به گزارش پارس به نقل از مهر، هشتمین جلسه مشترک هیئت رییسه و کمیسیونهای مجلس خبرگان در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۵ آیین نامه داخلی این مجلس پیش از ظهر امروز در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد.

در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، آیت الله یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی با اشاره به خدمات علمی، سیاسی و فرهنگی مرحوم آیت الله امینیان نماینده فقید مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری یاد و خاطره آن عالم ربانی را گرامی داشت. آیت الله یزدی سپس به روزهای پایانی ماه شعبان و حلول ماه شریف رمضان؛ ماه نزول قرآن کریم اشاره کرد و گفت: « ماه مبارک رمضان ، ماه نزول قرآن کریم است که حقیقت آن ولایت الهی و ماه شعبان ماه ولایت‌مداری می باشد که حقیقت برکت ماه رمضان نیز تثبیت حاکمیت الله بر روی زمین و ولایت مطلقه فقیه است».

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه از روند مذاکرات هسته ای سخن گفت و اظهار داشت: « استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حق مسلم مردم کشور ماست و این تکنولوژی که با زحمات و تلاشهای دانشمندان خودمان عاید کشورمان شده است چیزی نیست که دیگران به ما داده باشند که حالا بخواهند آنرا از ما بگیرند. در باره مذاکرات هر روز خبرهای جدیدی به گوش می‌رسد اما اصل اساسی این است که تیم مذاکره کننده مورد تأیید و عنایت مقام معظم رهبری، نظام و مردم هستند».

اعتماد ملت ایران به طرف مقابل مذاکره کننده کمتر شده است

وی با اشاره به سرباز زدن طرف مقابل در پاره ای از مسائل خاطرنشان کرد: « اکنون که در عمل به مرحله نگارش متن توافقنامه رسیده‌ایم آنها چنین رفتاری دارند. این امور اعتماد ملت ایران را نسبت به گروه مقابل کمتر کرده است. همانطور که درخواست امتیازات جدید از جمله بازرسی از مراکز نظامی از مواردی است که در این مرحله توسط طرف غربی صورت می‌گیرد، اما قطعاً آنچه برای ما و تیم مذاکره کننده اهمیت دارد همان چیزی است که رهبری معظم به عنوان خطوط اصلی در مذاکرات تعیین کرده‌اند».

آیت الله یزدی تأکید کرد: «همه جهان باید بدانند که فعالیت‌های ایران که در راستای تحقق و توسعه دانش هسته‌ای انجام می گیرد متوقف نخواهد شد و دستاوردهای هسته‌ای نیز تعطیل‌ بردار نیستند».

گره زدن همه مشکلات کشور به مذاکرات هسته ای و تحریم ها اشتباه است

ریاست مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی و روشن بودن شاخصه های این موضع خطاب به دولت گفت: « گره زدن همه مشکلات کشور به مذاکرات هسته ای و تحریم ها اشتباه است. دولت محترم نباید همه مسائل روزمره را به تحریم‌ها گره بزند و کارها نباید به نتیجه مذاکرات و توافق موکول شوند. نباید در بحث مذاکرات به گونه ای رفتار شود که عده ای گمان کنند همه مشکلات جامعه منوط به رفع تحریم هاست. ما با اتکاء به توان داخلی و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می توانیم بر تحریم ها فائق آییم ».

وی با بیان اینکه وابستگی به نفت در اقتصاد ملی ایران باید کاهش یابد گفت: «خصوصی‌سازی به معنای واقعی کلمه مورد توجه قرار گیرد، نه اینکه باز هم شرکت‌های دولتی، سهام دیگر شرکت‌ها را خریداری کنند».

آیت‌الله یزدی همچنین با اشاره به موضوع بانکداری اسلامی تصریح کرد: « مباحثی کلی در مورد کنترل نقدینگی در جامعه مطرح می‌شود، ولی نکته اساسی این است که توجه داشته باشیم پول مانند کالا نیست که بتوان بر اساس عرضه و تقاضا به کنترل آن پرداخت، بلکه نوعی واسطه برای تسهیل در مبادلات به شمار می‌رود».

انتقاد از ناهنجاری های فرهنگی

رئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی ناهنجاری های فرهنگی و بحث حجاب و عفاف و برنامه هایی که در جامعه اسلامی برگزار می شود، اما رنگ و بوی اسلامی ندارند به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت:«عادی‌سازی این امور و توجه بیش از حد به اموری مانند موسیقی که با فتاوای مراجع معظم تقلید تطابق ندارد و برگزاری برخی مراسم های بزرگداشت از هنرمندان با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد. این گونه امور که احیاناً با تشریفات و ریخت و پاشهای بیهوده همراه است با شعار امسال همخوانی ندارد چرا که همدلی و همزبانی دولت و ملت یک امر دوطرفه است. لذا در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند برگزاری این قبیل مراسمات از سوی دولت به ویژه وزارت ارشاد صحیح نیست».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل منطقه به اقدامات جریان‌های تکفیری در خاورمیانه پرداخت و اظهار داشت: «ارتکاب جنایات وحشیانه از سوی داعش و دیگر گروه‌های سلفی و تکفیری نشان داد که آنها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و هدف اصلی آنها و حامیانشان، ایجاد اختلاف میان مسلمانان است تا در سایه آن، امنیت رژیم صهیونیستی تأمین شود». وی افزود:« امروز کسانی که ادعای مبارزه علیه داعش را دارند، نه تنها کاری در این زمینه انجام نداده‌اند، بلکه همراهی با داعش و ارسال تسلیحات برای این گروه تروریستی هم از سوی آنها ثابت شده است».

تجاوز به یمن با چراغ سبز آمریکا

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه حمله عربستان سعودی به یمن با هیچ منطقی پذیرفته نیست عنوان کرد: «این تجاوز آشکار با چراغ سبز آمریکا و با هدف تضعیف کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان صورت گرفته است».

وی خاطرنشان کرد: «در اوضاع کنونی منطقه، جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی خود بر اساس اسلام ناب محمدی و فرمایشات حضرت علی(ع) عمل کرده و کمک به مظلومان و دشمنی با ظالمان را همواره در دستور کار خود قرار داده است؛ سیاستی که انشائالله رضایت الهی را در پی خواهد داشت».

آیت‌الله یزدی در پایان سخنان خود با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان عنوان کرد: «گستردن سفره‌های پر زرق و برق افطاری توسط دستگاه‌ها و ادارات دولتی کار پسندیده‌ای نیست و با این امر موافق نیستیم، بلکه آنچه در اسلام بر آن تأکید شده، سفره‌های افطاری مردمی با هدف کمک به نیازمندان و اطعام کسانی است که نیازمند واقعی هستند».

بعد از نطق رییس مجلس خبرگان هر یک از اعضاء به اظهار نظر پیرامون اهم مسائل داخلی و خارجی پرداختند.

ارائه گزارشی از مسائل منطقه

یکی از اعضای جلسه به تشریح مسائل یمن، عراق و سوریه پرداخت و گزارشی از وضعیت این کشورها ارائه داد.

وی نخست با اشاره به نشست ژنو پیرامون مسائل یمن که یکشنبه آینده با حضور نمایندگان انصارالله برگزار خواهد شد، عنوان کرد:

«خوشبختانه در حال حاضر ۱۹ استان از ۲۰ استان یمن در اختیار انصارالله است. لذا این گروه در مذاکرات آتی با دست پر شرکت خواهد کرد».

وی در ادامه تأکید کرد: «در حمله عربستان سعودی به یمن، جز شرمندگی و روسیاهی برای حکام سعودی چیزی باقی نمانده و آنها نتوانستند بر خلاف تصور خود که گمان می کردند می توانند کشورهای اسلامی را به نام دفاع از حرمین شریفین علیه یمن بسیج کنند، موفقیتی به دست بیاورند».

این عضو مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به انتخابات اخیر ترکیه، جزئیات نتایج انتخابات ترکیه را تشریح و شکست حزب حاکم و تحولات پس از این انتخابات را مورد بررسی قرار داد.

وی سپس با اشاره به مسائل سوریه از اقدامات نابجای دولت وقت ترکیه در پیشروی های داعش در سوریه و عراق انتقاد نمود.

او در پایان با تجلیل از مقام شامخ علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرحوم آیت الله آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب در کشور عراق گوشه ای از حالات روحی و خدمات شایسته آن عالم وارسته را بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی نیز در سخنان کوتاهی از روند مذاکرات هسته ای و فراز و فرود مذاکرات گزارشی ارائه داد. وی تأکید کرد:« بیان مطالبی که نشان دهد همه مشکلات کشور مربوط به مسائل هسته ای و تحریم هاست قابل قبول نیست».

ضرورت حمایت به موقع از مواضع رهبری

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم وافی هم با اشاره به وظایف ذاتی مجلس خبرگان رهبری از ضرورت حمایت به موقع از مواضع رهبری معظم در مسائل گوناگون از جمله مبارزه با فساد سخن گفت و اظهار داشت: «اتخاذ موضع مناسب در قبال فرمایشات و پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از جایگاه والای ولایت و تقویت رهبری نظام اسلامی از وظایف مجلس خبرگان رهبری می باشد و این امر منافاتی با وظایفی که قانون برعهده این مجلس گذاشته است ندارد».

حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالهادی حسینی شاهرودی نیز از پیگیری مطالبات و بررسی پیشنهادات نمایندگان مجلس خبرگان از سوی دستگاه های اجرایی به ویژه ریاست محترم جمهوری تشکر و قدردانی نمود.

تاکید بر ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی هم با اشاره به مذاکرات هسته ای از تلاشهای تیم مذاکره کننده قدردانی کرد و بر پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و حرکت در مسیر و خط مشی ترسیم شده از سوی معظم له به ویژه موضوع ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای تأکید کرد و گفت: «علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت رعایت چهار چوبه های معین شده از سوی نظام، وجود برخی تناقضات و بیان جملاتی از سوی مسئولان اجرایی که با منویات رهبر معظم انقلاب همخوانی ندارد باعث نگرانی است».

حجت الاسلام و المسلمین فلاحیان از ضرورت وحدت در سطح جامعه به ویژه با توجه به پیش روی بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال جاری سخن گفت و پیگیری جدی مطالبات و پیشنهادات مجلس خبرگان رهبری از سوی دستگاه های اجرایی را خواستار شد.

آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان به عنوان رئیس کمیسیون راههای پاسداری و حراست از ولایت فقیه مجلس خبرگان رهبری گزارشی از جلسات و مصوبات این کمیسیون ارائه داد.

آیت الله حسینی بوشهری؛ کارپرداز فرهنگی مجلس خبرگان که ریاست مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه این مجلس را نیز بر عهده دارد در سخنانی اظهارات آیت الله سلیمانی را تکمیل و از اجرایی شدن برخی مصوبات کمیسیون های مالی و اداری و حراست و پاسداری در این مرکز سخن گفت.

وی درادامه از سازوکارهای ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برای تبیین و معرفی بیشتر مجلس خبرگان در جامعه به ویژه در سال برگزاری انتخابات این مجلس سخن گفت و گزارشی از اقدامات مرکز تحقیقات ارائه داد.

انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در جامعه

آیت الله محسنی گرکانی از وضعیت حجاب و عفاف در جامعه انتقاد کرد و با اشاره به آیات و روایات، بر ضرورت احیای فریضه امر به معروف ونهی از منکر تأکید نمود.

آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان نیز موضوع مذاکرات هسته ای را مورد بررسی قرار داد. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انجام مذاکره در عین عدم اعتماد به طرف مقابل، بخش هایی از بیانات معظم له را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: «انجام مذاکرات با حفظ و رعایت خطوط قرمز از سوی دولت و تیم مذاکره کننده در عین عدم اعتماد به طرف غربی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری می باشد. لذا با توجه به اینکه تیم مذاکره کننده کاملاً قابل اعتماد هستند و قطعاً بدون اذن و رضایت رهبر معظم انقلاب هیچ تعهد و موافقتی را امضاء نخواهد کرد باید مواظب سوء استفاده و اختلاف افکنی برخی بین دولت و ملت که مورد رضایت رهبر انقلاب نیست بود».

تاکید بر نقد منصفانه و حمایت از دولت

آیت الله خاتمی عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری نیز بر نقد منصفانه و حمایت از دولت تأکید کرد.

آیت الله احمد بهشتی رییس کمیسون آیین نامه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برکات وجودی رهبری در نظام اسلامی از انجام برخی تحرکات در جامعه که رنگ و بوی سبقت گرفتن از رهبری را دارند به شدت انتقاد کرد و گفت:« ما به عنوان یک مسلمان و با اعتقاد به جایگاه ولایت فقیه باید به گونه ای رفتار کنیم که نه از مقام رهبری پیش بیفتیم و نه از ایشان عقب بمانیم». وی سپس از وجود برخی مظاهر فساد و بی بند و باری در جامعه انتقاد و ورود زنان به ورزشگاهها را مورد نکوهش قرار داد.

آیت الله مؤمن هم در سخنانی بر حمایت از تیم مذاکره کننده تأکید کرد و در ادامه با اشاره به روایات و نظرات فقهاء و علما حیطه وسیع اختیارات ولی امر مسلمین و رهبری نظام اسلامی در عصر غیبت را تبیین نمود.

گلایه از وزارت ارشاد

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن مهدوی در سخنان خود از عملکرد وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در خصوص صدور مجوز برگزاری برخی کنسرت ها در استانها گلایه کرد. وی سپس از برخی راهکارهای عملی برای رعایت حجاب در جامعه سخن گفت. این عضو مجلس خبرگان از انجام برخی اقدامات مؤثر در زمینه رعایت حجاب گزارش داد و در ادامه برخی از این راهکارهای تشویقی و تنبیهی و میزان موفقیت آنها بیان کرد.

تاکید بر راهکارهای عملی خروج اقتصاد از تکیه بر منابع نفتی

آیت الله نعیم آبادی؛ رییس کمیسیون سیاسی – اجتماعی مجلس خبرگان نیز گزارشی از جلسات و مصوبات این کمیسیون ارائه داد و در بخش دیگری از سخنان خود از اقتصاد متکی به نفت به شدت انتقاد کرد و خواستار ارائه راهکارهای عملی خروج اقتصاد کشور از وضعیت موجود و تکیه اقتصاد بر منابع نفتی شد.

بررسی میزان تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در منطقه و جهان

وی سپس از جایگاه مستحکم جمهوری اسلامی و میزان تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در منطقه و جهان سخن گفت و افزود: « همین که امروز دوست و دشمن از نقش جمهوری اسلامی در معادلات جهانی و بین المللی سخن می گویند و ۶ کشور مدعی جهان به این نتیجه رسیده اند که باید با جمهوری اسلامی دور یک میز بنشینند و با مذاکره کارها را پیش ببرند نشان از عظمت و قدرت نفوذ جمهوری اسلامی دارد».

ضرورت تبیین هزینه های سلطه گری شورهای غربی برای مردم

آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رییس و رییس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری هم در پایان هشتمین نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیونهای مجلس خبرگان در سخنانی ضمن حمایت از تیم دیپلماسی و مذاکره کنندگان هسته ای بر مسؤولیت دولت و برخی نهادهای مسؤول از جمله خبرگان، نخبگان و کارشناسان برای آگاهی بخشی به مردم و تبیین جنبه های مختلف مذاکره و هزینه های سلطه گری و زیاده خواهی های کشورهای غربی برای مردم کشورمان را در راستای خنثی سازی تبلیغات سوء دشمنان که تلاش می کنند روحیه ناامیدی را به مردم القاء کنند ارزیابی کرد. نایب رئیس مجلس خبرگان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که در مناسبت های گوناگون از جمله مراسم سالگرد امام راحل(ره) از سوی معظم له ایراد گردید بیانات رهبری را چراغ راه توصیف کرد و اظهار داشت:« مقام معظم رهبری با درایت تمام و با اتکاء قدرت لایزال الهی و اعتماد به قدرت و توان داخلی بر نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و جهان تأکید دارند و اجازه نخواهند داد انحرافی در مسیر انقلاب اسلامی و آرمانهای حضرت امام رخ دهد».

آیت الله شاهرودی تبیین اصول و دیدگاههای مقام معظم رهبری از سوی دستگاههای مختلف، نشریات، خطباء، ائمه جمعه و جماعات و علمای بلاد را ضروری دانست.