پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ستاره جاوید- آوازه تی‌شرت یقه‌گرد «هیلاری کلینتون» با آن نماد فلش آوانگاردی که در نمای جلویی تی‌شرت با حرف «H» طراحی شده، از مرزهای آمریکا گذشته و به این‌سو رسیده است. هنوز تا هشتم نوامبر ٢٠١٦ که قرار است پنجاه‌وهشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شود، زمان کافی داریم، اما تی‌شرت تبلیغاتی کلینتون و جریان‌سازی مبارزاتی او در دنیای مجازی و تلاش‌اش برای جمع‌آوری اعانه‌های خیریه‌ای که برای کاورکردن این کمپین راه انداخته، او را در مقایسه با سایر رقبا، پیشتازتر و نوگراتر جلوه داده است.

تی‌شرت هیلاری کلینتون1

تی‌شرتی که خانم کلینتون در مبارزات انتخاباتی خود استفاده می‌کند از دوخت سلبریتی است. کوروش، کتان و نوعی جنس یونیک و بی‌همتاست و هدف آن، دادن احساس اطمینان و زیبایی منحصربه‌فرد به بانوان خوش‌پوش است. معمولا در پارتی اول بیش از ٢٠٠ هزار تیراژ از این تی‌شرت‌ها تولید می‌شود. نمادی که روی رخ جلویی تی‌شرت طراحی شده است، برگرفته از حرف اول نام هیلاری (Hillary) است و با یک فلش یک‌سویه تزیین شده است.

برای تی‌شرت‌های polo(یقه‌دار) انتخاباتی مجلس و ریاست‌جمهوری، طراحی، سایزبندی و نگارش رنگی صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه افراد هر کمپین انتخاباتی، می‌توانند کاملا متفاوت باشند؛ این تفاوت‌ها را می‌توان از لحاظ ویژگی‌های فیزیکی (سایز بدن و قد) یا ویژگی‌های فیزیولوژیکی (زمان عکس‌العمل، حافظه، مهارت) مورد بررسی قرار داد. به این ترتیب، وقتی ابزار و محل کار برای کاندیدای خاصی، طراحی یا اصلاح می‌شود، باید تفاوت‌های فردی هم مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل برای اینکه طراحی محیط، ابزار و سایر عوامل با مرکزیت کاربر - در اینجا کاندیدای انتخابات- صورت پذیرد، ابتدا باید ویژگی‌های فردی برای پیاده‌سازی موارد ارگونومیکی - مهندسی انسانی- مشخص شود.

تی‌شرت هیلاری کلینتون

پس از مرور مرحله لابراتوری و نظرات کارشناسان برای تولید هیجان، انعکاس حس وفاداری، وحدت شعارها و تلاش‌های هواداران در کمپین کاندیدای مورد نظر، تجارب زبانی و تفسیری از هر مرحله انتخابات، بازتعریف می‌شود. این بستگی به آن دارد که کاندیدای مورد نظر در هر مرحله از مبارزه، به‌خصوص یک‌چهارم نهایی، نوع تی‌شرت‌های انتخاباتی، ایپوس تی‌شرت و رنگ خاص آن را برای کدام قشر و چه رِنج سنی‌ای برنامه‌ریزی و عرضه می‌کند و برای چه رِنج سنی‌ای تغییر می‌دهد، مثلا اگر اولویت اول انتخابات، سطح عمومی دستمزدها و حقوق مستمری‌بگیران باشد، تغییرات در تناسب، با این اولویت‌ها اعمال می‌شود. پیام‌های تی‌شرتی، ملغمه‌ای از انتقال حس و تجارب زبانی و اعتمادبه‌نفس برای پیروزی است.

تی‌شرت هیلاری کلینتون2

تی‌شرت‌های انتخاباتی سمپات‌ها، هواداران آنها و مسئولان کمپین‌ها، بسیار متنوع بوده و برای موقعیت‌های متفاوت، طراحی و توزیع می‌شود. برای مثال تی‌شرت‌های یقه‌هفت مناسب زنانی است که بالاتنه بزرگ و سنگین‌وزن دارند، در حالی که تی‌شرت‌های یقه‌گرد این‌طور نیست و برای کاندیدای مشخصی استفاده می‌شود. تی‌شرت‌های یقه‌گرد برای کسانی مناسب است که می‌خواهند ظاهری درشت‌تر، ‌داشته باشند. یقه‌گرد موجب می‌شود تا شما از آنچه واقعا هستید، بزرگ‌تر به نظر برسید. از این یقه، بیشتر برای افراد حاضر در صف‌های آخر کارزار یا کارناوال‌های انتخاباتی بهره می‌‎برند. لباس سفید اسمارتیزی را هم برای آنکه لاغرتر به نظر برسند، استفاده می‌کنند و درنهایت، از افراد خوش‌تیپ‌تر در لایه‌های میانی استفاده می‌شود.  نکته جالب توجه اینکه برای انبوه نشان‌دادن هواداران، شب‌ها از تی‌شرت‌های اکولایزر استفاده می‌شود. با تی‌شرت اکولایزر، شخص را در کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری، انتخابات مجلس سنا یا انتخاب فرمانداران و میهمانی‌ها و مجالس، های‌لایت می‌کنند تا نظر دیگران را به‌خود جلب کند. تی‌شرت‌های اکولایزر ترکیبی زیبا از هنر طراحی لباس و تکنولوژی نوین است که مجهز به اکولایزر و سنسورهای حساس به صداست. زمانی که فرد به‌همراه هواداران خود، در میهمانی ریاست‌جمهوری، سنا یا کنسرت موسیقی انتخاباتی است، پنل ال‌‌ای‌دی (LED) که روی تی‌شرت تعبیه شده، کاملا هماهنگ با شدت و ریتم موسیقی‌ در حال پخش، روشن و خاموش می‌شود (مانند اکولایزر ضبط صوت) و جلوه‌ای خاص و زیبا به تی‌شرت می‌دهد، (به‌خصوص در محیط‌های تاریک و کم‌نور)؛ محصولی که کارشناسان مد و طراحی لباس جهان را شگفت‌زده کرده و با آنکه مدت زیادی از عرضه این محصول به بازار پوشاک نمی‌گذرد، در رأس فهرست پرفروش‌ترین لباس‌های برندهای معتبر جهان قرار گرفته است.  شرکت‌های چاپ هم با استفاده از شابلون‌های رنگی،  به چاپ عکس و حتی لوگو دلخواه کاندیدای ریاست‌جمهوری بدون محدودیت رنگ روی تی‌شرت، اقدام می‌کنند. این کمپانی‌های حرفه‌ای، عکس یا لوگو موردنظر کاندیدا را با بهترین کیفیت، روی تی‌شرت‌های مرغوب با جنس‌های متنوع مانند پنبه‌ای یا اسپان با هزینه‌ای مناسب، چاپ می‌کنند. آنها با بهره‌گیری از روش‌های نوین، این کار را برای کاندیدا انجام می‌دهند. در ضمن می‌توانند چاپ روی تی‌شرت را با رنگ‌های مختلفی سفارش دهند. با توجه به این توضیحات، باید بگویم در تی‌شرت هیلاری کلینتون، که برای کمپین تبلیغاتی خود استفاده کرده و بسیار هم مورد توجه بانوان آمریکایی قرار گرفته، ارگونومیک دیگری وجود دارد.

تی‌شرت هیلاری کلینتون3

لوگویی که هیلاری برای خود انتخاب کرده، ترکیبی از حرف «H» حرف آغازین نام کوچک او (Hillary) با یک نماد کانسپچوآل روی خط فاصله میان دو پایه «H» است که به‌صورت فلش طراحی شده است. تعبیه فلش در خط H بیان دیگری را دنبال می‌کند. «حسین یاسری»، فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد، درباره چرایی این انتخاب، می‌گوید: «او با انتخاب این لوگو و علامت فلش وسط حرف اچ، درواقع خود را مخاطب قرار می‌دهد و آن، بوتیقای مفهوم دفاع از آرمان‌های خصوصی در آمیزه‌ای از آرکتیپ (Archetype) یا نظام گفتمان انتخاباتی است که به‌نوعی سمبل و تصویری ایده‌آل از دفاع از ارزش‌های دموکراتیک را ابراز می‌کند. این استعاره و ایماژ رنگی (Archetype) یک سبک را در تلفیق با سبک دیگر که همان سنت احترام به دموکراسی، پیش‌روی به سوی تولید آوانگارد، فلسفه حمایت از حقوق شهروندی و مبارزه با پارامترهایی است که با ضرورت‌های امنیت ملی مغایرت دارد؛ بیان می‌کند».

در نمادی که کلینتون انتخاب کرده، پایه‌های حرف «H» به رنگ آبی آکوا و رنگ فلش میانه اچ، سرخ کاربنی است. آبی آکوا پاسخ مناسبی به هیجانات بانوان است و هیجان‌طلبی این قشر را که نیمی از مردم آمریکا را تشکیل می‌دهد، راضی می‌کند. سرخ کاربنی فلش در ترکیب با آبی اکوا، کمپوزیسیون کاملی از زیبایی‌شناسی رنگ است که برای بیان مفهوم نوگرایی توأم با حس مسئولیت‌پذیری استفاده شده است. ضمن اینکه ترکیب رسمی از رنگ‌های آبی و سرخ، می‌تواند نمادی از کسی باشد که سردوگرم روزگار را چشیده و با تجربه حاصل از آن، به‌کارزار انتخاباتی آمده و بر آداب دیپلماتیک و اداره کلان کشور مسلط است.  به اعتقاد نگارنده، این فلش از تمایل هیلاری کلینتون به نوگرایی و آوانگاردیسم می‌گوید. حک فلش روی حرفH  که حرف اول اسم هیلاری است، نوعی اراده فردی رئیس‌جمهور منتخب ملت در حرکت مماس با خواست عمومی ملت و هوادارانش را از طریق تمرکز فلش روی این آرمان‌ها و برنامه‌ها بیان می‎کند. درواقع هیلاری با این نمادسازی، «تأیید مغشوش»، «استرس جاودانه» و «کشمکش فضای انتخابات» را پرطنین کرده و به کمک هنر طراحی لباس و طراح گرافیکی لوگو خود، تأکید بیشترش بر آرمان‌ها و درک بهترش از مشکلات مردم را به‌نمایش گذاشته است.

تی‌شرت هیلاری کلینتون4

در هر انتخاباتی در ایالات‌متحده، همیشه یک ارزیابی ذوقی و غیرعلمی بر پیش‌بینی نتایج وجود دارد که همراه با مناسک «یک‌دست‌پوشی و شعارهای واحد»، به خلق معرکه «تابوهای دوطرفه» و ایجاد «هیجانات در جوانان» می‌پردازد؛ همان که در کشورهای آسیایی به انتخابات از روی شور و احساس آنی ملت، تعبیر می‌شود؛ احساسات و هیجاناتی که زود ایجاد و زود هم سرد و فراموش می‌شود. هیلاری کلینتون هم با استفاده از همین مناسک زودگذر و هیجان‌آفرین، در روند کمپین تبلیغاتی‌اش، پافشاری قابل تأملی برای نشان‌دادن حلقه خود دارد. همه رسانه‌های آمریکا اتفاق نظر دارند که هیلاری از متأهل‌بودن خود لذت می‌برد و مرتب با نشان‌دادن حلقه‌اش، این لذت را آگاهانه و حساب‌شده به‌رخ می‌کشد.

درواقع او با تأکید بر تأهل و تعهد خود در بنیان خانواده که امروز به مسأله اصلی آمریکا تبدیل شده، به‌نوعی بر حس مسئولیت‌پذیری و تعهد بی‌پایان خود که می‌تواند همذات‌پندارانه، بر اداره کشور تعمیم داده شود، بر پیروزی انتخاباتی‌اش تأکید دارد تا به این ترتیب خود را از سایر رقبا چند پله بالاتر بکشد و متمایز نشان دهد.