به گزارش پارس به نقل از ایرنا، السفیر در شماره روز شنبه خود افزود:سولانا سیاستمدار معروف اروپایی خواستار ائتلاف راهبردی با ایران شد و گفت که سعودی ها در مقابل این پیشنهاد می ایستند اما باید آنها را مهار و کنترل کرد.


سولانا در همایشی که مرکز مطالعات شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل با مشارکت گروهی از سیاستمداران و دانشگاهیان برگزار کرد، گفت: تنها کشوری که اکنون آماده است و قدرت مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش را دارد، جمهوری اسلامی ایران است.

این سیاستمدار اسپانیایی با بیان اینکه«داعش وضعیتی پیچیده است وباید در مقابل آن راهبردی طولانی مدت داشت»، خاطرنشان کرد: داعش به وجود آمده است که باقی بماند و بنابراین محاسبات ما باید برای یک دوره طولانی مدت باشد.

وی با تاکید به اینکه « سوریه تهدید اول داعش است و نه عراق»، تصریح کرد: من می گویم که داعش هرگز نمی تواند برعراق سیطره یابد اما نمی توانم بگویم که داعش قصد دست اندازی به دمشق را ندارد.

السفیر نوشت:کارل بیلد وزیر سابق خارجه سوید هم از حاضران خواست تا مخیله شان را به کار اندازند و این کابوس ممکن را تصور کنند که جهان عرب با چه پیامدهایی مواجه خواهد شد اگر داعش به مسجد بزرگ اموی دمشق برسد.

این روزنامه لبنانی افزود: ایما بونینو وزیر سابق خارجه ایتالیا گفت که راهبرد بهتر کمک به اردن ، لبنان و تونس است.

خاویر سولانا با تاکید به اینکه سعودی ها آماده برعهده گرفتن نقشی علیه داعش نیستند، گفت: سعودی ها اهتمامی به شکست داعش ندارند و در پرونده یمن سرگرم هستند.

السفیرخاطرنشان کرد که زیبنگو برژنسکی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا قبلا به این روزنامه گفته است که « عربستان نقطه شروع فعالیت گروه های وهابی است».

برژنسکی تاکید می کند: سعودی ها نباید وارد درگیری هایی که برای آنها بسیار پرهزینه است و اقتصاد و حاکمیت آنها را تهدید می کند، وارد شوند، به یمن نگاه کنید که چگونه اوضاع تغییر کرد.

به نوشته السفیر، سولانا همچنین گفت که مصر هم به درگیری های داخلی خود مشغول است و نمی تواند نقشی موثر در جنگ علیه تروریسم برعهده بگیرد و در این میان تنها ایران باقی می ماند به ویژه اینکه امضای توافق هسته ای نقش آن را بسیار افزایش خواهد داد.

توافق هسته ای اوضاع منطقه را تغییر می دهد

وی تاکید کرد: اگر توافق هسته ای امضا شود، اوضاع برای ایران و همه منطقه به طور ریشه ای تغییر می کند و البته شاهد واکنش های زیادی هم خواهیم بود.

این سیاستمدار اسپانیایی با بیان اینکه ممکن است مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته ای ادامه یابد، خاطرنشان کرد: نخستین طرفی که به موفقیت توافق هسته ای واکنش بسیار بد سیاسی و اقتصادی نشان می دهد، سعودی ها هستند.

سولانا به عملکرد چند ماه گذشته سعودی ها اشاره کرد و گفت: سعودی ها فشارهای خود بر آمریکا و اتحادیه اروپا را افزایش خواهند داد تا اجازه ندهند ایران به بازیگر بزرگ منطقه تبدیل شود و این یک نبرد بزرگ خواهد بود.

وی افزود: در بعد اقتصادی ، سعودی ها حتی ممکن است بازار نفت را نابود کنند تا جلوی درآمدهای ایران بعداز رفع تحریم ها و افزایش قدرت صادراتش را بگیرند.