به گزارش پارس به نقل از تسنیم، اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان با انتشار پیام ویدئویی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی پناهنده از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به واسطه دستور ایشان جهت ثبت‌نام کودکان مهاجر افغانستانی در مدارس کشورمان تقدیر و تشکر کرد.

در این پیام با اشاره به سفر غنی به تهران آمده است: هر دو طرف به توافق رسیدیم که برای بررسی امور مهاجرین، کمیته مشترکی ایجاد گردد. این کمیته در ایران روی مشکلات مهاجرین افغان کار خواهد کرد. من از رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم که فرمان دادند تا کودکان مهاجر افغان حق ورود به مدارس آن کشور را داشته باشند. برای برگشت داوطلبانه مهاجرین، تمدید مدت اقامت و دریافت جواز کار، با طرف ایرانی در ارتباط هستیم تا به توافق برسیم.

حدود یک ماه قبل، حضرت امام خامنه‌ای دستور دادند که هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ثبت‌نام شوند.

این دستور مقام معظم رهبری با واکنش‌های مثبتی در بین جامعه مهاجرین افغانستانی و مقامات کشورمان روبرو شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در دستورویژه‌ای مجوز ثبت‌نام تمام کودکان مهاجر افغانستانی را صادر و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز قول پیگیری این دستور را داد.