به گزراش پارس به نقل از شانا، علیرضا کاملی با بیان این که ایران با ٣٤ تریلیون مترمکعب گاز، دارنده بزرگترین ذخایر گازی دنیا است، به افزایش تولید روزانه بیش از ١٢٠ میلیون مترمکعبی گاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست وزارت نفت، افزایش تولید گاز در کشور قرار است ظرف سه سال آینده تداوم پیدا کند، به نحوی که در سال ٢٠١٩ تولید گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز برسد؛ بدین ترتیب شرایطی فراهم می شود که بخشی از این افزایش تولید برای صادرات در نظر گرفته شود.

کاملی با اشاره به این که سیاست کلی و کلان صادرات گاز بدین صورت است که با افزایش تولید گاز، تفکیک و تخصیص آن به بخشهای مختلف از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و با هماهنگی با وزیر نفت صورت می گیرد، تصریح کرد: سیاست صادرات گاز نیز از سوی وزیر نفت به شرکت ملی صادرات گاز تکلیف می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به این که اولویت نخست برای صادرات گاز کشورهای منطقه هستند، اظهار کرد: هم اکنون با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه تعامل نزدیکی وجود دارد و بزودی عراق نیز به این کشورها اضافه می شود؛ ضمن این که مذاکراتی با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس مثل امارات، کویت، بحرین، عمان و ... صورت گرفته و در حال بستر سازی برای صادرات گاز به این کشورها هستیم.

به گفته وی، با توجه به روند فزاینده تولید گاز و همچنین طولانی بودن زمان مذاکرات قرارداهای گازی لازم است از هم اکنون این اقدامها و مذاکرات انجام شود.

پیشرفت ٥٠ درصدی پروژه ایران ال ان جی

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که علاوه بر قراردادهای کنونی صادرات گاز و همچنین مذاکراتی که برای صادرات گاز در جریان است، بحث ال ان جی نیز مورد تاکید وزیر نفت است به سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال ان جی اشاره کرد و افزود: به دلیل تحریم دو پروژه پارس و پرشین ال ان جی متوقف شده است ولی پروژه ایران ال جی با پیشرفت حدود ٥٠ درصدی در جریان است و مترصد برداشته شدن تحریمها برای وارد کردن تاسیسات و تجهیزات لازم این پروژه هستیم.

کاملی با اشاره به این که سهم ال ان جی از کل تجارت گاز دنیا ٣١ درصد است که از این میزان ٧٠ درصد آن در آسیا و خاورمیانه صورت می گیرد و ایران نیز می تواند سهم مناسبی از این تجارت داشته باشد، تصریح کرد: ورود به صنعت ال ان جی و بازار ال ان جی به معنای دسترسی به بازارهای دورتر است که نمی توان از طریق خط لوله به آن دسترسی داشت.

وی با بیان این که هم اکنون ٦٠ ترمینال دریافت ال ان جی در آسیا وجود دارد و قرار است ٤٠ ترمینال دیگر نیز به این تعداد افزوده شود، گفت: این بدان معناست که دنیا و بویژه کشورهای آسیایی خود را آماده می کنند تا بتوانند سهم بیشتری از تقاضا و نیازشان را از طریق ال ان جی تامین کنند؛ طبیعی است که ایران هم باید خود را برای این رشد تقاضا آماده کند.

کاملی با بیان این که علاوه بر پروژه ایران ال جی، شرکت ملی صادرات گاز راههای دیگری را برای صادرات گاز تحت بررسی دارد به برنامه صادرات گاز به عمان که بخشی از گاز صادراتی به این کشور قرار است در تاسیسات ال ان جی استفاده شود اشاره کرد و افزود: در این زمینه بخشی از کارهای ابتدایی صورت گرفته و بزودی بحث انتخاب مشاور خط و مطالعات مهندسی آن شروع خواهد شد.

کاملی همچنین به واحد شناور ال ان جی (FLNG ) نیز اشاره کرد و با بیان این که هم اکنون مذاکرات اولیه با بزرگترین شرکت ال ان جی دنیا برای واحد شناور ال ان جی (FLNG ) در حال انجام است، گفت: امیدواریم با لغو تحریم، به سرعت وارد فاز مطالعاتی و اجرایی این پروژه شویم؛ به نحوی که بتوان در فاصله ٢ سال و نیم تا سه ساله مقارن با اوج تولید گاز در کشور از این ظرفیت استفاده کرد و بتوان بخشی از صادرات گاز را از طریق ال ان جی انجام داد.

کشورهای منطقه اولویت نخست صادرات گاز

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز درباره صادرات گاز به اروپا با تاکید بر این که اولویت نخست در صادرات گاز، کشورهای است که از لحاظ جغرافیایی به ایران نزدیک هستند، تصریح کرد: ایران می تواند با ساخت حداکثر ٢٠٠ کیلومتر خط لوله، گاز را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کند و طبیعی است که این کشورها به دلیل هزینه، زمان کمتر و منافع بیشتر، اولویت نخست صادرات گاز هستند.

وی با بیان این که ورود به بازار گاز اروپا از طریق خط لوله در شرایط فعلی حداقل به چهار هزار کیلومتر خط لوله نیاز دارد که که نیازمند هزینه بالا و زمان بیشتری است، تصریح کرد: البته این بدان معنی نیست که به بازار اروپا چشم نداشته باشیم بلکه نگاه ما به این بازار بلند مدت است؛ امیدواریم از طریق ال ان جی به بازارهای اروپا دسترسی پیدا کنیم.

کاملی همچنین به بحث تبدیل گاز به برق نیز اشاره کرد و با بیان این که در این زمینه تا کنون چندین توافقنامه امضا شده است، اظهار کرد: امیدواریم با احداث این نیروگاهها و تبدیل گاز به برق و تامین برق کشورهای همجوار ارزش افزوده ناشی از تبدیل گاز به برق نصیب کشور شود.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران افزود: همچنین در این زمینه مذاکراتی با شرکتهای خارجی برای تبدیل گاز به برق انجام شده است.