به گزارش پارس ، «سید عباس عراقچی» که پیش از پرواز به مقصد لوکزامبورگ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین سخن می گفت ،‌ افزود: متن مربوط به توافقنامه ، متن پیچیده ای است و ابعاد مختلفی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و از همه مهمتر به لحاظ سیاسی دارد. باید بررسی های کاملی روی آن صورت گیرد. این کار ابتدا در سطح کارشناسان سپس در سطح معاونان انجام می شود.

وی گفت: کشورهای 5+1 هم در پنج روز گذشته در برخی مواقع حضور داشتند. البته مذاکرات هسته ای ما با خانم اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که به نمایندگی از گروه 5+1 مذاکره می کند اما کارشناسان ، مدیران و معاونان دیگر کشورها حضور دارند. همچنین جلساتی داشتیم به صورت دوجانبه با سه کشور اروپایی و چین و روسیه که مسایل مهمی با آنها داریم که باید پیگیری کنیم.

عراقچی با اشاره به اینکه عازم لوکزامبورگ است ، افزود: دکتر ظریف هم به لوکزامبورگ می آیند و با وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی ملاقات خواهیم کرد و دیدار گروهی به اتفاق خانم موگرینی خواهیم داشت. همچنین ملاقات های دوجانبه ای با وزرای امور خارجه انگلیس ، فرانسه و آلمان خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: به هرحال به روزهای آخر مذاکرات و به مهلت تعیین شده نزدیک می شویم. البته همانگونه که بارها گفته شده این مهلت برای ما نهایی نیست و اگر لازم باشد که چند روز بیشتر گفتگو کنیم این کار را انجام خواهیم داد. آنچه که برای ما مهم است رسیدن به یک توافق مطلوب و مورد قبول برای ملت ایران است که در آن حقوق مردم ایران شناسایی و محترم شمرده شده باشد و برنامه هسته ای ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد و تحریم ها هم برداشته شود. امیدواریم انشاء الله در طول چند روز آینده همه این اهداف محقق شود.

عراقچی افزود: اختلاف نظرهایی که در خصوص متن توافقنامه وجود دارد مقداری کمتر شده اما پیشرفت کار به آن اندازه ای که انتظار داشتیم نیست.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر خداوند کمک کند در روزهای آینده اختلافات کمتر شود و به متن واحدی دست یابیم. با این حال اختلافات در بعضی مسایل جدی تر است و به بررسی های بیشتری احتیاج دارد و امیدواریم امروز در جریان ملاقات وزرای امور خارجه بحث بیشتری در خصوص چند موضوع کلیدی مورد اختلاف صورت گیرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: احتمال می رود در پایان این هفته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم به وین سفر کند و ملاقات های دوجانبه ای با وی صورت گیرد.  وی افزود: احتمال می رود باقی وزرای خارجه 5+1 هم به مذاکرات ملحق شوند. این ماراتن به تدریج به لحظات آخر خود نزدیک می شود و امیدواریم خداوند آنچه را که خیر و صلاح است مقرر کند.

عراقچی گفت: پس از پایان مذاکرات لوکزامبورگ به وین باز خواهیم گشت و مذاکرات را ادامه خواهیم داد و آقای ظریف پس از عزیمت به تهران احتمالا آخر هفته به وین بازخواهند گشت.