به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز طی سخنانی در مراسم یادمان طلیعه‌داران آفتاب گرامیداشت پنجاهمین سالگرد شهدای حزب مؤتلفه اسلامی که در محل ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:‌ این گروه‌های تروریستی که در منطقه ایجاد شدند بیرق‌شان اسلام است،‌ آنان دنبال اسلام سیاسی بدلی و اسلام متحجرانه هستند، اسلام آمریکایی که امام)vi( از دست آنان به فغان آمده بود، یک واقعیتی است که وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مجبور شدند نوعی گرایش اسلام سیاسی را نشان دهند، باید پرسید آیا این جریان‌های تروریستی که در منطقه درست کردند، از بطن امت اسلامی درآمده یا یک چیز دست‌ساز است؟ داعش را به وجود آوردند و از او حمایت و پشتیبانی کردند، شنیدم داعش حدود 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار دارد، باید پرسید آیا این 30 میلیارد دلار از کره مریخ آمده است؟ آیا جز این است که همین کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ به او دادند؟ ائتلافی را درست کردند که در این ائتلاف آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی حضور دارند اما چرا کاری انجام نمی‌دهند؟ البته این موضوع برای خودشان هم یک فضاحت است، ائتلاف به این بزرگی درست کردند و نمی‌توانند کاری انجام دهند پس خیلی عاجزید.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: البته نقشه آنان این نیست که داعش را از بین ببرند بلکه می‌خواهند داعش را مدیریت کنند، قصدشان از بین بردن داعش نیست، چون خودشان داعش را درست کردند تا مسلمانان را مشغول خودشان کنند.

وی ادامه داد: الان در جغرافیای سیاسی عالم اسلام چقدر راجع به فلسطین صحبت می‌شود؟ اسرائیل آزادانه شهرک‌های یهودی را می‌سازد، بعد از سیلی که در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه خوردند، یک فضای تنفسی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه باید ببینیم گروه تروریستی داعش چقدر مزاحم قدرت مسلمانان است و موجب سایش و از بین رفتن این قدرت می‌شود، تصریح کرد: لذا نباید گفت داعش نمی‌خواهد برود بلکه شما نمی‌خواهید داعش از بین برود.

لاریجانی تأکید کرد: مسئله حقیقت اسلام که ما را به یک سرنوشت مشترک امت اسلامی مسئولیت دار کرده است، امر بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر وحدت ملی و وحدت اسلامی، گفت: وحدت ملی و اسلامی درست نقطه مقابل این جریان تکفیری است، آنان به دنبال فرقه فرقه کردن مسلمانان و کشتار هستند اما وحدت امت اسلامی درست نقطه مقابل این هدف آنان است.

لاریجانی با بیان اینکه باید قدر وحدت داخلی را بدانیم، گفت: گاهی سر هر موضوعی اختلافات ما به نزاع و دشمنی نکشد، اختلاف نظر نباید در داخل کشور تبدیل به دشمنی شود البته این به معنای آن نیست که ساده‌آندیش باشیم، کسانی که راه امام و رهبر معظم انقلاب را قبول دارند و اسلام ناب محمدی را قبول دارند یعنی ارکان حرکت ملت را قبول کرده‌اند. هر چند ممکن است درباره یک موضوع تشخیص دیگری داشته باشند.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشورمان بر همین اساس یادآور شد: همین امروز که بحث هسته‌ای مطرح است، باید پرسید چرا برخی سیاست‌مداران کهنه کار اروپایی می‌گویند ایران یک قدرت مهم در منطقه است، به نظر می‌رسد پاسخ این سوال در آرامشی است که در داخل کشور وجود دارد، در داخل ایران آرامش روانی و امنیتی وجود دارد اما باید قدری تحمل‌ها را بیشتر کنیم، باید بدانیم روحیه و تفکر جهادی ما را به این نقطه رسانده است و این نیروها و جریان‌های مجاهد هستند که در خاورمیانه تأثیرگذارند.

وی با اشاره به توانمندی‌های علمی و فناوری ایران گفت: ایران وقتش را بعد از پیروزی انقلاب و با وجود آنکه هشت سال جنگ تحمیلی بود، تلف نکرد و در سخت‌ترین شرایط جنگ، فشارها را تبدیل به یک فرصت کرد. برای تربیت متخصصان جدید.

وی با بیان اینکه امروز ایران یک قدرت بزرگ از نظر دفاعی است،‌ خاطرنشان کرد: فشارها، روحیه‌ها را در ایران از بین نبرد و اراده‌ها را قوی کرد تا اینکه توانستیم روی پای خودمان بایستیم، روی پای خود ایستادن هزینه دارد ولی سربلندی به دنبال دارد.

وی افزود: ما مخالف زندگی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه نیستیم و همه باید بدانند ایران به دنبال دردسر نیست و می‌خواهد کشورهای مسلمان خودشان بر سرنوشت‌شان مسلط شوند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: حزب مؤتلفه همیشه باید افتخار کند که در حرکت ضد استکباری و ضد استعماری پیشرو بوده و از درون این حزب افراد برجسته‌ای در راه خدا شهید شدند،‌حزب مؤتلفه با دقت نظر این مسیر را طی کرد و در این راه افراد مؤثری را وارد کرد.

لاریجانی گفت: مرحوم عسکراولادی نمونه وارسته از سیاستمدار تراز جمهوری اسلامی ایران بود و در تمام دوران، رفتار سیاسی او با یک نوع اخلاق‌گرایی ملازم بود، رفتار سیاسی نباید جدا از اخلاق و معنویت باشد، مرحوم عسکراولادی فرد مثبت اندیش در سیاست بود و هیچ وقت مستبدانه عمل نمی‌‌کرد، در زمان بنی‌صدر که نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی در داخل کشور وجود داشت، مرحوم عسکراولادی همه را به یک راه امیدوارانه دعوت می‌کرد، این روحیه امیدوارانه برای حرکت ملت ایران بسیار نیاز است و باید به آن توجه شود چرا که اگر کشور دچار یأس باشد نمی‌تواند پیشرفت کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: ملت باید با صدق و تکیه بر نوید الهی در این راه قدم بردارند، چند روز پیش یکی از صاحب‌منصبان کهنه کار اروپایی نکته‌ای را راجع به ایران و مسائل منطقه گفت که به نظرم تحلیل این نکات در این جلسه خالی از لطف نباشد، این سیاستمدار کهنه‌کار اروپایی گفت که ایران قوی‌ترین کشوری است که باید با او روابط راهبردی را در منطقه تبیین کنیم.این نکته بسیار مهمی است که آن فرد راجع به ایران مطرح کرده، وقتی اغیار این حرف را می‌زنند، با ما که رفاقتی ندارند بنابراین باید به صحبت‌شان توجه کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: همچنین آن سیاستمدار گفته که داعش به وجود نیامده که از بین برود بلکه برای طولانی مدت وجود دارد، باید در این زمینه بگویم ظاهرا هم بنا ندارند داعش را از بین ببرند بلکه می‌خواهند این گروهک تروریستی را مدیریت کنند، آن سیاستمدار همچنین گفته بود ایران تنها کشوری است که می‌تواند داعش را از بین ببرد.

لاریجانی یادآور شد: باید درست صحبت‌های این سیاستمدار اروپایی را فهم کنیم که چرا ایران را قوی‌ترین کشور منطقه عنوان کرده است در حالیکه کشورهای دیگری هم در منطقه وجود دارند اما به اندازه ایران تأثیرگذار نیستند، مهم این است که ما فهم درستی از این موضوعات داشته باشیم تا منزلت ایران را حفظ کنیم و اقتدار ایران را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه باید ریشه اقتدار ایران را بشناسیم،‌گفت: ایران یک ملتی است که از سابقه تمدنی عمیقی برخوردار است، تأثیرگذاری در آینده جهان به همین ریشه‌داری تمدن ایران برمی‌گردد، سال‌های طولانی ایرانیان با همین فکر و دانش‌شان در صحنه‌های جهانی تأثیرگذار بودند.

لاریجانی گفت: به همین دلیل ایرانیان همیشه احساس مسئولیت به سرنوشت مسلمانان و جهان اسلام می‌کنند و دنبال سیطره نیستند، برخی گفته‌اند ایران به دنبال امپراتوری فارس است در حالیکه این سخنان یک کج‌اندیشی است و ما دنبال سیطره بر پایتخت‌ها نیستیم چون امپراتوری نوعی سلطه‌گری است، احساس مسئولیت داشتن نسبت به جهان اسلام و مسلمانان برای این است که مسلمانان خودشان بر سرنوشت‌شان حاکم باشند.

رئیس مجلس با بیان اینکه داشتن یک رهبر هوشمند، متقی، پارسا و مطلع به همه مسائل مسلمانان جهان یک نعمت و عزت برای کشور ماست، گفت: نقش رهبر معظم انقلاب در همه مسائل داخلی و خارجی بسیار برجسته و مؤثر است، زمانی که عراق توسط آمریکا اشغال شد، این رهبر معظم انقلاب بود که توانست شرایط عراق را تغییر دهد و آمریکایی‌ها مجبور شدند عراق را ترک کنند، در جنگ 33 روزه لبنان، نقش رهبر معظم انقلاب در پیروزی حزب‌الله بی‌بدیل بود، همه کسانی که دست‌شان در کار بود، طور دیگری می اندیشیدند چون فشارها زیاد بود.

لاریجانی گفت: همان زمان رهبر معظم انقلاب که به مشهد مشرف شده بودند بنده با جمعی از مسئولان خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و گزارشی را ارائه دادیم، نوع تلقی و رویکرد رهبر معظم انقلاب نسبت به این موضوع، سرنوشت نبرد را تغییر داد.

لاریجانی گفت: سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان بود که وقتی پیام رهبر انقلاب منتقل شد، چگونه سرنوشت نبرد تغییر کرد.

رئیس مجلس در ادامه سخنانش یادآور شد: در موضوع هسته‌ای رهبر انقلاب از یک دقت نظر و متانت برخوردار هستند و همه باید هم رأی باشیم، باید اسلام ناب محمدی را که امام از آن یاد کردند درست بشناسیم.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه و نگرانی افرادی مانند شهید مطهری از همین اسلام التقاطی بود، اسلامی که عرضه می‌کردند، اسلام مخلوط و بی واقعیت بود و امثال شهید مطهری خونشان را در همین راه دادند که اسلام ناب محمدی به دست آید و باید بدانیم ما همیشه در این زمینه در معرض یک آسیب هستیم.