های تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود از زمانی شروع شد که جان کری در مصاحبه‌ای از عدم تمایل آمریکا به تکیه بر مسائل گذشته در برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته بود و مدعی شده بود آمریکا از همه سوابق برنامه هسته‌ای ایران و ابعاد احتمالی نظامی آن آگاه است ولی به جای تمرکز بر گذشته، به فکر نظارت بر آینده برنامه هسته ای ایران است.

جان کری چندی پیش در یک کنفرانس ویدئویی در سالن برگزاری نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا با خبرنگاران، گفت: "ما اصراری روی این نداریم ایران درباره آنچه در یک مقطع زمانی یا هر زمان دیگر انجام داده، توضیح دهد. ما می‌دانیم آنها چه کاری انجام داده‌اند. شکی نداریم. ما از فعالیت‌های نظامی معینی که آنها مشغول انجام آن بودند آگاهی کامل داریم. چیزی که درباره آن نگران هستیم، زمان‌های پس از آن است. برای ما حیاتی است بدانیم که این فعالیت‌ها در زمان‌های بعدتر، متوقف شده‌اند."

همچنین به گزارش اینترفکس، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اخیراً اعلام کرده بود نیازی به پاسخگویی به مسئله ادعایی آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی، موسوم بهPMD، تا ضرب الاجل 30 ژوئن( 10 تیر ماه) نیست.

خبرگزاری اینترفکس روسیه با اعلام این خبر، از زبان "یوکیا آمانو" تصریح کرده که آژانس، ارائه تضمین در خصوص ادعای ابعاد نظامی احتمالی را تا زمان ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای لازم نمی‌داند و ضرورتی برای این کار وجود ندارد.