به گزارش پارس به نقل از مهر، همانطور که انتظار می‌رفت، جلسه علنی امروز مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود که در برخی لحظات، متن خانه ملت را تحت‌‌الشعاع قرار می‌داد؛ حاشیه‌هایی که به خاطر یک خبر غیرمنتظره در ابتدای جلسه علنی ایجاد شد و فضای بهارستان را در التهاب فرو برد؛ هرچند این التهاب نیز در نهایت، با تصویب کلیات «طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» فروکش کرد و به خیر گذشت.

بر اساس دستور کار هفتگی چاپی مجلس، قرار بود در جلسه علنی امروز بررسی جزئیات و کلیات طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد، اما در ابتدای جلسه علنی و پس از رسمیت یافتن جلسه، این مورد در دستور کار قرائت نشد و این، سرآغاز ماجراهای بعدی امروز بهارستان شد.

اولین اعتراض؛ پشت پرده چه خبر است!؟

ابتدا محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در تذکری با اشاره به از دستور خارج شدن این طرح گفت: «اولویت این طرح چهارشنبه هفته گذشته به تصویب رسید و امروز نیز در جانامه‌ای نمایندگان، این طرح دومین دستور کار مجلس بود، اما متاسفانه در جلسه صبح امروز، این طرح از دستور کار مجلس حذف شد. طبق اصول قانون اساسی، باید طرح‌ها طبق نوبت و اولویت خود مطرح شود.»   

وی این نکته را هم با کنایه اضافه کرد که «چه کسی تصمیم‌گیری می‌کند؟ اگر پشت پرده چیزی هست، بگویید؛ اگر نیست این طرح را در دستور کار مجلس قرار دهید».

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این نماینده و نمایندگان دیگری که با همین تذکر، مدام در حال رفت و آمد به جایگاه هیأت رئیسه بودند، اظهار داشت: «با توجه به اینکه طرح استانی شدن انتخابات در دستور کار است، پس از بررسی این دستور، طرح الزام در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد».

دومین اعتراض؛ تهدید به شکایت/اصلاح محتوایی طرح برخلاف آیین‌نامه

اما ماجرا به همین جا ختم نشد؛ در حالی که رفت و آمدها و گعده‌های نمایندگان به ویژه طراحان این طرح همچنان ادامه داشت و خبرنگاران پارلمانی هم باعلامت سوال به دنبال نمایندگان بودند، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای مشابه آصفری، نسبت به قرائت نشدن این دستور اعتراض کرد و تهدید کرد که به دلیل این تخلف، از هیأت رئیسه شکایت خواهد کرد. ابوترابی نیز پاسخ قبلی را تکرار کرد.

وی البته در گفتگو با مهر، حرف قابل تأملی را به زبان آورد؛ حاجی دلیگانی یادآور شد که «در نگارش اولیه طرح، نتیجه مذاکرات و توافق نهایی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید، اما به دستور آقای لاریجانی، کمیسیون امنیت ملی گزارش طرح را تغییر داده و بر اساس گزارش جایگزین کمیسیون، دیگر نیازی نیست که توافق نهایی به تصویب مجلس برسد؛ بلکه باید الزامات طرح به صورت شفاف از سوی تیم مذاکره‌کننده رعایت شود».

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در نهایت یادآوری کرد که این اقدام کمیسیون امنیت ملی و رئیس مجلس، بر خلاف ماده ۱۴۶ آیین‌نامه داخلی مجلس است؛ اشاره او به این بخش از آیین‌‌نامه داخلی مجلس بود که گزارش چاپ شده کمیسیون تا زمانی که دستور کار هفتگی درج نشده باشد، فقط با تصویب دو سوم اعضای کمیسیون و تائید هیات رئیسه قابل تغییر و اصلاح است و در صورت درج در دستور هفتگی، قابل تغییر و اصلاح نیست.

اعتراض سوم؛ این بار به خود رئیس/ رابطه انرژی هسته‌ای با فروش سیب‌زمینی

در حالی که غیبت علی لاریجانی در جلسه پرالتهاب امروز مجلس کاملاً به چشم می‌آمد و خیلی از خبرنگاران پارلمانی، نبود رئیس مجلس را بی‌ارتباط با حاشیه‌های هرم بهارستان نمی‌دانستند، ناگهان در میانه جلسه و هنگامی که بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس به اواخر خود رسیده بود، علی لاریجانی در جایگاه رئیس نشست و این بار، احمد توکلی نماینده مردم تهران بود که تذکرهای قبلی را خطاب به وی تکرار کرد.

توکلی خطاب به لاریجانی، غیرقانونی بودن اصلاح متن گزارش کمیسیون پس از چاپ شدن را گوشزد کرد و آقای رئیس هم با بیان اینکه طرح هسته‌ای در دستور کار هفتگی مجلس قرار دارد، اینطور پاسخ وی را داد؛ «مسائلی مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و شورا درباره آنها نظر دارد؛ ما می‌خواهیم مساله را حل کنیم، نمی‌خواهیم که مساله جدید بسازیم. شورای عالی امنیت ملی، چارچوب‌هایی دارد که ما باید با آن هماهنگی لازم را داشته باشیم؛ این مساله فروش سیب‌زمینی که نیست! موضوع مهمی است، لذا باید به آن توجه کنیم».

بازار داغ گعده‌ها؛ از نمایندگان تا خبرنگاران/کری‌خونی برای دور هم نشینی

جلسه علنی خانه ملت، باز هم ملتهب و پر رفت و آمد ادامه یافت و درحالی که بررسی طرح استانی شدن انتخابات رو به پایان بود، گعده‌های نمایندگان اصولگرای مجلس هم شدت گرفت؛ جذاب‌ترین و پر رمز و رازترین آن هم، جمع شدن نمایندگان به دور صندلی غلامعلی حدادعادل بود؛ زاکانی، طلا، رسایی، نبویان، امیرآبادی، کارخانه‌ای، بائوج لاهوتی، زارعی، تأمینی و حسنیان اولین کسانی بودند که دور رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس حلقه زده بودند و سخت مشغول بحث بودند.

حالا بذرپاش هم که به نظر می‌آمد شاید نقش میانجی هیأت رئیسه و طراحان طرح هسته‌ای را ایفا می‌کند، از جایگاه هیأت رئیسه پایین آمده بود و در میانه گعده مشغول صحبت با همکاران خود بود. چند لحظه بعد، کم‌کم صابری، نعیمی رز، موسی احمدی، محمد سلیمانی و موسوی‌نژاد و از همه جالب‌تر علی مطهری نماینده پر سر و صدای حامی دولت و چند نفر دیگر هم به این جمع اضافه شدند و از همه نزدیکتر، مطهری بود که بر روی چهارپایه کنار حداد نشسته بود و مشغول رایزنی بود.

خبرنگاران هم در پایین‌ترین قسمت بالکن که به این تجمع بهارستانی اشراف داشت و تنها چند متر با آن فاصله داشت، جمع شده بودند و تلاش می‌کردند تا به هر زحمتی شده، سرنخی از بگومگوهای این جمع بشنوند، اما فقط صداهای مبهم و اشارات پرهیجان و تأکیدی دست‌ها بود که دیده و شنیده می‌شد؛ گویا، شورای عالی امنیت ملی و نقش آن در طرح هسته‌ای مجلس، محور این گعده بود که چندباری این کلمه از آن جمع به بالکن و محل تجمع خبرنگاران رسید.

حالا شوخی‌های نمایندگان در صحن به خبرنگاران هم سرایت کرده بود که از پایین به خبرنگاران می‌گفتند؛ تجمع شما غیرقانونی است! و همراه با اهالی خبر می‌خندیدند.

این وسط، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم که فریادهایش در صحن زبانزد است، در کنار صندلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و تاجگردون، مدام خطاب به محمدرضا تابش فریاد می‌زد؛ «تابش! بیا ما هم دور هم جمع بشیم! ».

حل شد!

هرچه بود، چند لحظه بعد این جمع کم کم متفرق شدند و  علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران که از صبح محوریت پیگیری طرح هسته‌ای مجلس را برعهده داشت، با برگه‌ای که به دست داشت به جایگاه هیأت رئیسه رفت و در آنجا با بروجردی، کاظم جلالی و قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه مشغول صحبت شد و چند لحظه بعد، پایین آمد و با کمک احمدرضا دستغیب عضو هیأت رئیسه، اعضای کمیسیون امنیت ملی را جمع کردتا از آنها امضا بگیرد.

و حالا صدای دستغیب بود که به گوش خبرنگاران رسید؛ این نماینده شیرازی خطاب به حدادعادل گفت: «حل شد! » و حل شدن مشکل هم چند لحظه بعد معلوم شد.

تصویب میان‌بری کلیات طرح و پایان خوش روز پر استرس      

دقایقی بعد علی لاریجانی رسماً‌ متن طرح اصلاحی را قرائت کرد و کلیات آن را به رای گذاشت؛ اقدامی که با ۱۹۹ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن بهارستان همراه شد.

رئیس مجلس گفت: «ماده واحده این طرح با تلاش‌های دوستان و با رعایت همه جوانب در مضامین آن تهیه شده است؛ اصلاحات لازم در این متن انجام شده که دست مذاکره‌کنندگان در چارچوب مورد تائید رهبری و شورای عالی امنیت ملی باز باشد».

لاریجانی همچنین مجموعه تلاش‌های انجام شده را موفق خواند و تصریح کرد که «شورای عالی امنیت ملی زیر نظر مقام معظم رهبری است و ایشان هر تصمیمی که در ارتباط با تصمیمات شورا بگیرند، ما باید در مجلس اطاعت کنیم».

به این ترتیب، روز پرحاشیه و سرشار استرس خانه ملت به پایان رسید و مجلس نهمی‌ها در اولین گام خود برای صیانت از دستاوردهای هسته‌ای با نمره قبولی ظاهر شدند و رفتند تا برای امتحان سه‌شنبه آماده شوند؛ روزی که قرار است جزئیات طرح بررسی و سرنوشت آن معلوم شود.