به گزارش پارس به نقل از فارس، سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید در همایش «استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت» که به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران و روز بسیج اساتید در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: بعد از جنگ سرد بزرگترین پرونده‌ای که در دستور کار آمریکا قرار دارد بحث پرونده هسته‌ای ایران است.

صلاحی تصریح کرد: آمریکایی‌ها این گونه وانمود می‌کنند که ایرانیان به خاطر تحریم مجبور به مذاکره شده‌اند البته برخی مسئولان در داخل نیز با کدهای غلط دشمن را به این اشتباه محاسباتی رساندند. از اینکه گفتند خزانه خالی است، آب خوردن ما به این مذاکرات مرتبط است و یا اینکه آمریکا با یک بمب می‌تواند توان دفاعی ما را از بین ببرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید با تاکید بر اینکه ‌آمریکا بیشتر از ایران به مذاکرات نیاز دارد، گفت: اولین دلیل شکست آمریکا در میدان عراق است؛ آمریکا که بزرگترین قدرت نظامی جهان بود با 300 هزار نفر به عراق آمد. رئیس جمهور وقت ایران نیز نامه‌ای از سر ذلت به بوش پسر نوشت و درخواست مذاکره کرد. اما بوش در جواب گفت ما به عراق آمده‌ایم تا ایران را تنبیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این ایران بود که در عراق بزرگترین تنبیه سیاست خارجی را به آمریکا تحمیل کرد که باعث شد آمریکا در سال 2011 عراق را با رسوایی ترک کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید دومین عامل نیاز آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی را قدرت روز افزون ایران در حوزه دفاعی  و علمی عنوان کرد و گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌دانستند که می‌توانند به ایران حمله کنند یک لحظه درنگ نمی‌کردند. همچنین رشد 11 برابر متوسط جهانی ایران در یک دوره هشت ساله که متاسفانه ۲ سال است نزول داشته، یکی از معجزاتی است که در دوران تحریم اتفاق افتاد.

وی افزود: سومین دلیل نیاز آمریکا به مذاکرات افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه است. مشکل آمریکا قدرت و نفوذ اسطوره‌ای جمهوری اسلامی است اما بعضی در داخل یا خسته شده‌اند و یا دچار کج فهمی‌اند که قدرت جمهوری اسلامی را نمی‌فهمند.

صلاحی بیداری اسلامی را چهارمین دلیلی دانست که باعث شده آمریکا نیاز مبرمی به مذاکرات با  ایران داشته باشد و در همین رابطه گفت: ما شاهد شعله‌های بیداری اسلامی در یمن و بحرین هستیم البته آمریکا توانسته تا حدودی با ایجاد گروه‌های تروریستی از جمله داعش شعله‌های این بیداری را کم سو کند اما باید بدانند شعله‌های بیداری اسلامی خاموش شدنی نیست.

وی در ادامه گفت: پنجمین دلیل نیاز آمریکا به مذاکرات با ایران نیز مشکلات داخلی و خارجی آمریکاست. امروز آمریکا در بحران‌های بین‌المللی به مشکل خورده‌اند و قادر نیست آنها را مدیریت کنند. این بحران‌ها و قدرت جمهوری اسلامی آمریکا را از ژست ابرقدرتی انداخته است.

صلاحی با بیان اینکه گره زدن حل مشکلات اقتصادی کشور به بحث هسته‌ای همان چیزی است که آمریکا می‌خواهد گفت: با ایجاد این وضعیت یک دو قطبی را در کشور به راه می‌اندازند و یک فتنه جدید را رقم می‌زنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید در پایان گفت: راه حل همان است که مقام معظم رهبری فرمودند و آن رجوع به اقتصاد مقاومتی است و این موضوع چیزی است که دشمن آن را نمی‌خواهد.