به گزارش پارس به نقل از «من یمنی ام»؛ رژیم نامشروع آل سعود نیمه دوم اسرائیل در منطقه است که در بزرگترین خطر برای جهان اسلام محسوب می شود. با سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل بین الملل در مورد آخرین تحولات یمن و اوضاع میدانی این کشور در برابر تجاوزات عربستان به گفتگو پرداختیم. مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

به نظر می‌رسد یمن تنها کشور عربی منطقه است که پتانسیل مقابله با عربستان سعودی دارد، ارزیابی شما از این مسئله چیست و یمن را از لحاظ تاریخی و اعتقادی چگونه باید بررسی کرد؟

ملت یمن دارای پتانسل‌های بسیاری است که این موضع موجب ایستادگی آنها در برابر تجاوزات عربستان شده است، اما نمی توان گفت که تنها یمن می تواند در برابر آل سعود ایستادگی کند چراکه در مردم عراق، لبنان و سایر کشورهای عربی نیز به نوعی به دلیل وجود گروههای تروریستی که همه مورد حمایت عربستان هستند، درگیر بوده و در مقابل این اقدامات ایستادگی می‌کنند، اما ملت یمن مردمی مظلوم و سلحشور هستند که بارها مورد تجاوز رژیم آل سعود قرار گرفته‌اند اما همواره از خود دفاع کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای نظامی عربستان در خبری اعلام کرده بود که هنوز اهداف عربستان در یمن محقق نشده است و علی‌رغم سازوکارهای نظامی که در اختیار عربستان قرار دارد، انها توانستند در یمن پیروز شوند چراکه تاریخ تمدن یمن نشان داده است که هیچ کدام از استعمارگرها و همچنین خلافت عثمانی‌ها توانسته است بر این کشور غلبه کند که این نشان از پایداری و استقامت مردم یمن در مقابل تجاوزات خارجی است.

از سویی کشور یمن، صعب‌العبور است که این موضوع همواره موجب وحشت عربستان بوده است که نمی‌تواند از طریق جنگ نظامی در این کشور پیروز شود. عربستان همواره از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۴ یعنی به مدت ده سال به صورت مکرر به یمن حمله کرده است که توانسته سه منطقه از خاک این کشور را تصرف کند و در حال حاضر نفت این مناطق را به فروش میرساند. بعد از این موضوع ۶ نوبت در دوران حکومت علی عبدالله صالح حمله ور شد اما توانست منطقه‌ای را تصرف کند. لذا نتیجه می‌گیریم مردم یمن به دلیل ایمان، بافت عشایری و حقاینت خود پتانسیل زیادی نسبت به سایر کشورها در مقابله با تجاوزات آل سعود را دارند.

مردم یمن ذاتا مسلح هستند و همواره به صورت نمادین نیز با خود خنجر حمل می‌کنند. همچنین در این کشور شهری وجود دارد ه به بازار اسلحه فروشی معروف است و حتی جوانان این منطقه نیز اسلحه به دست هستند لذا کسی جرات حمله به خاک این کشور را ندارد. در طی روزهای اخیر، یمن زیر سجده‌های آتش عربستان به معنای واقعی قرار دارد اما با این اوضاع در حال پیشروی به خاک عربستان هستند و مرکز القاعده و اخوان المسلمین نیز در دست یمن قرار داشته و اجازه نیمدهد تا این گروهها به همراهی عربستان موجب ایجاد فتنه و آشوب در خام کشورش شوند.

عربستان سعودی همواره در طول یکصد سال گذشته نقش برادر بزرگتر را در قبال کشورهای منطقه ایفا کرده است و سعی کرده است در امور داخلی این کشورها دخالت کند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

به طور یقین کشورهایی که خودکامه و نامشروع هستند و توسط مردم انتخاب نمی‌شوند بلکه توسط ابر قدرت‌ها تعیین میشوند، خود شیفتگی و تجاوز را در دستور کار خود قرار میدهند، رژیم عربستان مردمی نیست و هنوز قانون نوشته شده‌ای وجود ندارد و تاکنون انتخابی در این کشور برگزار نشده است.چنین کشوری متجاوز بوده و سعی دارد تا در امور داخلی کشورها دخالت کند و همواره به دنبال گسترش قلمرو خود است تا از این طریق ثروت کشورهای دیگر را غارت کند. عربستان در حال حاضر نیز قصد دارد به کشورهای منطقه حمله کرده تا بتواند ثروت زیادی را به دست بیاورد و تمام کشورها نیز تحت سلطه آن رفتار کنند.

بنابراین عربستان تنها در میان کشورهای هم‌پیمان عربی خود نقش برادر بزرگتر را ایفا کند چراکه این کشورها نیز تحت حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی بوده و مشروعی و قانونی نیستند و با عربستان نیز منافع مشترک دارند لذا عربستان نقش برادر بزرگتر انها را بازی کرده و هرگونه سرکوب و اعتراضی که از سوی مردم این کشورها صورت میگیرد را سرکوب می‌کند. اما از سویی دیگر عربستان نمی تواند در مورد سایر کشورهایی که هم‌پیمان آن نیستند چنین نقشی را بازی کند چراکه با اقداماتی که حکام این کشور علیه ملت‌ها انجام داده اندو حکومت نامشروع آنها، دست سران آل سعود برای همه رو شده است، به طور مثال مردن یمن، عراق، لبنان و سوریه هیچ گاه عربستان را به عنوان برادر بزرگتر قلمداد نمی کنند.

عربستان حدود ۸۰ سال است که به مردم یمن فشار وارد کرده است و همواره به دنبال جنگ افروزی در خاک این کشور بوده است و سعی کرده حداقل جنوب این کشور را تصرف کند و آن را کشور مستقلی اعلام کند، به طوریکه عبدالعزیز پادشاه عربستان در وصیت نامه خود نوشته است:" مراقب یمن باشید که عزیز نشود چراکه عربستان ذلیل خواهد شد و خیر و شر عربستان در یمن نهفته است". لذا افکار عمومی دنیا در حال حاضر ضد عربستان بوده و نسبت به این خاندان نیز کینه ورزی دارند.

آیا می توان عنوان کرد که در حال حاضر عربستان سعودی نقش اسرائیل دوم را در منطقه بازی می‌کند و از سوی دیگر یمن نیز همان غزه دوم در جهان اسلام است؟

در واقع باید گفت که عربستان سعودی نیمه دوم اسرائیل در منطقه است چراکه حکام این رژیم نامشروع نیز دست نشانده انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند، بنابراین نیمه عربی رژیم صهیونیستی در منطقه است که در جهت خواسته‌ها و اهداف آنها حرکت می‌کند. اما به مراتب عربستان خطرناک‌تر از رژیم صیونیستی است چراکه تکلیف رژیم صهیونیستی مشخص بوده و آنها به دنبال دولت یهودی در منطقه و جهان هستند و ادعای مسلمانی نیز ندارند، اما حکام آل سعود همواره خود را خادم حرم الشرفین میدانند و ادعای برقراری حکومت اسلامی در منطقه را دارند در صورتیکه تمام اقدامات آنها علیه ملت‌های مسلمان منطقه بوده است و به نوعی به ابزار دست آمریکا در منطقه تبدیل شده است.

درحال حاضر عربستان در جنگ علیه یمن، جنایات بسیاری را مرتکب شده و از بمب هایی استفاده کرده است که رژیم صیهونیستی از آن علیه مردم غزه استفاده نکرده است، عربستان اقدام به تخریب آثار باستانی یمن کرده است و به عنوان برادر و دوست بدترین اقدامات را در قبال مسلمانان انجام میدهد. اما به طور کلی باید گفت که ماموریت عربستان و اسرائیل مکمل یکدیگر است و برای رسیدن به یک هدف عمل می کنند منتهی اسرائیل در لباس دشمن و عربستان سعودی در لباس دوست، اما مردم منطقه از جنایات و ترفندهای این رژیم‌های نا مشروع آگاه شده و برای مبارزه با آنها به وحدت و یکپارچگی رسیده‌اند.

همانطور که گفتیم یمن کشوری بزرگ و پر جمعیت بوده که دارای پتانسیل‌های بسیاری است لذا نمی توان این کشور از این منظر با غزه مقایسه کرد چراکه غزه از این ظرفیت‌ها دور است اما ایستادگی و مقاومت ملت‌های یمن و غزه با یکدیگر برابره و آنها همواره در مقابل تجاوزات دشمن نیز ایستادگی کرده‌اند.

آیا می توان خاورمیانه ای بدون وجود آل سعود در منطقه ایجاد کرد؟

به طور یقین خاورمیانه بدون وجود آل سعود در منطقه ممکن خواهد بود به شرطی که تمام کشورهای منطقه با وحدت و یکپارچگی در مقابل رژیم آل سعود ایستادگی کنند و از سوی دیگر مردم خود عربستان نیز خواهان تغییر این رژیم باشند چراکه عربستان در طول تاریخ همواره حقوق بشر در کشور خود را نقض کرده است و جنایات زیادی را علیه مردم خود مرتکب شده است. عربستان بیشترین زندانی سیاسی را در خود جای داده است و همواره اعتراضات مردم خود را سرکوب کرده است لذا این ملت عربستان است که باید یکصدا و یکپارچه با همکاری سایر ملت‌ها در مقابل این رژیم دیکتاتور ایستادگی کند. قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز از حقوق و ارزش‌های انسانی دفاع کرده و مخالف هرگونه زور و تجاوزگری است. ال سعود تنها یک خانواده دیکتاتور و اشرافی است که بویی از اسلام نبرده است و حیف است که این سرزمین را عربستان سعودی بنامیم.

عربستان سعودی همواره از شمشیر و نیرنگ علیه مردم خود استفاده کرده است لذا مردم عربستان چه سنی و چه شیعه باید با ارادی قوی پاسخ محکمی به این غده سرطانی بدهند. در واقع باید گفت که این دوران، دوران اراده مردم است و مردم کشورهای منطقه از جمله یمن، عراق، لبنان و سایر کشورها باید در مقابل این تجاوزگری‌ها ایستادگی کنند.

آیا می توان استقامت و ایستادگی مردم یمن را علیرغم نداشتن امکانات و سلاح در برابر عربستان سعودی با ایران در دوران دفاع مقدس مقایسه کرد؟

جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارای سلاح‌ها و نیروی هواییقوی بود و از همه مهم تر وجود رهبری عالم و هوشیار و ارتش و سپاهی مستحکم که امروز مردم یمن فاقد آن هستند، اما به طور کلی می توان ایستادگی و سلحشور بودن مردم یمن را همانند ملت ایران دانست که در برابر قدرت های خارجی ایستادگی کرده و اجازه تعرض و دخالت را به آنها نداده است.

با توجه به حملات اخیر عربستان به خاک یمن و نقض آتش‌بس به نظر می‌رسد که مردم یمن در برابر این تجاوزات پیروز خواهند بود و لزوم پیوستن ملت‌های مسلمان منطقه به کمپین " من یمنی هستم" وجود دارد تا از این طریق بتوان "خاورمیانه بدون آل سعود" را رقم زد.