به گزارش پارس به نقل از اسپوتنیک، مسکو در صورت رفع شکایت ایران درخصوص عدم تحویل موشک های پدافند هوایی اس-۳۰۰، قصد دارد قرارداد تحویل سامانه جدید و پیشرفته «آنتی ۲۵۰۰» را با تهران امضاء نماید.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از روزنامه «کامرسانت» اعلام کرد: پس از آنکه وضعیت پرونده ۴ میلیارد دلاری موشک های اس-۳۰۰ به نتیجه رسید، روسیه و ایران قرارداد جدیدی برای تحویل سامانه جدید آنتی-۲۵۰۰ که از خانواده اس-۳۰۰ ولی پیشرفته تر از آن است را امضاء می‌کنند.

شرکت دولتی تولید کننده موشک های اس-۳۰۰ تا کنون از اظهار نظر در این خصوص خود داری کرده است.

به گفته این خبرگزاری روسی، سامانه آنتی-۲۵۰۰ پیش از این به ونزوئلا و مصر هم فروخته شده است و درصورت موافقت ایران، این کشور سومین کشوری است که این سامانه دفاع هوایی را تحویل خواهد گرفت.

«مرتضی سرمدی» قائم مقام وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه دیروز خود با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرده بود که مذاکرات ایران و روسیه درباره مکانیسم بازپس گیری شکایت ایران از مسکو به خاطر عدم تحویل موشک های زمین به هوای اس-۳۰۰ همچنان ادامه می یابد.

سرمدی در ادامه گفته بود: ما به بررسی اصلاحات قرارداد ارسال اس-۳۰۰ از قبیل هزینه های جدید ادامه داده و درباره روش بازپس گیری شکایت عدم تحویل این موشک ها با روسیه به بحث و تبادل نظر ادامه می دهیم.

قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران در سال ۲۰۰۷ منعقد شد. بر اساس این قرارداد، مسکو متعهد شده بود که ۵ سامانه دفاع موشکی میان برد اس – ۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به ایران بفروشد. اما برنامه تحویل این موشک ها در سال ۲۰۱۰ و به بهانه اعمال تحریم های سازمان ملل متحد لغو شد.

در واکنش به این اقدام، ایران با درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری از روسیه، به دیوان بین‌المللی داوری در ژنو شکایت کرد تا این که روز دوشنبه ۱۳ آوریل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.