به گزارش پارس به نقل از فارس، «استفان لندمن» تحلیلگر و نظریه پرداز معروف آمریکایی در یادداشتی خاطر نشان ساخت تداوم گفت‌‌وگوهای هسته‌ای «1+ 5» با ایران به معنای تلاش واشنگتن برای عادی سازی روابط با ایران بعد از 36 سال خصومت نیست.

در بخشی از این یادداشت که در وبگاه «رنز» انتشار یافته نویسنده ضمن اشاره به «عامدانه بودن زمان انتشار این گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا درباره ایران» آورده است: انتشار گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره اوضاع حقوق بشر ایران در سال 2014 میلادی در حالی‌که در آن نام آمریکا و اسرائیل به عنوان مفتضح‌ترین حامیان تروریسم لحاظ نشده, گواهی بیشتر از دشمنی این کشور با ایران است.

لندمن عنوان داشت: در این گزارش «بشار اسد» رییس جمهور سوریه ‌بخاطر دفاع از کشورش در برابر نیروهای تحت حمایت آمریکا (داعش) و دیگر گروه‌های خرابکار تکفیری محکوم شده است. بشار اسد به طور ناعادلانه‌ای متهم به قتل‌های دسته جمعی، حملات شیمیایی و دیگر موارد شده و به وی تهمت های ناروا زده شده است در حالی‌که برنامه‌های از دیرباز واشنگتن در تغییر حکومت‌ها و نیز خصومت‌های کنونی آمریکا و نبردهای نیابی که اوباما در ماه مارس 2011 آن‌را اجرا کرده و نیز تجاوز آشکار علیه یک کشور مستقل (سوریه) نادیده گرفته شده است.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: در حالی گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا از تهران به خاطر حمایت از گروه‌های مبارز در غزه، حزب‌‌الله لبنان و دیگر گروه‌ها در عراق و در سطح خاورمیانه انتقاد شده است که هیچ گواهی جز کلی گویی‌های بی‌معنی که به عنوان بخشی از خصومت دیرینه واشنگتن با ایران به هدف ضربه زنی می‌باشد، مشاهده نمی شود.

 لندمن خاطر نشان ساخت اگر هر گروهی مخالف امپریالیسم آمریکا و اسرائیل باشد به طور خودکار در فهرست یک سازمان تروریستی بیگانه قرار می‌گیرد.

لندمن در ادامه با اشاره به برخی ادعاهای صورت گرفته در گزارش سالیانه حقوق بشر آمریکا علیه ایران که این کشور را متهم به ارسال سلاح برای گروه‌های خرابکار کرده و جمهوری اسلامی را متهم به ترویج بی‌ثباتی در خاورمیانه نموده است، نوشت: هیچ سندی از فعالیت‌های ایران که مبین حمایت این کشور از گروه‌های خرابکار یا مرتبط با این مسئله باشد، موجود نیست. همچنین ایران تاکنون هیچ کشوری را تهدید نکرده و در طول قرون گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده و تنها با نیرومندی از کیان خود محافظت می‌کند.

این تحلیلگر آمریکایی با واکنش به ادعاهای ذکر شده در گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره کمک‌های مالی، تجهیزاتی ایران به شیعیان عراق و رزمندگان افغانستانی برای حمایت از حکومت اسد نوشت: ایران به حق از متحد خود سوریه که مشغول نبرد با تکفیری‌هایی که عامل نبرد نیابتی آمریکا هستند، حمایت می‌کند. این در حالی است ‌که دولت اوباما باعث تکه پاره شده جمهوری عربی سوریه شده و به عبارتی یکی از جنایتکارترین اعمال را در طول تاریخ مرتکب شده است.

 لندمن در ادامه با استناد به گزارش ضد ایرانی وزارت خارجه آمریکا که عنوان کرده بود، ایران همچنان در زمینه شیوع سلاح های کشتار جمعی مایه نگرانی می‌باشد و به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه برنامه هسته‌ای پایبند نیست، نوشت: این‌ها نادرست هستند. همه دنیا می‌دانند که برنامه هسته‌ای ایران مسالمت آمیز بوده و کاملا بر اساس مفاد «ان‌پی‌تی» است و در این زمینه حتی موساد و 16 آژانس امنیتی، اطلاعاتی آمریکا اذعان کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران جنبه نظامی ندارد.

در انتهای این یادداشت آمده است: با توجه به خصومت دیرینه آمریکا علیه ایران تصور این‌که واشنگتن قصد عادی سازی روابط با ایران را داشته باشد بسیار غیر ممکن است و فشار سنگین از ناحیه اسرائیل و لابی‌های آمریکا ادامه ضربه زدن به ایران را تضمین می‌کند.