به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت‌ الاسلام علی فتحی ظهر شنبه در کرسی ترویجی مبانی تفسیر سلفی که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: سلفی‌ها نجات بخشی خود را مرهون تفسیر خاص خود از قرآن و سنت می‌دانند و ازسوی دیگر تفسیر افراطی آنها از قرآن و سنت مورد اقبال و حمایت دشمنان اسلام واقع شده است.

وی ادامه داد: از این رو شناسایی و بازخوانی مبانی فکری و نظری آنها ضرورت دو چندانی پیدا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جنایات القاعده، داعش و دیگر شاخه‌های تروریستی سلفی، بر اساس مبانی سلفی و بیانیه رسمی القاعده که در آن بیانیه کوتاه به هشت آیه مربوط به قتال استناد شده است باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: دشمنان اسلام بعد از تلاش‌های زیاد علمی و غیر علمی وقتی موفق به سرکوب اسلام ناب نشدند به اختلافات درونی در اسلام رو آوردند و قرائت افراطی وهابی را رسمیت داده و از آن استقبال کردند.

حجت الاسلام فتحی با بیان اینکه ابن تیمیه پشتوانه اصلی فکری وهابیت افراطی و سلفی افراطی است، اظهار داشت: تا قرن سوم سلفی وجود نداشت اما بعد از آن مطرح شد و به خصوص در قرن ۷ که دوران ابن تیمیه است، شاهد گسترش آن هستیم.

وی اضافه کرد: همان طور که اشاعره برای حذف رقیب خود یعنی معتزله خود را اهل حدیث و مخالفان را دشمن حدیث معرفی کردند این گروه افراطی نیز این نوع ترفندها برای خود بهره می‌برند به خصوص که آنها به شدت مخاطب محور و مشتری محور هستند و جذب زیادی به همین دلیل دارند.

این محقق حوزه ادامه داد: تفکر سلفی‌های افراطی ریشه در اموی‌ها به ویژه عثمانیه دارد که با عقل مخالفت شدید داشته و کاملا ظاهرگرایی را رواج می‌دهند.

وی اضافه کرد: سطحی نگری که در رأس آنها ابن تیمیه است از جمله ویژگی‌های آنان است و به تعبیر استاد مطهری وی فردی نخبه و نابغه بوده ولی سطحی نگر است.

حجت الاسلام فتحی، مخاطب محوری، دوری از خرافات، اعتماد بر اقوال صحابه و تابعین و اصالت روایت در تفسیر از ویژگی‌های سلفیون است و گروه‌های کنونی نیز البته در طیف‌های مختلف حضور دارند و باید هر کدام به صورت جدا بررسی شوند.

وی اظهار داشت: عبدالوهاب فرد عالمی نبوده بلکه به تعبیر خودشان یک مجاهد میدانی است که از تفسیر گزینشی برای خود بهره برد و چهره‌های دیگری از آنان مانند حسن البناء و رشید رضا و عبده و ... نیز برخی دارای گرایشات معتدل مانند عبده بودند و برخی نیز مانند رشید رضا تندرو بوده‌اند.

وی تأکید کرد: نباید تصور کرد که سلفی‌ها تنها با شیعه عناد دارند بلکه گروه‌های دیگر مثل حنفی‌ها، خوارج، مرجئه و جهمیه و ... را هم دشمن می‌دانند و بیشتر از آنکه بر شیعه بتازند علیه حنفی‌ها مطلب می‌نویسند.