به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، اظهارات اولیه‌اش درخصوص تیراندازی در کلیسای کارولینای جنوبی مبنی بر اینکه واقعیت‌های سیاسی مانع عکس‌العمل کنگره است، توسط برخی‌ها بد تعبیر شده چرا که نشان می‌دهد وی کنار کشیده و هیچ کاری درخصوص مساله داشتن سلاح انجام نمی‌دهد.

اوباما در کنفرانس شهرداران آمریکا گفت: من کنار نکشیده‌ام. من باور دارم که نهایتاً کار درست را انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: گفت‌وگوهایی منطقی باید درباره این موضوع صورت گیرد بدون اینکه این پیش‌فرض‌ها وجود داشته باشد که تمام دارندگان سلاح که از قوانین کاملاً پیروی می‌کنند، شیطانی هستند یا اینکه تمام وقایع اخیر توطئه‌ای برای گرفتن سلاح از دست مردم است.

اوباما سپس ابراز امیدواری کرد که این بحث‌ها سرانجام به تغییر عقیده‌ی شهروندان این کشور در جهت تحدید شرایط استفاده از اسلحه بیانجامد. او گفت که آمریکا، "قدرت تغییر" دارد و تنها باید به "اهمیت و فوریت این موضوع" پی ببرد.

وی ادامه داد: آمریکا باید راهی پیدا کند تا همزمان با احترام گذاشتن به سنت‌های شکار و جوانمردی مانع جوان ۲۱ ساله‌ای شود که نژادپرست است یا با حالتی پریشان وارد اسلحه‌فروشی شده و ناگهان کنترل خود را از دست داده و دست به اقدامات خطرناک و مرگباری می‌زند.

اوباما گفت: متاسفانه نفوذ انجمن ملی سلاح بر کنگره بسیار شدید است. من هیچ اقدام قانونی از سوی این کنگره درخصوص این مساله پیش‌بینی نمی‌کنم و فکر نمی‌کنم تا زمانی که مردم آمریکا احساس اضطرار و فوریت کنند و به خودشان بگویند که "این مساله عادی نیست و می‌توانیم آن را تغییر دهیم"، اقدام واقعی صورت گیرد و اگر شما چنین جامعه و فشار مردم را نداشته باشید، خود به خود چیزی تغییر نمی‌کند.

وی افزود: نمی‌توانم بگویم قانون کنترل سلاحی که اوایل ریاست‌جمهوری‌ام به کنگره ارائه کردم و ناموفق بود می‌توانست مانع تیراندازی‌های «چارلستون» شود اما هنوز خیلی از مردم آمریکا با ما هم‌عقیده هستند.

وی از شهرداران خواست تا به کنگره درخصوص این مساله فشارآورند.

طرح قانونی باراک اوباما که از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه و نیز دموکرات مجلس سنای آمریکا رد شد، مواردی مانند تهیه ‌و گسترش سیستمی در جهت ذخیره و بررسی پیشینه‌ خریداران و صاحبان اسلحه و هم‌چنین لغو ممنوعیت‌های پژوهشی درباره‌ی خشونت‌های ناشی از تملک سلاح را در بر می‌گرفت.

رییس جمهور آمریکا، هم‌چنین از فاجعه‌ی تیراندازی در کلیسای سیاهپوستان چارلستون به عنوان "عملی نژادپرستانه" یاد کرد و آن را میراث "عصر تاریکی در تاریخ آمریکا" خواند و گفت که ابراز تاسف همگانی در مورد این رویداد خونین، نشان می‌دهد که می‌توان بر بقایای نفرت به‌جا مانده از آن، غلبه کرد.