به گزارش پارس به نقل از بصيرت، با توجه به اهمیت بررسی مکتب امنیتی جمهوری اسلامی و موضوع تمدن سازی انقلاب اسلامی، به سراغ سرلشکر پاسدار مصطفی ایزدی، معاون امور راهبردی و اشراف کلی فرمانده کل قوا رفتیم و در این خصوص گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

*سردار مبانی مکتب امنیتی جمهوری اسلامی را بیان کنید.

بله همانطور که می دانید انقلاب اسلامی ما به بیان حضرت امام راحل(ره) انقلاب ارزش ها است و بر خلاف سایر نهضت های بزرگ دنیا پشتوانه نظری و الهی دارد. پشتوانه عقبه تاریخی بسیار مهمی هم دارد. حرکت پیامبراعظم(ص) و تاریخ خونبار تشیع یکی از پشتوانه های انقلاب اسلامی است. به تازگی نیمه خرداد را پشت سر گذاشتیم، تجارب خونباری مثل این تجارب هم در تاریخ معاصر وجود دارد که همه این ها پشتوانه انقلاب اسلامی است.

به علاوه این که مسیری که انقلاب اسلامی تاکنون طی کرده مسیری است که از آغاز طلوع انقلاب با حرکتهای براندازانه و ضد امنیتی بر علیه انقلاب مواجه بوده اما این مسیر همانند حرکتی متعالی به پیش رفته است. زمانی در تهران ضدانقلاب و منافقین به دنبال براندازی نظام بودند که نیروهای نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی این توطئه ها را خاموش کردند، پس از آن نیز در اطراف و اکناف کشور مثل کردستان، آذربایجان، سیستان و بلوچستان، گنبد، کرمانشاه، خوزستان و... دشمنان با ابزار مختلف از جمله قومیت گرایی سعی در ایجاد چالش برای انقلاب اسلامی بودند. شرایطی را تجربه کردیم که دروازه شهرهای مهمی مثل ارومیه و کرمانشاه مواجه با ضد انقلاب و هجمه آن ها برای خون ریزی و اشغال شهر بود.  ما شاهد بروز چالشها و توطئه هایی بودیم؛ اما این مکتب غنی با محوریت ولی فقیه و تجارب خونبار تاریخی دستاورد بدیعی را برای بشریت در مبارزه با این جریانات رقم زد.

*نمونه این مسائل را شما بخصوص در منطقه کردستان در ابتدای انقلاب با توجه به فعالیت های خود در این منطقه باید دیده باشید. درست است؟
بله؛ استان کردستان بیش از پنج هزار شهید در برقراری امنیت تقدیم انقلاب کرده است، یکی از افراد برجسته در حوزه امنیت در کردستان شهید سرلشکر پاسدار محمد بروجردی است که شعارش مردمی کردن امنیت و جداکردن صف ضد انقلاب از مردم و برخورد مهربانانه با مردم بود. از همین جهت او را مسیح کردستان نامیدند، او با بهره گیری از نقش مردم ترکیب مقدسی شکل داد که نیروهای اعزام شده برای برقراری امنیت با همکاری مردم بومی، امنیت را در منطقه خود به ارمغان آوردند. چرا؟؛ چون پشتوانه نظری ما اسلام، قرآن و راه امام راحل(ره) بود. مثل صدر اسلام ماجرای مهاجرین و انصار که با هم آمدند در کنار پیامبر اسلام(ص) یک بنیان حکومت اسلامی را بنیان نهادند. در کردستان وقتی مراجعه کنید می بینید که چقدر این موضع برجستگی دارد. خانواده ای داریم که شش شهید تقدیم انقلاب کرده است. هیچ جای دیگر در کشور این تعداد سابقه ندارد خود مردم بومی منطقه، حدود 5 هزار شهید برای برقراری امنیت در منطقه کردستان تقدیم انقلاب کرده اند.

*از خلاصه کلام شما من تا اینجا متوجه شدم که شما از یک سیر تاریخی از تاریخ صدر اسلام مبنایی برای سیر تاریخی امنیتی در انقلاب اسلامی عنوان نموده اید و سیر این مسئله را از پایتخت به سایر مناطق کشور بیان نمودید، درست است؟

بله، این روند اول در تهران بود و توسعه پیدا کرد به مرزها و امنیت که در مرزها هم ایجاد شد و پس از حل این بحرانها استکبار جهانی، رژیم بعث را تحریک به تجاوز به خاک ایران اسلامی  کرد که این تجاوزگری نیز با نقش آفرینی و ایجاد ترکیب مقدس مردم و سایر بخش ها خنثی شد، دفاع مقدس هشت ساله زمینه ساز پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی شد. بعد از 300 سال در یک جنگ بی سابقه و شرایط نا امنی که هم غرب و هم شرق نقش داشت، قدرت انقلاب و مبانی نظری و رهبری صحیح توانست همه این مسائل را حل کند. دفاع مقدس از این جهت بی سابقه بود که در آن دو ابرقدرت با هم درگیر نبودند، بلکه یک اجماع جهانی با هم علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی یک همکاری بی سابقه را با هم به نمایش گذاشتند. در دفاع مقدس که شرق و غرب رژیم بعث عراق را همراهی می کردند قوت نظری انقلاب اسلامی و رهبری مدبرانه ولی فقیه پیروزی های بزرگی را برای ما رقم زد که این فتوحات مقدمه انفجارات بزرگی در منطقه شد.
امام راحل در پیامشان بعد از پذیرش قطعنامه و اتفاقات آخر جنگ همین را گفتند. امروز دفاع مقدس توسعه پیدا کرده و پیام انقلاب اسلامی به ملل مسلمان منطقه رسیده است. واقعا هم همین طور بود. پیام آزادی بخش انقلاب اسلامی به ملل مسلمان منطقه منتقل شد و وضعیتی که در آن به سر می بریم از حالت دفاعی به حالت امنیتی در منطقه رسید. امروز دشمن به جای رویارویی مستقیم از جنگ نیابتی استفاده می کند. مثل زمان ابتدای انقلاب که از ضد انقلاب استفاده می کرد. ما امروز از توسعه مجاهدت ها در سطح منطقه سخن می گوییم. امروز هم دشمن در مسیر اسلام ناب محمدی که توسعه یافته و مقاومت اسلامی در منطقه قد علم کرده عواملی را جمع کرده تا به مقابله بپردازد. اما بنابر فرموده خداوند در سوره آل عمران «و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین» این مسئله هم به خودشان بر می گردد.

ادامه این راه حضور ما را در صحنه و تداوم حرکت و عمل به رسالت های خود را می طلبد. تقویت توان داخلی و توجه به داخل مهم است و از طرفی باید دانست که مردم منطقه هم پیام انقلاب را گرفته اند و دارند مسیر را ادامه می دهند و ما باید حمایت کنیم. ما باید به رسالت خود عمل کرده و این تجارب خونبار و حرکت های موفق را تئوریزه و تبیین کنیم.
دشمنان به دنبال خنثی کردن حرکت آزادی بخش انقلاب اسلامی که امروز مرزها را در نوردیده است، اما همانگونه که انقلاب اسلامی مسیرش را تاکنون طی کرده این مسیر تداوم می یابد.
*شما از شهید بروجردی گفتید، در این میان به نظر می رسد امثال شهید بروجردی در تاریخ انقلاب اسلامی زیاد هستند که باید اندیشه و عملشان عرضه شود و به قولی از آن نظریه امنیتی در بیاید.

بله ما افراد بزرگی داشتیم که هر کدامشان حرف های بزرگی داشتند، آن ها توانستند در شرایط متفاوت امنیت را برقرار کنند.

*شما از این منظر قبلا هم به بحث تدوین تئوری مکتب امنیتی بومی سخن گفته بودید. در این باره توضیح دهید.

در دنیا مکاتب امنیتی مختلفی مثل مکتب واقع گرایان، مکتب لیبرالیست ها، مکتب کوپنهاگ، مکتب سازه انگاری و... وجود دارد، اما ما معتقدیم با مبانی ای که بخشی از آن را بیان کردم مکتب امنیتی تهران و یا به عبارتی مکتب امنیتی جمهوری اسلامی حرفی جدید است که ما می توانیم آن را به کشورهای جبهه مقاومت و جهان عرضه کنیم.

*من از افراد کارشناس شنیده ام که کشور ما علی رغم این که در نا امن ترین مناطق دنیا است، جزو 5 کشور امن دنیا هم است، در واقع نتیجه و خروجی این امنیت همان چیزی است که شما تعبیر به مکتب امنیتی جمهوری اسلامی می کنید است؟

بله، همین طور است. من خاطره ای را از منطقه کردستان دارم که بر همین اساس است و نمونه این خاطرات را دوستان ما در زمان جنگ زیاد دارند، بخشی از فرآیند تدوین مکتب امنیتی هم همین خاطرات می تواند باشد.

در منطقه سقز پایگاه مخابراتی به نام بنفشه داشتیم که نیروهای ما برای رساندن تجهیزات و غذا به این پایگاه باید مسیری را از شهر به سمت این پایگاه می رفتند. در میان این مسیر خانواده ای مستضعف هم بود، برادران در طی این مسیر همواره به این خانواده هم توجه داشتند و مشکلات آن ها را هم بر طرف می کردند. در یکی از همین طی مسیرها از شهر به سمت پایگاه برادرانی که برای بردن تجهیزات رفته بودند در کمین ضد انقلاب می افتند و ماجرا به اعدام و تیرباران آن ها می کشد، همین جا دختر و مادر آن خانواده مستضعف وارد ماجرا می شود و می گویند یا آنها را آزاد کنید و یا ما را هم با آنها بکشید و نهایت درگیری آن ها باعث می شود که ضد انقلاب هم برادران ما را به شهادت برساند و هم آن زن و دختر بومی را در اثر مقاومتی که کرده بودند. این اولین تاثیر مردمی کردن امنیت بود. حرف جدیدی که ما داشتیم و داریم که رهبر معظم انقلاب هم در رابطه با تمدن نوین اسلامی آن را مطرح کرده اند، همین «ابتنای به معنویت» است.
*یعنی محور مکتب امنیتی جمهوری اسلامی معنویت است؟
بله مسیر مبتنی بر معنویت است. مسیر انقلاب اسلامی مسیر هدایت، تقوا و صدق است که از دل آن مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران می تواند ساطع شود.

*چه کارهایی برای این منظور انجام شده است؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به عنوان حافظ انقلاب اسلامی است باید به طور حتم مبدا این حرکت هم سپاه باشد. در این رابطه مرکز ملی مطالعات امنیت پایدار در نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شده در ارتباط با تجربیات گذشته و مباحث در حوزه امنیت کارکرده و مطالعات خوبی داشته و به کارهای پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه امنیت می پردازد و از فعالیتهای آن می توان به انتشار 30 جلد کتاب و انجام 60 پروژه مطالعاتی نام برد.

امروز هم که در فضای جنگ نیابتی هستیم باید از دستاوردهای انقلاب اسلامی استفاده کنیم و راه خونبار انقلاب را به پیش ببریم و وعده امام راحل(ره) که اتصال به انقلاب جهانی حضرت حجت است را محقق سازیم.

*سردار به عنوان سؤال آخر با توجه به مسؤولیت شما در نیروهای مسلح و این که دستورالعمل تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح بنا به گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از طرف فرمانده معظم کل قوا ابلاغ شده است، دلیل آن چیست و این امر به کجا رسیده؟

دلیل این امر یعنی تقویت نیروهای مسلح کشور، براساس فرمان قرآن است، امروز در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح‌ شاهد تلاش مضاعفی هستیم و ان شاءالله این تلاش‌ها به نتیجه خواهد نشست. شما شاهد بودید در جلسه‌ای که با حضور فرمانده کل قوا و مسئولین نیروهای مسلح داشتیم و پخش هم شد، تاکید ایشان بر این بود که توجهی به پشتوانه‌های مالی نشود و نمونه این کار را نیروهای مسلح بیان کردند که با بودجه های کم کارهای بزرگ را رقم زده اند. چند روز پیش نیز بنده خدمت فرماندهی معظم کل قوا گزارشاتی در این زمینه ارائه دادم، واقعاً یک حرکت جهادی در نیروهای مسلح وجود دارد و به مانند گذشته آمادگی نیروها برای شرایط به روز بودن ارتقا می‌یابد و این وظیفه الهی و شرعی و قانونی است که باید صورت گیرد.