به گزارش پارس، خبرگزاری «روسیا سگودنیا» روز شنبه به نقل از روحانی نوشت: تهران به قدرت های خارجی اجازه نمی دهد اسرار ملی این کشور را در جریان اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن بازرسی ها از مراکز هسته ای ایران پیش بینی شده است، افشا کنند.

به نوشته این رسانه روسی، روحانی خاطرنشان کرد که ایران اجازه نمی دهد اسرار ملی ایران با اجرای پروتکل الحاقی یا از راه های دیگر به دست خارجی ها بیفتد.

این گزارش می افزاید: ایران در ماه دسامبر سال 2003 در وین پروتکل الحاقی پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی را امضا کرد که بر اساس آن بازرسان آژانس امکان بیشتری برای بازرسی از فعالیت های هسته ای کشورهای عضو پیمان ان.پی.تی را می یابند.

رسانه روسی یادآوری کرد: پارلمان ایران از تصویب این پروتکل خودداری کرد.

خبرگزاری روسیا سگودنیا همچنین به تفاهم هسته ای لوزان میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد که بر اساس آن ایران توانمندی غنی سازی اورانیوم خود را کاهش می دهد و برنامه های مربوط به غنی سازی را تحت کنترل بین المللی انجام می دهد.

در این گزارش آمده است: ایران و گروه 1+5 تلاش می کنند کار تنظیم توافق جامع را تا سی ام ژوئن (9تیر) به پایان برسانند. در همین حال اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات ایران، تحریم ها علیه این کشور را تعلیق می کند. آمریکا اعلام کرده است که تحریم ها در مورد ایران را در صورت اجرای تعهدات این کشور لغو خواهد کرد.

تارنمای روسی «روسکایا پلانتا» هم در گزارشی به نقل از رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت: ایران هیچگاه اجازه نخواهد داد اسرار ملی این کشور از طریق اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی یا از راه های دیگر به دست خارجی ها بیفتد.

رسانه روسی افزود: این در حالی است که یوکیا آمانو رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش تر ابراز امیدواری کرده بود که بند مربوط به اجرای پروتکل الحاقی آژانس در توافق جامع گنجانده شود.

در این گزارش آمده است، در حال حاضر میانجی گران بین المللی عضو 1+5 شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان بر روی متن توافق جامع در مورد پرونده هسته ای ایران کار می کنند و انتظار می رود تنظیم آن تا روز سی ام ژوئن (9تیر) به پایان برسد. 

پایگاه تحلیلی روسی «اکونومیکا سگودنیا» هم در گزارشی با بازتاب اظهارات دکتر روحانی نوشت: رییس جمهوری ایران اعلام کرد که تمام تلاش خود را خواهد کرد تا اسرار ملی ایران با اجرای پروتکل الحاقی یا از راه های دیگر به دست خارجیان نیفتد. 

روحانی خاطرنشان کرد که بازرسان و خارجیان حق بازرسی از مراکز نظامی ایران را ندارند.

پایگاه تحلیلی روسی یادآوری کرد که ایران در سال 2003 پروتکل پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی را امضا کرد که اختیارات گسترده ای را به بازرسان برای بازرسی از فعالیت های هسته ای کشورهای عضو قرارداد عدم انتشار سلاح های هسته ای می دهد. اما پارلمان ایران آن را تایید نکرد. 

در گزارش اکونومیکا سگودنیا آمده است: مساله دسترسی بازرسان به مراکز هسته ای و پایگاه های نظامی ایران در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حل نشده است.این مذاکرات تا روز سی ام ماه ژوئن (9تیر) باید به پایان برسد.

پایگاه تحلیلی روسی نوشت: برای حل این مساله دیپلمات های آمریکایی و فرانسوی از ایران می خواهند تدابیر لازم برای تامین شرایط دسترسی بازرسان را به عمل آورند.آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران این پیشنهادها را رد کرده است.