به گزارش پارس به نقل از رویترز، این اسناد افشا شده مدعی هستند که انتقال تجهیزات و وسایل پیشرفته هسته ای چند ماه قبل از حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به سودان انجام شده است.

در یکی از اسناد افشا شده از سفارت عربستان سعودی در خارطوم، سفیر سعودی مدعی شده است که ایران تجهیزات پیشرفته از جمله سانتریفیوژهای هسته ای را به این کشور آفریقایی منتقل کرده است. در این سند که تاریخ آن مربوط به فوریه ۲۰۱۲ می شود و مهر خیلی محرمانه دارد، ادعا شده است که «منابع سفارتخانه می گویند کانتینرهای ایرانی در هفته جاری وارد فرودگاه خارطوم می شوند و حاوی وسایل تکنولوژیک پیشرفته از جمله سانتریفیوژهای مرتبط با غنی سازی اورانیوم هستند و محموله دوم نیز هفته آینده وارد خواهد شد.

سایت افشارگر ویکی لیکس هفته گذشته اعلام کرد که نیم میلیون سند دیپلماتیک از اسناد وزارت خارجه و سفارتخانه های عربستان سعودی را به تدریج منتشر خواهد کرد. عربستان سعودی با این حال این اسناد را جعلی و تقلبی خوانده و درباره هر سند به طور جداگانه اعلام نظری نمی کند.

این سند دیپلماتیک عربستان سعودی با این حال هیچ جزییات مشخصی از منابع این سفارتخانه یا اطلاعات دیگری را که مرتبط با انتقال این تجهیزات هسته ای از سوی ایران باشد، نمی گوید. همچنین هیچ گزارش قبلی دیگری نیز درباره انتقال تجهیزات هسته ای از ایران به سودان که دارای برنامه هسته ای نیست، وجود ندارد.

جنگنده های رژیم صهیونیستی ۸ ماه پس از تاریخ اعلام شده در این سند، به کارخانه ای در سودان حمله کردند.