به گزارش پارس، رییس جمهوری ترکیه با انتقاد از غرب در پناه ندادن به مهاجران و کمک نکردن به ترکیه در حمایت از آوارگان سوری گفت: اجازه نمی دهیم در سوریه توطئه حاکمیت یک طایفه خاص بر دیگر طوایف اجرایی شود.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه که در مراسم افطار آوارگان سوری در مرز ترکیه حضور یافته بود در بین آنها به ایراد سخن پرداخت.
اردوغان در این سخنرانی که بصورت مستقیم از شبکه الجزیره مباشر پخش می شد، ضمن تبریک ماه رمضان به آوارگان سوری گفت: ما هیچ مظلومی را رها نمی کنیم. ما شعار غربی ها در مورد دموکراسی را شنیده ایم اما می بینیم که مهاجران و آوارگان را در دریا رها می کنند تا بمیرند. آنها برای رفاه و ثبات خود پناهندگان را نمی پذیرند که این مساله در نظر ما یک جنایت است. این کشورها حتی به ترکیه هم در کمک به آوارگان کمک نکردند. در ترکیه دو میلیون پناهجو وجود دارد اما در کل اروپا این تعداد به 200 هزار نفر هم نمی رسد. غربی ها باید بدانند که پرونده حقوق بشری آنها در مصر و کمک به آوارگان سوری سیاه است. ما از ابتدا برای حل مشکلات در عراق و سوریه تلاش کردیم و خطرات و تهدیدات را به بغداد و دمشق گوشزد کردیم. در محافل بین المللی هم درباره اوضاع منطقه هشدار دادیم. ما خواهان تشکیل دولتهایی هستیم که به دور از طایفه گری و قومیت گرایی باشند زیرا طایفه گرایی خونریزی و خشونت را در پی دارد. در سوریه توطئه هایی در حال اجراست که یک گروه و طایفه مشخص را بر دیگران حاکم سازد اما ما به آنها اجازه نمی دهیم.