به گزارش پارس به نقل از فارس، «عبد الجلیل عدنان الشلل»، یکی از رهبران جنبش «انصار الله» یمن افشا کرد که هیاتی به نمایندگی این جنبش امروز (یک‌شنبه) راهی «ژنو»، پایتخت سوئیس شد تا در مذاکراتی شرکت کند که تحت نظارت سازمان ملل متحد در این شهر برگزار می‌شود و انصار الله به آن دعوت شده است.

این عضو جنبش انصار الله که با خبرنگار فارس در صنعا گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «حمزة علی الحوثی» و «مهدی المشاط» نمایندگان انصار الله در مذاکرات ژنو شمرده می‌شوند و انتظار می‌رود، رهبرانی از انصار الله که در «مسقط»، پایتخت عمان حضور دارند، به آنها ملحق شوند.

الشلل با بیان اینکه عربستان سعودی تلاش کرد، موانعی برسر راه مذاکرات سیاسی ژنو ایجاد کند و این موضوع موجب عدم حضور برخی از احزاب سیاسی در نشست شد، افزود: آمریکا از طریق مسقط از انصار الله و دیگر طرف‌های سیاسی یمنی خواست به ژنو رفته و در مذاکرات حضور یابند.

این عضو انصار الله تصریح کرد: آمریکا در نشست مسقط به صراحت گفت که عربستان دارای هیچ نقش سیاسی در بحران یمن نیست و پس از بدست آمدن توافقات لازم در ژنو، این کشور باید تجاوز خود به یمن را متوقف کند.

«عارف الزوکا»، دبیرکل و «یاسر العواضی»، معاون دبیرکل حزب «کنگره ملی» یمن به عنوان نمایندگان این حزب در کنفرانس ژنو حضور می‌یابند.

پیشتر سازمان ملل برگزاری نشست را یک روز به تعویق انداخته بود تا به دیگر گروه‌ها و طرف‌های سیاسی فرصت لازم جهت شرکت در این نشست را بدهد. اما طرف‌های سیاسی یمنی سازمان ملل را به عدم موضع‌گیری شفاف و اعلام صریح جدول اعمال نشست و میزان و نسبت حضور شرکت کنندگان در آن متهم کردند.

این درحالی است که عربستان تلاش می‌کند، با کسب زمان بیشتر و تحمیل دیدگاهش در خصوص مذاکرات و اعمال فشار، مذاکرات و گفت‌وگوها را محدود به یافتن ابزارهایی جهت اجرای قطعنامه شورای امنیت در قبال یمن کند و این موضوعی است که نیروها و گروه‌های سیاسی یمنی مخالف تجاوز رژیم سعودی به کشورشان، آن را رد می‌کنند.

برخی از کارشناسان تاکید می‌کنند که عربستان سعودی تلاش دارد، پس از شکست در عرصه نظامی، از طریق این مذاکرات و نشست‌ها موفقیت‌ها و پیروزی‌هایی برای خود بدست آورد.

در آن سو، «ریاض یاسین»، به عنوان رئیس و «عبدالعزیز جباری» و «حسن مجلی»، به عنوان اعضای هیات طرف‌های طرفدار عربستان انتخاب و راهی ژنو شدند.

نیروها و گروه‌های سیاسی به شیوه تقسیم نسبت‌ها جهت نمایندگی در نشست ژنو و حضور در این مذاکرات اعتراض دارند و تاکید می‌کنند که تقسیمات صورت گرفته بیش از هر چیز بر نمایندگی «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن و «خالد بحاح» و هواداران عربستان تمرکز دارد و حضور همه گروه‌های سیاسی یمنی را در نظر نگرفته است.