به گزارش پارس، آسوشیتدپرس با اعلام خبر دسترسی به یک سند محرمانه اعلام کرد اگر تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، آمریکا و شرکای مذاکراتی آن آماده ارائه رآکتورهای با فناوری پیشرفته و دیگر تجهیزات به ایران هستند.
 
مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 برای نیل به توافق نهایی هسته‌ای با نزدیک شدن به موعد 30 ژوئن که به عنوان ضرب‌الاجل رسیدن به توافق جامع  تعیین شده، با شدت بیشتری در حالی پیگیری است.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی درباره مذاکرات هسته‌ای ادعا کرده که به سک سند محرمانه دسترسی یافته که در آن درباره آمادگی گروه 5+1 برای ارائه پیشنهادی به ایران خبر داده است.
 
این خبرگزاری آمریکایی گزارش داد: «یک سند محرمانه نشان می‌دهد که آمریکا و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده توافق هسته‌ای با ایران آماده هستند اگر ایران برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود کند، پیشنهاد ارائه رآکتورهای با فناوری پیشرفته و دیگر تجهیزات به تهران هستند».
 
آسوشیتدپرس ضمن تکرار ادعای بی اساس و بدون مدرک درباره برنامه هسته‌ای ایران، در ادامه این گزارش مدعی شد: «فراتر از توافقی که توانایی ایران را برای ساخت بمب اتمی برای حداقل 10 سال محدود می‌کند، آمریکا و شرکای مذاکره‌ای آن امیدوارند هرگونه زمینه‌ای را که بر اساس آن ایران استدلال کند نیاز به توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود دارد، از بین ببرند؛ برنامه‌هایی که می‌تواند در جریان اجرای توافق هسته‌ای برای تولید سلاح استفاده شود».
 
به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، در این سند که نام آن «همکاری هسته‌ای غیرنظامی» است، قول داده می‌شود به جای تاسیسات آب سنگین، توسط آمریکا و شرکایش به ایران رآکتورهای آب سبک هسته‌ای داده شود.