به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مذاکرات هسته اى بین نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران با کشورهاى استکبارى (۵+۱) که از مدت هاى طولانى، تقربیاً ۱۲سال به این طرف به مرحله پایانى خود در حال نزدیک شدن است و پس از حدود دو سال مذاکره و دو بار تمدید آن در این دولت، هم اکنون در شرایطى قرار داریم که به ۱۰ تیر (زمانى که طبق توافق مى بایست به نتیجه نهایى برسند) نزدیک مى شویم؛ امید است عزیزان تیم مذاکره کننده و فرزندان این مملکت با استعانت از ذات مقدس بارى تعالى و استمداد از حضرات معصومین علیهم السلام و تاسى به راه و روش شهداى عزیزى که براى اعتلاى دین مبین اسلام تمام هستى خود را نثار کردند و این روزها عطر دل انگیز۲۷۰ تن از این عزیزان فضاى کشور را بار دیگر عاشورایى و معنوى کرده است، ان شاء الله از دستاوردهاى انقلاب واهداف شهدا که همانا عزت، اقتدار، استقلال وامنیت کشور مى باشد به خوبى دفاع کنند.

* مرحله - شاید - نهایى مذاکرات هسته اى در وین

هشتمین دور از گفت وگوها - شاید به احتمال زیاد مرحله نهایى - به منظور ادامه نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه، با حضور سید عباس عراقچى و مجید تخت روانچى معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجى اتحادیه اروپا که به نمایندگى از کشورهاى ۱+۵ در این مذاکرات حضور دارد، در وین آغاز شد.

معاونین وزیرخارجه ایران پیش از ظهر چهارشنبه گفتگوها با هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجى اتحادیه اروپا به منظور نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک را از سر گرفتند.

مذاکرات هسته اى ایران به روزهاى پایانى ضرب الاجل خودخوانده (۱۰ تیر) نزدیک مى شود. معاونان وزیر امور خارجه کشورمان از هفته پیش در وین به سر مى برند تا همزمان با نشست هاى کارشناسى کار تدوین پیش نویس متن توافق نهایى «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را ادامه دهند.

در این دور، معاونان ظریف دیدارهاى دوجانبه اى هم با همتایان خود در کشورهاى ۱+۵ داشتند و نشستى عمومى به ریاست سید عباس عراقچى و هلگا اشمید و با حضور معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ برگزار شد.

آن طور که حمید بعیدى نژاد، رئیس هیأت کارشناسان ایران نقل کرده، در نشست عمومى ایران و گروه ۱+۵ ، شرکت کنندگان خواستار تسریع در پیشرفت مذاکرات شده اند. سرگئى ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، یکى از دیپلمات هایى بود که به صراحت از کندى پیشرفت در مذاکرات اظهار نگرانى کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: در حالى که هنوز طرف هاى مذاکرات هسته اى ایران در برخى مسائل کلیدى، شامل رفع تحریم ها و دسترسى به تأسیسات ایران، در بن بست هستند، روسیه نگران کندى پیشرفت در مذاکرات است.

ریابکوف در وین طى اظهاراتى که در اسپوتنیک منتشر شد، گفت: «متأسفانه، سرعت پیشرفت در حال کند شدن است. این امر روسیه را به صورت فزاینده اى نگران مى کند زیرا زمان باقى مانده به ضرب الاجل کوتاه است و ما باید در اسرع وقت به مرحله نهایى برسیم».

وى مسائل مرتبط با بازطراحى رآکتور آب سنگین اراک را یکى دیگر از نکات اختلاف میان دیپلمات ها نامید.

اما ساعاتى پس از سخنان ریابکوف و اظهار نگرانى وى از پیشرفت کند مذاکرات، یک مقام دیپلماتیک در گفتگو با خبرگزارى روسى ایتارتاس گفت که مذاکرات هسته اى بین ایران و گروه ۱+۵ «تقریباً به بن بست رسیده» و ممکن است ضرب الاجل براى دستیابى به یک توافق بار دیگر تمدید شود.

البته دوشنبه پیش (۲۰ خرداد) مرضیه افخم، سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان، در کنفرانس خبرى خود اعلام کرده بود که هنوز سخن گفتن از تمدید زود است.

مقام هاى اروپایى و آمریکایى نیز گزارش رسانه هاى روسیه درباره بن بست در مذاکرات هسته اى را رد کردند و گفتند صرفا احتمال تمدید چندروزه مذاکرات وجود دارد.

ریابکوف که بیش از هر دیپلمات دیگرى در وین خبرهاى مذاکرات را به رسانه ها مى دهد، پنج شنبه گذشته (۲۳ خرداد) و زمانى که همه درباره کندى مذاکرات و احتمال بن بست سخن مى گفتند، خبر از توافق درباره یکى از مسائل مهم مذاکرات داد.

وى گفت ایران و شش مذاکره کننده بین المللى موافقت کردند هیچ گونه بازگشت خودکار تحریم هاى شوراى امنیت سازمان ملل علیه ایران در صورت نقض هرگونه تعهدات توافق هسته اى وجود نداشته باشد.

وى افزود: «باید امتیاز ویژه شوراى امنیت تضمین شود و هیچ فرصتى براى تمدید خودکار تحریم ها وجود نداشته باشد. این امر مورد موافقت قرار گرفت، مشخص و برقرار شد.»

ریابکوف ادامه داد: «شاید هنوز به راه حل ایده آل نرسیده باشیم اما بالاخره امکان پذیر است. در زمان باقى مانده مهم است که انحراف، بازبینى و یا چیز غیر قابل پیش بینى همچون طرح ایده ها و یا جمله بندى هاى جدیدى مطرح نشود.»

روسیه و چین با اعمال خودکار تحریم هاى شوراى امنیت مخالفت کرده اند و این امر را خطرى براى حق وتو و نیز سازوکار این شورا مى دانند.

* عهد شکنى وخواسته هاى جدید آمریکا پس از بیانیه لوزان

پس از بیانیه لوزان، در کمال تعجب، آمریکائیها با پیشنهاد کاهش غنى سازى به سطح ۲ درصد به مذاکرات برگشته اند. از آنجایى که این محدودیت هرگز در لوزان مطرح نشده بود، به گمان تمام ملت ایران، آمریکا با سوء نیت و فریب عمل مى کند.

یکى دیگرى از حرکت هاى زیاده خواهانه آمریکا که فراتر از چارچوب لوزان است، درخواست توقف آزمایش هاى مکانیکى سانتریفیوژهاست. این آزمایش ها بخشى از توسعه و تحقیق ایران در دانشگاه هاى کشور است و هیچ ارتباطى با مواد شکاف پذیر ندارد.

عهدشکنى هاى مکرر آمریکا در طول مذاکرات هسته اى به ویژه طى دوسال گذشته و هم چنین در قرارداد الجزایر،، مذاکرات مربوط به افغانستان، عراق و معاهدات آمریکا با دیگر کشورها مثل لیبى، کره شمالى، تعهدات تجارى با چین و حتى قرارداد سالت ۲ با روسیه ثابت مى کند - همانگونه که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب اسلامى، رئیس محترم جمهور و وزیرخارجه رسماً اعلام کرده اند - آمریکا عهدشکن و کاملاً غیر قابل اعتماد است.

آن ها حتى در مذاکرات اخیر هم نارو زدند و با وجود این که هیئت ایرانى با صرفنظر کردن از بعضى حقوق، امتیازات مهمى را به آن ها داد، آن نمک نشناس ها با انتشار گزاره برگ آمریکایى زیر همه توافقات زدند و همان طور که وزیر خارجه ایران گفت: فکت شیت آمریکایى دروغ است.

این واقعیت هاى غیر قابل انکار ایجاب مى کند که همیشه مراقب حیله ى آمریکاى عهدشکن باشیم. آن ها بارها نشان داده اند که اگر در قراردادى امتیازات را بدهیم و دریافت امتیازات متقابل را به شرط و شروط و یا زمان آینده موکول کنیم، قطعاً زیر تعهد خود خواهند زد لذا تنها راه اطمینان بخش این است که تبادل امتیازات بین طرفین همزمان باشد و به آینده و شرط و شروط موکول نشود.

* بایدهایى که تیم مذاکره کننده باید روى آن ها پافشارى کنند (شرایط توافق خوب)

الف: تمام تحریم ها علیه جمهورى اسلامى ایران باید یکجا و هم زمان با امضاء توافقنامه کاملاً لغو (نه تعلیق) شود.

ب: دستاوردهاى هسته اى در حد نیازهاى واقعى کشور باید حفظ و تقویت شود.

ج: هیچ مانعى براى استمرار تحقیقات و پیشرفت هاى علمى و فنى در امور هسته اى و هیچ محدودیتى براى دانشمندان مربوط وجود نداشته باشد.

د: هیچ نظارتى فراتر از مقررات و عرف بین المللى اعمال نشود.

ه‍: هیچ گونه نظارت و اعمال محدودیت بر نیروهاى مسلح و مراکز نظامى و امنیتى پذیرفته نیست.

و: توافق هسته اى باید بازگشت پذیر باشد و در صورت نقض عهد دشمن، ما هم بتوانیم به شرایط قبل از توافق برگردیم.

* بایسته هایى که همه مسؤولان، به ویژه دولتى ها باید در نظر بگیرند

۱- نگرانى هاى بى جا و ساختگى آمریکا نباید به رسمیت شناخته شود و مبناى مذاکرات قرار بگیرد و روش هاى دیکته شده از سوى آمریکا براى رفع آن نگرانى ها عینا پذیرفته شود.

۲- تیم مذاکره کننده، درگیرشدن در یک فرآیند طولانى و بى ضابطه اعتمادسازى را نپذیرند.

۳- انتظارات و مطالبات از توافق نهایى به نحو کاملا منطقى بیان شود و از بالا بردن توقعات مردم پرهیز شود.
۴- جریان انتقادى در داخل، به جاى آن که به مثابه سرمایه اى براى مذاکرات در نظر گرفته شود، سرکوب و تحقیر نشود.

۵- باید طورى عمل کنیم که می توان کشور را بدون توافق و حتى با فرض تشدید تحریم ها هم به خوبى اداره کرد و این پیام به دشمن داده شود.

۶- در حوزه هاى ژئوپلتیک - که منشاء نگرانى هاى اصلى آمریکاست - بیشتر سرمایه گذارى شود و توان مضاعفى مصروف شود.

۷- نباید این طمع در غرب به وجود آید که ایران هر توافقى را بهتر از توافق نکردن مى داند.

در پایان ذکر این مطلب خالى از لطف نیست که تیم زحمت کش و عزیز هسته اى، قطعاً مى دانند که مردم غیرتمند ایران اسلامى همانقدر که آماده استقبال شادمانه از یک توافق خوبند، با قدرت تمام به توافق بد - ولو امضاشده باشد - نه خواهند گفت و امیدوارند که از حقوق حقه آن ها نهایت تلاش توسط فرزندانشان صورت پذیرد. ان شاءالله.