به گزارش پارس به نقل از فارس، دعوت سازمان ملل برای برگزاری اجلاسی در ژنو برای حل بحران یمن و موافقت همه احزاب و جریانهای سیاسی  برای شرکت در آن، احتمالات حل این بحران را  در معرض بررسی قرار داده است. چند هفته پیش دبیر کل سازمان ملل به پیشنهاد آقای اسماعیل ولد احمد نماینده جدید خود در امور یمن، برپایی اجلاسی را در ژنو پیشنهاد کرد ولی شرط گذاری دو طرف رقیب در یمن مانع از برگزاری این اجلاس شد. عبد ربه منصور هادی رئیس مستعفی یمن که در عربستان به سر می برد، اجرای کامل قطعنامه 2216 شورای امنیت را پیش شرط شرکت در چنین اجلاسی اعلام کرده بود و انصار الله و دیگر گروه های سیاسی موجود در داخل یمن نیز شرط شرکت در اجلاس را توقف تجاوز نظامی عربستان به یمن اعلام کرده بودند. موافقت اخیر همه گروه های سیاسی یمنی با شرکت در اجلاس بدون پیش شرط ، گام مثبتی در جهت حل بحران یمن به شمار می آید. اسماعیل ولد احمد نماینده دبیر کل سازمان ملل در حال حاضر می کوشد یک آتش بس پنج هفته ای در جنگ یمن قبل از آغاز برگزاری اجلاس برقرار گردد تا ضریب موفقیت اجلاس افزایش یابد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی حل بحران یمن مستلزم توافق داخلی از طریق گفتگوهای همه احزاب و جریانهای سیاسی است ولی موافقت بازیگران  تاثیرگزار منطقه ای و بین المللی را نیز لازم دارد . جنگ عربستان بر ضد یمن و حمایت ضمنی غرب از تجاوز سعودی ها ، دایره بازیگران خارجی با بازیگران داخلی را در هم تنیده کرد.ادامه این جنگ در دو ماه گذشته تا کنون به کشته شدن حدود سه هزار غیر نظامی و زخمی شدن دهها هزار نفر و ویرانی عمده زیر ساختهای خدماتی و  ارتباطی منجر شده است.

عربستان سعودی می کوشد از طریق جنگ و دخالت نظامی در یمن، نفوذ سیاسی  از دست رفته خود را در این کشور باز تولید کند. این نفوذ در نتیجه موج بیداری اسلامی در یمن و قیام مجدد مردم این کشور در یکسال اخیر به رهبری انصار الله و سید عبد الملک حوثی و موج استقلال خواهی  این مردم ،از دست رفته و ریاض می کوشد شرایط گذشته را از طریق جنک وهمکاری همپیمانان ورشکسته سیاسی خود باز یابد ولی تا کنون نه عربستان از طریق جنگ و نه همپیمانان آن از طریق فرصت سازی های جنگی سعودی به نتیجه نرسیدند. در حال حاضر همپیمانان سعودی اعم از هواداران عبد ربه منصور هادی و اعضای حزب اخوانی الاصلاح هیچکدام موفق به سلطه کامل بر هیچ شهر یا استانی نشدند و تنها درشهرهای تعز و عدن وضالع بر چند محله سلطه یافتند ولی نیروهای تکفیری علیرغم شکست در ابین، زنجبار، مارب، ضالع، و البیضاء همچنان بر دو استان حضرموت و مهره سلطه دارند. نیروهای ارتش و انصار الله از اغاز جنگ تا کنون چند استان را از وجود تکفیریها و ستون پنجم سعودی پاکسازی کردند و در تلاش هستند تا زمان برگزاری اجلاس شرایط را  برای یکسره سازی سیاسی و نظامی  نزدیک کنند. انصار الله نیز در صدد اند تا از تحول در موضع گیری روسیه بهره برداری کند وبا اعزام هیئتی از مسئولان خود به مسکو می کوشند آنها را به خود متمایل سازند . روسیه در جلسه شورای امنیت  که به تصویب قطعنامه 2216 انجامید رای ممتنع داد و نسبت به تحولات یمن نقش ضعیفی ایفا کرد ولی درخواست اخیر مسکو برای برگزاری جلسه در باره یمن و تاکید بر توقف فوری جنگ نشان از تحول در مواضع این کشور به شمار می رود.

اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده دبیر کل سازمان ملل در یمن اعلام کرده که محورهای بحث اجلاس ژنو بر سه محور طرح شورای همکاری خلیج فارس ، توافق های گفتگوهای ملی یمن ،و قطعنامه 2216 خواهد بود .هرچند که دستور کار اجلاس به نظر می رسد که به خواست عربستان نزدیک تر است  تا انصار الله اما محدود کردن گفتگو به گروه های سیاسی داخلی یمن و شرایط میدانی، دست عربستان را تا حد زیادی می بندد. نخست وزیر دولت مستعفی از ریاض اخیرا اعلام کرد که اجلاس تشاوری است وقرار نیست تصمیمی گرفته شود. این اظهار نظر منعکس کننده نگرانی های سعودیها است.  آقای بن عمر نماینده قبلی دبیر کل سازمان ملل در جریان جنگ و در اعتراض به تجاوز سعودیها به یمن استعفا داد و در اخرین گزارش خود به شورای امنیت اعلام کرده بود که توافق در بین یمنیها به مراحل نهایی رسیده بود که عربستان با جنگ جلوی اجرای آن را گرفت. از اینرو توافق یمنی ها به دور از عوامل خارجی نمیتواند در خدمت راهبرد های سعودی ها باشد. انچه مسلم است توافق صلح و مشارکت که چند ماه پیش میان هادی رئیس مستعفی و انصار الله و هشت تشکل یمنی دیگر زیر نظر نماینده قبلی سازمان ملل برگزار شد زیر بنای گفتگو ها و تصمیمات جدید خواهد بود و رسیدن به یک توافق داخلی، زمینه اجماع منطقه ای و بین المللی را فراهم خواهد کرد که در صورت تحقق این شرایط ،عرصه مانور عربستان در یمن محدود تر خواهد شد.