به گزارش پارس، شبکه خبری اسکای نیوز امروز چهارشنبه از شواهدی پرده برداشت که به وضوح نشان می دهد برخی از دکل های قلابی تلفن همراه در انگلستان در واقع برای اقدامات جاسوسی و شنود مکالمه های شهروندان به کار می روند.

اسکای نیوز در این باره گفت: این فن آوری پیچیده در سراسر جهان توسط نیروهای پلیس با هدف ردیابی ارتباطات تلفنی مجرمان مورد استفاده قرار می گیرند. اما واقعیت این است که این سیستم به جمع‌آوری همه ارتباطات تلفنی از تمامی ساکنان منطقه مورد پوشش دکل ها پرداخته و از  هر فردی که در آن حوزه خاص ارتباط برقرار کرده باشد به جاسوسی می پردازد.

«اِریک کینگ» معاون مدیر حریم خصوصی بین المللی به این شبکه تلویزیونی گفت: فناوری پیچییده این دکل ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که نمی توانند برای مقاصد هدفمند مورد استفاده قرار بگیرند.

کینگ ادامه داد: ما از استفاده طولانی مدت آنها توسط پلیس اطلاع داریم، ولی این اولین باری است که معلوم شده این گیرنده‌ها درانگلیس مورد سازماندهی و استفاده قرار گرفته اند.

اسکای نیوز از نرم‌افزار ساخت شرکت امنیتی آلمانی با نام «سیـپـتـوفون» استفاده کرد و توانست در مدت بیش از سه هفته تعداد 20 مورد از این دکل های غول آسا را در لندن کشف کند.

مدیرعامل «سیـپـتـوفون» در این‌باره گفته است: رخ دادهای غیر معمولی که اسکای نیوز با آن مواجه شده می‌تواند به وضوح اثبات کند گیرنده‌های جاسوسی از تلفن‌همراه دراماکن مختلف وجود دارد.

از آنجاییکه پلیس لندن تا کنون واکنشی به این افشا گری نشان نداده و این مساله را تأیید یا رد نکرده است، معلوم نیست دکل های کشف شده توسط اسکای نیوز توسط چه سازمان یا نهادی مورد استفاده قرار گرفته است.