به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه گفت: برای ارزیابی موضع ایران در آستانه برگزاری آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5 با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهم کرد.

این دیدار دو جانبه قرار است در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ انجام شود.

فابیوس همچنین بیان کرد:‌ اواخر هفته جاری وزرای خارجه به مذاکرات می‌پیوندند. بنابراین مایلم یک گفت‌وگو و ارزیابی داشته باشم تا ببینم ایرانی‌ها در چه موضعی قرار دارند.

وی ادامه داد:‌ ما در مرحله‌ای قرار داریم که ایرانی‌ها باید به ما بگویند چه در سرشان دارند و من به آنها خواهم گفت که فرانسه خواهان یک توافق محکم است که قابل راستی آزمایی باشد. چون توافقی که قابل راستی آزمایی نباشد توافقی است که اجرایی نمی شود.

به گزارش رویترز، فرانسه از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 برای اتخاذ مواضع سخت‌تر در قبال ایران پافشاری کرده و رویکرد تندتری داشته است.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی نیز به رویترز گفت:‌ که قدرت‌های جهانی به تمدید بلند مدت مذاکرات نمی‌اندیشند و روی دستیابی به یک توافق تا 30 ژوئن و کمی پس از آن متمرکز هستند.

به گزارش ایسنا، اظهارات فابیوس مبنی بر این که فرانسه خواهان یک توافق محکم است که قابل راستی‌آزمایی باشد در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد کلید واژه راستی‌آزمایی به عنوان عاملی که امکان تحت الشعاع قرار دادن توافق و همچنین اعمال محدودیت و نظارت دائمی بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را فراهم می‌آورد در دستور کار قرار گرفته است؛ این در حالی است که ابعاد راستی‌آزمایی ادعایی باید مشخص و برابر عرف بین‌الملل که در مورد دیگر کشورها نیز اعمال می‌شود، باشد.

هم‌چنین راستی‌آزمایی باید از سوی کشورهایی مطرح شود که خود سابقه منفی در نقض یا تهدید امنیت بین‌الملل نداشته باشند. به عنوان مثال فرانسه‌ای که کارنامه‌ای سیاه در حمایت از تروریسم و کشتار و جنایت و حمایت از رژیم‌های غیر مردمی و جنایتکار دارد حق سخن گفتن از راستی‌آزمایی ندارد.