به گزارش پارس به نقل از تسنيم،‌ آیت الله سید احمد علم الهدی، ظهر امروز در نخستین جلسه تفسیر قرآن کریم خود در ماه مبارک رمضان که با محوریت سوره مبارکه «محمد(ص)» هر روز بعد از نماز ظهردر مهدیه برگزار می‌شود، اظهارداشت: بهترین راه خواندن قرآن تفسیر این است که حرف قرآن  را با هم گفت وگو کنیم و آن را برای جریان زندگی خود و راهبرد خط لازم در زندگی فردی و اجتماعی بفهمیم.
امام جمعه مشهد مقدس علت عمده انتخاب سوره مبارکه محمد(ص) را برای تفسیر در ماه رمضان سال جاری را شرایط حال حاضر نظام اسلامی دانست و افزود: امروز وضعیت ما در جریان زندگی اجتماعی، و در جریان نظام و انقلاب در موقعیت خاصی قرار گرفته که مردم باید راهبرد شان را از قرآن بگیرند و سوره ای که در این مقطع برای ما نقش آموزش راهبردی دارد، سوره محمد(ص) است.
وی شرایط جمهوری اسلامی در تقابل با استکبار جهانی در سال جاری را متفاوت با سال‌های گذشته دانست و گفت: دشمن تا به امروز یا در مقام تهدید نظامی بوده یا در 8 سال دفاع مقدس دشمن ما را حمایت کرده و از طریق حزب بعث کافر، با ما رویارویی نظامی و برخورد سخت داشته، یا از همان اوایل انقلاب در بحث اقتصادی سفره ما را هدف قرار داد و هر چه بیش تر شکست می‌خورد، بر این تحریم‌ها می‌افزود و یا رویارویی در جنگ نرم و شبیخون فرهنگی بوده تا با جمع کردن سفره دین از زیرپای مردم، آن‌ها را از پشتوانه نظام بیرون بکشد.
آیت الله علم الهدی افزود: دشمن می‌خواهد این تقابل را از طریق توافق، تفاهم، مذاکره و هماهنگی انجام دهد و با همان نیت براندازی جلو می‌آید.
عضو مجلس خبرگان رهبری در تحلیل این برخورد مستکبران، از دو پیشامد سازش به سبب قدرت ایران و سازش در راستای براندازی نظام اسلامی سخن به میان آورد و تصریح کرد: گاه می‌گوییم دشمن به جامع بندی رسیده است که ما را به عنوان یک قدرت در دنیا بپذیرد و ما در نفوذ ایدئولوژی انقلابی خود که ریشه انقلاب ما است، در مقامی هستیم که دشمن باید ما را بپذیرد؛ اما اکنون این طور نیست و آن‌ها آمده اند تا از طریق تفاهم ما را سرکوب کرده و این چهره را مقدمه ای برای یک تهاجم شدید نظامی و براندازی ما قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی چین کمونیست به وجود آمد، جنگ بین بلوک غرب و شرق و دنیای سرمایه داری و سوسیالیستی بود؛ در آن زمان چین از یک طرف در بلوک سوسیالیست، مارکسیست، الحاد وکفر با شوروی در رقابت بود و از طرف دیگر قدرت سومی در دنیا بود که هم شوروی و هم آمریکا با آن‌ها در جنگ بودند و انواع فشارها و تحریم‌های اقتصادی را بر آن‌ها وارد کردند.
آیت الله علم الهدی افزود: وقتی شوروی و آمریکا دیدند که چین یک قدرت اقتصادی و هسته ای است، او را به عنوان قدرتی پذیرفته و عضو شورای امنیت کردند و آن‌ها را به عنوان یک قدرت بین المللی در کنار خود پذیرفتند تا از موضع تفاهم بر آن‌ها مسلط شوند.
وی خاطرنشان کرد: این نابودی و براندازی، فقط نابودی بنده و شما و این مملکت نیست، براندازی اساس اسلام است و این بحث ماست؛ لذا در این موقعیت فقط باید به سراغ قرآن بیاییم تا ببینیم خدا به ما چه می‌گوید و قرآن چه دستوری می‌دهد.
آیت الله علم الهدی افزود: قرآن کتابی نیست که اگر در جایی از جنگ یا صلحی سخن می‌گوید، فقط مخصوص زمان پیامبر باشد، بلکه کتابی است که برای همه نازل شده و به تعبیر امام رضا(ع) که می‌فرمایند قرآن برای هر روزی تازه است و موضوعیت دارد، قرآن تنها وسیله گشایش در مشکلات است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیات سوره محمد(ص) دقیقا راهبرد برخورد با کفار در مقاطع مختلف را برای ما مشخص می‌کند، اظهارداشت: در این سوره روش، سیره، نوع برخورد و عملکرد کفار مشخص شده و مؤمنین هم مشخص شده و کفار و مومنین با هم مقایسه شده اند؛ خداوند از این مقایسه نتیجه می‌گیرد که مومنین در برابر کفار باید موضع قاطعانه داشته باشند و موضع مسالمت آمیز با کفار، آن هم کفار استکباری که نظام و اسلام را ابزار نیستی خود می‌دانند، شدنی نیست.
وی با اشاره به اینکه عده ای از مفسرین به سبب بیان همین موارد، نام این سوره را «قتال» گذاشته اند، گفت: مسئله مهم در آیات این سوره، زمان نزول آن است که در مدینه بر پیامبر(ص) نازل شده و در زمانی که پیغمبر(ص) و اسلام در مسیر سربالایی قدرت قرار گرفتند و کفار احساس می‌کردند برای حفظ هستی خود باید با پیامبر(ص) بجنگند.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: همین وضع را آمریکا و استکبار جهانی با انقلاب ما داشتند که در ابتدای انقلاب منابع انسانی، طبیعی و موقعیت خاص استراتژیک از دست آن‌ها خارج شد و نتوانستند با براندازی آن را برگردانند.
امام جمعه مشهد مقدس افزود: بعد از مدتی دشمنان دیدند این انقلاب از مرزهای مملکت خارج شد و به منطقه ای صادر شد که برایش به عنوان منبع بزرگ انرژی مطرح است؛ امروز نیز مسئله انقلاب اسلامی و توسعه ایدئولوژی اسلام به حدی رسیده است که موجودیت آمریکا و استکباری آمریکا در دنیا را تهدید می‌کند در حالی که آن‌ها در اثر گسترش ارتباطات به وجود آمده، خود را کدخدای دهکده می‌دانستند.