به گزارش پارس، 'میچا ژیووینوویچ' امروز (دوشنبه) در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد با بیان اینکه نتیجه حملات هوایی یمن، کشتار مردم بی گناه و ویرانی خانه ها و شرکت ها و صنایع مختلف است، افزود: صلح و ثبات و حل و فصل مسایل بین کشورها هر گز با سلاح و تجهیزات نظامی حاصل نمی شود.

ژیووینوویچ، مذاکره بین طرف های درگیر بدون دخالت دیگر کشورها را بهترین راه حل برای بحران موجود در یمن دانست و گفت: حکومت در هر کشوری به طور مستقیم از طریق آرا مردم تعیین می شود و عربستان سعودی یا هر کشور دیگر نمی توانند با زور سلاح حکومت را برای ملت یمن تعیین کنند.

این تحلیلگر صرب افزود: عربستان سعودی که با 9 کشور دیگر عربی بیش از 3 ماه حمله نظامی به یمن را با حمایت و چراغ سبز آمریکا شروع کرده، نمی تواند سیاست های غیر مشروع و غیر حقوقی خود را در یمن پیاده کند و باید هرچه زودتر به خواسته اکثریت قاطع مردم در یمن احترام بگذارد و به کشتار مردم و ویران کردن این کشور خاتمه دهد.

ژیووینوویچ که مقالات بسیاری را در باره تحولات بین المللی نوشته است، گفت: آمریکا، پشت حمله نظامی به یمن قرار دارد و باید به این موضوع مهم اشاره کرد که به طور عمده هدف از این جنگ، بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه و دور کردن افکار عمومی جهان از اقدام های وحشیانه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه است.

وی همچنین با توجه به اینکه عربستان سعودی بدون حمایت سیاسی و مشورت های نظامی نمی توانست حملات هوایی به یمن را شروع کند، توضیح داد: سیاست جدید راهبردی غرب به سرکردگی آمریکا، شروع جنگ در کشورها برای بی ثبات کردن مناطق از جمله خاورمیانه بدون دخالت مستقیم است.

وی افزود: چنین سیاستی چندین مزیت برای غرب بخصوص آمریکا دارد. اول اینکه بدون هزینه به مقاصد خود دست می یابد و از طرف دیگر خود را نیز از اتهامات جامعه بین المللی دور می کند.

وی با تاکید براینکه راه حل مساله یمن در جنگ و حملات هوایی نیست، گفت: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد مردم از انصارالله حمایت می کنند می توان با اطمینان گفت که تنها مذاکرات یمنی- یمنی ثبات در این کشور را تامین و تضمین می کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ماه به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، شهرهای این کشور را آماج حملات وحشیانه خود قرار داده است و به رغم اینکه مجامع بین المللی بارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار داده اند، این کشور همچنان مناطق مختلف یمن را بی وقفه بمباران می کند.

در حملات عربستان سعودی و ائتلاف چند کشور عربی دیگر بیش از 9 هزار یمنی کشته و مجروح شده اند.

بیشتر کشته ها و زخمی های تجاوز عربستان سعودی به یمن را شهروندان غیرنظامی به ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان تشکیل می دهند.

با وجود حملات گسترده عربستان و متحدانش به یمن، واقعیت امروز این کشور با آنچه ریاض و غرب می خواهند فاصله زیادی دارد. 

اکنون 80 درصد خاک یمن در دست جنبش مردمی انصارالله است و آنها حدود 90 روز است زیر بمباران های بی وقفه آل سعود و متحدانش ایستاده اند. 

انصارالله را یمن اداره می کند اما طرف دیگر اصرار به اجرای قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت دارد که یک طرفه و با فشار عربستان سعودی و آمریکا به تصویب رسیده است.