به گزارش پارس به نقل از ایسنا مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس درباره اظهارات اخیر قاسم روانبخش عضو جبهه پایداری درخصوص طرح هسته‌ای مجلس توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، مهدی کیایی در نوشتاری آورده است:

در روزهای اخیر و پس از " طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران " فضاسازی ها و دروغ پردازی‌های زیادی در این باره صورت گرفت که فضای افکار عمومی را مغشوش کرد. در یکی از این موارد حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو جبهه پایداری در یادداشتی که در اغلب رسانه های این جریان سیاسی منعکس شده مطالب خلاف واقعی را عنوان کرد که نیازمند توضیح است:

ایشان در مطلبی با عنوان آیا مجلس از مصوبه خود عقب‌نشینی‌ کرده‌ است؟ نوشت : " پس از تصویب این طرح که با ریاست آقای ابوترابی و با غیبت آقای لاریجانی، با اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان یعنی از مجموع ۲۰۰ نفر حاضرین با ۱۸۶ رای به تصویب رسید بررسی جزییات آن در روز یک شنبه ۳۱ خرداد در دستور کار مجلس قرار گرفت تا با قانونی شدن آن، گام مهمی در برابر زیاده خواهی های غرب به ویژه آمریکا برداشته شود. ولی متاسفانه در روز یک شنبه این طرح از دستور خارج شد و به جای آن، ادامه بررسی طرح استانی شدن انتخابات در دستور قرار گرفت. سپس در لحظات پایانی وقت مجلس، طرح اصلاح شده ای که مورد تایید آقای لاریجانی بود در دستور قرار گرفت و با ۱۹۹ رای به تصویب مجلس رسید و بررسی جزییات آن به سه شنبه آینده موکول گردید.

در همین فراز کوتاه چندین مطلب خلاف روشن ، وجود دارد که نشان از ناآگاهی نویسنده یا غرض ورزی است.

1 – در روز چهارشنبه 27 /2/ 94 نمایندگان به اولویت دار بودن " طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران " رای مثبت دادند نه کلیات طرح . بنابراین در روز مذکور اصولا در غیاب رئیس مجلس طرحی تصویب نشده بود که نویسنده غرض ورزانه تلاش کرده است به مخاطب القاء کند که علت تصویب کلیات ، عدم حضور ایشان بوده است.

جهت مزید اطلاع حجت الاسلام روانبخش باید گفت: براساس تبصره 1 ماده 104 آیین نامه داخلی مجلس ، در صورتی که حداقل 50 نفر از نمایندگان از رئیس جلسه تقاضا نمایند گزارش چاپ شده کمیسیون خارج از نوبت در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد ، رئیس جلسه پس از نطق مخالفین و مخالفین ، این درخواست را به رای نمایندگان می گذارد و در صورت تصویب مجلس ، رسیدگی به این طرح در اولویت قرار می گیرد. اتفاقی که در مورد این طرح در روز چهارشنبه افتاد و با رای قاطع نمایندگان مواجه شد.

2 – در همین تبصره 1 ماده 104 آیین نامه داخلی مجلس تصریح و تاکید شده است که با اعمال مجدد این تبصره نمی توان طرحی را که قبلا اولویت دار شده است متوقف کرد. اگر آقای روانبخش کمی دقت می کردند و یا از افراد آگاه سوال می پرسیدند احتمالا متوجه می شدند که طرح استانی شدن انتخابات که در روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس در حال رسیدگی بود ، با همین شیوه اولویت دار شده بود و بنابراین با استناد به قسمت اخیر تبصره 1 ماده 104 به هیچ طریقی امکان توقف آن و خروج از دستور کار میسر نبود.

3- همچنین ادعای اینکه این طرح در روز یکشنبه 31/2/94 از دستور خارج شد نیز کذب دیگری است ، زیرا بنا بر توضیح فوق الذکر مجلس ملزم بود ابتدا طرح استانی شدن انتخابات را به سرانجام برساند و دکتر لاریجانی ریاست جلسه ، بلافاصله پس از اتمام طرح استانی شدن انتخابات در روز یکشنبه ، کلیات " طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران " را به رای نمایندگان گذاشت که با رای اکثریت قاطع مجلس کلیات این طرح به تصویب رسید.

4- آقای روانبخش در بخش دیگری از مطلب خود مدعی شده ، رییس مجلس طرح مصوب اکثریت قاطع نمایندگان را تغییر داده و با اصلاحات مورد نظر خودش دوباره آن را به رای گذاشته است . ضعف و نادرستی این ادعا با توضیحات فوق الذکر و تاکید بر اینکه اساسا هنوز کلیات و یا جزییات طرحی به تصویب مجلس نرسیده بود روشن است و نیاز به توضیح بیشتری ندارد.

5- شگفت انگیز اینکه ایشان در بخش دیگری از مطلب خود ، از این موضوع که در طرح مجلس ، تاکید شده است که بایستی مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود ، اظهار ناخرسندی کرده و این موضوع را سبب بی اثر شدن مصوبه دانسته است. تعجب آور این است که آقای روانبخش ، تعمدا خود را به تغافل زده و دقت نمی کند که " شورای عالی امنیت ملی " از آغاز در پرونده هسته ای حضور داشته و تیم مذاکره کننده ملزم به رعایت مصوبات این شورا است. همچنین لازم به تاکید است که مصوبات شورای عالی امنیت ملی ، تنها پس از تایید رهبر معظم انقلاب ، قابلیت اجرا دارد و قابل فهم نیست که چرا مدعیان ارزشها و تبعیت از رهبری ، از اینکه دست رهبری معظم انقلاب در مهم ترین و استراتژیک ترین پرونده سیاسی و امنیتی کشور باز باشد ، تا این حد آشفته شده اند.

6- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه 2 /4/ 94 ، با 213 رأی موافق، با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران موافقت کردند تا تاکیدی باشد بر اینکه لغو تحریم ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود و هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

در پایان از خداوند کریم مسئلت می کنم که در ماه رحمت الهی به همه ما تقوایی عنایت فرماید تا بدور از اغراض سیاسی و جناحی در مسائل مهم ملی ، مصلحت کشور و ملت را بر سایر امور مرجح بدانیم.