به گزارش پارس به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در نشست فرهنگیان اساتید و دانشجویان که با عنوان مطالبات مردمی در زمینه مذاکرات هسته ای در برابر زیاده خواهی های ۱+۵ برگزار شد گفت: اساس موضوع هسته ای ما سیاسی و امنیتی است چرا که در معادلات قدرت طی ۳۷ سال گذشته شرایط طوری شده که در سطح جهانی موازنه قدرت از سلطه گر به سمت سلطه ستیز سوق پیدا می کند و هم چنین در جهان اسلام معاملات از اسلام آمریکایی به سمت اسلام ناب محمدی گرایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: بیداری اسلامی شرایط جهان و منطقه را تغییر داده و با کانون این بیداری یعنی اسلام مواجه هستیم که این مواجهه امری امنیتی می باشد.

نماینده مردم تهران با بیان این که در نگاه اول مشکلی وجود ندارد و حتی از غرب طلب کار هم هستیم اظهار داشت: چون طبق ماده ۴ قانون NPT کشورها باید به انرژی هسته ای دست پیدا کنند در این راه علاوه براینکه از دشمنان چیزی به ما نرسید دانشمندان ما توانستند در مدت کوتاهی به این انرژی دست پیدا کنند و آن چیزی که آن ها باید می دادند و ندادند خودمان کشفش کردیم.

زاکانی افزود: حال کشور ما در موضع اتهام قرار گرفته و بیگانگان در موضع محاکمه گر. کسی که خواب است را می توان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی توان پس ما معتقدیم باید تغییرات جدی در نوع مواجهه هسته ای صورت گیرد.

وی با اشاره به سخن رهبری در مورد مذاکرات که صرف این کار مشکلی ندارد ادامه داد: طبق گفته ایشان مذاکرات تنها باید در موضع هسته ای و به دو چیز منتهی شود مورد اول بصیرت است که باید برای عموم و نخبگان جامعه رقم بخورد و برای بار مجدد چهره کریه شیطان بزرگ بازخوانی شود و مورد دوم این که با ورود خود اتکایی و باور به ایجاد مصونیت و پایین آوردن سطح آسیب پذیری کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد.

* تبدیل موضوع ملی هسته ای به شعار انتخابات امری غلط بود

نماینده مردم تهران افزود: امروز شاهدیم که اولا به موضوع هسته ای که سطح آن در سطح منافع ملی است نگاهی سیاسی و انتخاباتی شده است.

زاکانی تبدیل موضوع ملی هسته ای که به شعار انتخاباتی را امری غلط دانست و اظهار داشت: در سال ۹۲ شاهد بودیم که موضوعی مانند بحث هسته ای به شعار انتخابات تبدیل شد که این نگاه خواهان بهره مندی و منفعت طلبی از موضوع هسته ای بود هر چند که به اصل منافع ملی ضربه بزنند.

وی با بیان این که این نوع نگاه نادرست به دشمن فرصت هایی را نشان داد گفت: در این راستا باعث شد که ما از دشمن غفلت کنیم و دشمن نیز در این مسیر از فرصت ها به نحو احسن استفاده کند ما به ازای این مسیر اشتباه طی شده هیچ یک از نتایج قبل از انتخابات متاسفانه محقق نشد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: پس معتقدیم اگر بهانه ای برای موضوع هسته ای وجود دارد (نه البته در باب فناوری و علمی) اما اصل این است که دشمنان بهانه ای به نام هسته ای را یافته اند تا با خلاف گویی ها توانسته تفاهمی را ایجاد و بار دیگر تجربه ۸۸ را در کشورمان پیاده کرده و دست از خطا برندارند.

زاکانی با بیان اینکه حال همه ما می دانیم که این موضوع امنیتی است و نوع مواجهه با آن اشتباه بوده است، تصریح کرد: متاسفانه برخی برای مواجهه با این موضوع مسئله هسته ای را که امری ملی می باشد به شعار سیاسی انتخاباتی تبدیل کرده و دشمن نیز در این راستا نظرش این است که می تواند ما را مجبور به هر کاری کرده تا توانسته مانع گرفتن موازنه قدرت در منطقه شود.

وی ادامه داد: اگر از این موضع سیاسی عبور کرده باید گفت که متاسفانه در موضع دانش هسته ای نیز دستاورد بزرگی در این برهه زمانی دست نیافته ایم. انقلاب اسلامی در سال ۵۷ منشا تصویری از روشنی ها بود که امروز به لطف آن توانست موازنه قدرت بیداری را در منطقه به دست بگیرد اگر به این موضوع به عنوان نگاه خوش بینانه تلقی کنیم انقلاب اسلامی توانست مواجهه نوینی را برای رویارویی با استکبار ارائه دهد و دشمن از این که شعار انقلاب اسلامی و پیامش در کشور محقق شود می ترسد و به همین دلیل درصدد است که این امر محقق نشود.

نماینده مردم تهران بیان داشت: دشمنان می دانند که اگر شعار انقلاب اسلامی محقق شود تغییراتی بنیادی و اساسی در جهان اسلام رخ می دهد که می تواند تمدن نوین اسلامی را احیا کند.

زاکانی با بیان اینکه دشمن برای این که این امر محقق پیدا نکند به بحث انرژی هسته ای مان فشار وارد می کند اظهار داشت: کدام کشور را سراغ دارید که بعد از جنگ جهانی دوم توانسته شش کشور مهم جهان را در لوزان طی ۹ روز گرد میزی جمع کند تا با آن مذاکره کنند؟ دشمن در حوزه سیاسی و ایجاد ترمز برای پیشرفت آن اهتمام دارد تا توانسته مانع آرمان های انقلاب باشد.

وی ادامه داد: در مرحله تمدن اسلامی هستیم و دراین راه ابزارهایی هم چون انرژی هسته ای می تواند به ما کمک کند چرا که این دانش می تواند تمام معادلات دشمن را به هم بزند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: امروز توانسته ایم در فناوری های گوناگون حرفی برای گفتن داشته باشیم برای مثال زمانی که ایران و مصر را کنار هم می گذاریم تفاوت های آنان آشکار است چرا که ایران از مولفه مقاومت برای پیشرفتش استفاده کرده است پس دشمن درصدد است که کشورمان به موفقیت های خوب راه پیدا نکند.

زاکانی با بیان این که از سوی دولت راه های غلطی طی شده است گفت: بعد از نتایج مذاکرات نباید دوگانگی در جامعه پیش بیاید و نبایستی ناکامی ها و مشکلات را به داخل بدانیم چرا که بار دیگر چهره کریه استکبار برایمان ثابت شد.

وی با بیان اینکه آمریکا حاضر نشد از تحریم ها دست بردارد بیان داشت: برخی ها در این مسیر معتقد بودند که توافق بد کردن بهتر از توافق نکردن است. در آستانه مذاکرات بودیم که روحانی گفت خزانه ما خالی است و امروز هم که در آستانه نتایج آن هستیم باز هم آب خوردن ما را هم وابسته به تحریم ها دانستند برای برخی ها وابسته بودن به غرب مدال است در همین راه غلط معتقد بودند که هنر ما این بود که توانستیم توافق نامه ها را محکم بنویسیم باید گفت این امر هنر نیست.

نماینده مردم تهران بیان داشت: روزی از عراقچی در مجلس پرسیدم که چرا اطلاعات نادرست در مورد فردو ارائه کرده اید که وی معتقد بود این اطلاعات را دوستان فنی به ما منتقل کردند که بعد فهمیدیم خیلی از افرادی که در مسیر مذاکرات قرار دارند اصلا آشنایی با مباحث هسته ای ندارند.

زاکانی با بیان این که امروز احساس می کنیم برای برخی ها بهانه جدیدی برای تنش داخلی ایجاد شده است گفت: زمانی که آمریکا زیاده خواهی می کند چرا ملت ایران باید هزینه آن را بدهد.در این مسیر باید مجلس و دولت دست به دست هم داده تا بتوانند مصونیت ایجاد کنند.

نماینده مردم تهران گفت: لیست تعدادی از افراد را برای بازجویی داده اند که در آن میزان افرادی هم چون شمخانی (دبیر شورای امنیت ملی ) و دانشمندان هسته ای نیز به چشم می خورد. برخی معتقدند پروتکل الحاقی ربطی به بازرسی ندارد آیا این برگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی است؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر می خواهید در حوزه داخلی به مصونیت برسید باید دست روی پای خود گذاشته و تنها راه حل آن نیز همین اقتصاد مقاومتی است.