به گزارش پارس به نقل از ایرنا، محمد فرهادی روز پنجشنبه در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: در طرح ساماندهی آموزش عالی؛ کیفیت، نیاز و ضرورت وجود رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی بررسی می شود و تعیین ظرفیت ها نیز مورد بازبینی قرار می گیرد. 

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به سرعت پیش می رود، اظهار کرد: تا پایان امسال حدود 600رشته تحصیلی باید مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد.

به گفته فرهادی؛ از این تعداد، 300 رشته در حوزه علوم انسانی است که از طریق شورای تحول علوم انسانی بررسی می شود. 

وی ادامه داد: تعیین ظرفیت های پذیرش و مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و آزاد هم در شورای گسترش آموزش عالی تعیین و مشخص شده است.

فرهادی گفت: ظرفیت پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد در هر رشته به شرط آنکه این مراکز شرایط تاسیس و دایر بودن دوره و حداقل امکانات از قبیل فضا و استاد مورد نیاز را داشته باشند، 20 نفر است.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: این ارزیابی در حال انجام است و هر هفته گروه های مربوطه با جدیت و سرعت در حال کار هستند و تاکنون تعداد بسیاری از این رشته ها در شورای گسترش تایید شده و تعدادی هم متوقف شده تا سطح خود را از نظر امکانات و شرایط به وضعیت مناسب برسانند. 

وی ظرفیت پذیرش در مقطع دکترا را نیز بین پنج تا هفت نفر در هر دوره عنوان و اضافه کرد: این موضوع از امسال در جریان پذیرش دانشجو رعایت می شود ضمن آنکه پیش از این هم، این قوانین و مباحث وجود داشته اما رعایت نمی شد.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال تطبیق رشته ها و ظرفیت ها هستیم و مراکزی که شرایط دارا بودن رشته و ظرفیت تعداد دانشجوی موجود را ندارند، نسبت به انتقال رشته ها و یا ارتقاء سطح و وضعیت این مراکز اقدام می شود.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه در همایش ملی خیرین آموزش عالی کشور در مشهد شرکت کرده بود.