به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری ایتارتاسپ، اشاره وزارت امور خارجه روسیه به گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در مورد رعایت پیمان های کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و تعهدات مربوط به خلع سلاح هسته ای بود. 

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «برنامه آمریکا برای استقرار سامانه های موشکی عمودی دارای قابلیت شلیک موشک های ردیاب استاندارد-3 (Standard-3) و موشک های کروز میانبرد توماهاوک Tomahawk در لهستان و رومانی خطری بزرگ برای پیمان منع موشک‌های هسته‌ ای میانبرد و نقض صریح این پیمان است».
این بیانیه افزود: «آمریکا هنگام آزمایش سامانه های دفاع موشکی خود از اهدافی استفاده می کند که ویژگیهای شبیه به موشک های کوتاه برد و میانبرد را دارند. بنابراین دلایلی وجود دارد که فکر کنیم آمریکا سرگرم آزمایش جنبه های مختلف موشک های بالستیک است». 
در این بیانیه همچنین تاکید شده است هواپیماهای بدون سرنشینی که آمریکا از سالها پیش سرگرم تولید آنها بوده است مشمول تعریف «موشک های کروز مستقر در زمین» در پیمان منع موشک‌های هسته‌ ای میانبرد می شود و یک تخلف به حساب می آید. 
وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تهدید مقامات پنتاگون به استقرار موشک های کوتاه برد و میانبرد - که استفاده از آنها بر اساس پیمان منع موشک‌های هسته‌ ای میانبرد ممنوع است - در نزدیک مرز روسیه اعلام کرد: «بدیهی است چنین اقدامی به منزله نابودی کامل پیمان منع موشک‌های هسته‌ ای میانبرد از سوی آمریکا خواهد بود».