به گزارش پارس، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» امروز یکشنبه در گزارشی از تهران نوشت: مجلس ایران ممنوعیت دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای به تاسیسات نظامی ایران را تصویب کرد.

خبرنگار آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت: در حالی‌که برخی از نمایندگان مجلس ایران شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند، مجلس این کشور امروز رای به عدم دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای به تاسیسات نظامی، اسناد و دانشمندان به عنوان بخشی از توافق آینده با قدرت‌های جهانی بابت برنامه هسته‌ای خود داد.

بر اساس این گزارش، در صورت تصویب این لایحه به قانون ممکن است این امر آینده مذاکرات کنونی هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را در وین در حالی بغرنج کند که طرف‌های درگیر مذاکرات با تمدید خود ایجاد کرده  ۳۰ ژوئن به عنوان زمان پایانی گفت‌وگوها روبرو هستند.

این مذاکرات هم اینک بر محور حصول توافق جهت مهار برنامه هسته‌ای ایران در عوض برداشتن تحریم‌های اقتصادی استوار است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ۲۱۳ قانونگذار ایرانی امروز یکشنبه با ۱۹۹رای مثبت لایحه‌ای را که در آن خواهان رفع کامل همه تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از توافق نهایی شدند ،تصویب کردند. این لایحه باید به تصویب شورای نگهبان رسیده تا مبدل به قانون شود.

 آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: «علی لاریجانی»  رییس مجلس ایران با نطق رسای این لایحه و در حالی‌که این مراسم به طور زنده  از رادیو پخش می‌شد، عنوان داشت: آژانس بین‌المللی هسته‌ای تنها بر اساس چارچوب پادمان  مورد توافق قرار گرفته اجازه انجام  بازرسی های متعارف و معمول را از تاسیسات هسته‌ای خواهد دارد.»

لاریجانی با قرائت بخش‌های دیگر از این لایحه گفت:« دسترسی به تاسیسات نظامی، دانمشندان و اسناد حساس  امنیتی و مکان های غیر هسته‌ای ممنوع است.«

این منبع خبری در خاتمه نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران و دیگر مقام های ارشد این کشور با ایده بازپرسی از دانشمندان هسته‌ای خود به شدت مخالف هستند و آن‌را نقض عزت و حاکمیت کشورشان می‌دانند .