به گزارش پارس به نقل از فارس، پیروزی چپ گرایان افراطی در انتخابات شهرداری های اسپانیا و تصاحب شهرداری مادرید و بارسلون توسط مخالفان یورو و اروپای واحد، نشان از استمرار خیزش گروه ها و احزابی است که تقابل با منطقه یورو و اتحادیه اروپا یکی از اصلی رین اصول سیاسی و رفتاری آن ها را تشکیل می دهد. برگزاری انتخابات شهرداری های اسپانیا، موج جدیدی از نگرانی ها را در میان سران کشورهای اروپایی برانگیخته است. این نگرانی ها روز به روز تشدید می شود. در صورتی که حزب ضد ریاضتی " پودموس" بتواند در انتخابات سراسری اسپانیا پیروزی و مانوری مشابه حزب سیریزا در یونان صورت دهد، دیگر کشورهای منطقه یورو نیز از این موضوع متاثر خواهند شد. در این میان، تحلیل ها و پیش بینی هایی که جملگی نشان دهنده وقوع تحولات اساسی و بنیادین در اروپای واحد است، یک به یک در حال وقوع و اثبات می باشد.

از ابتدای سال 2015 میلادی تا کنون اروپای واحد تحولات تازه ای را در درون خود مشاهده کرده است، تحولاتی که به سود موافقان ساختار فعلی اروپا و منطقه یورو نیست! در همان ماه ژانویه حزب سیریزا با پیروزی در انتخابات یونان طوفان سیاسی و اقتصادی عظیمی در قاره سبز بر پا کرد. مانور اخیر حزب پودموس اسپانیا و دیگر گروه های ضد اروپایی در انتخابات شهرداری های اسپانیا نشان از تغییرات دیگری است که در آینده ای نزدیک موجودیت منطقه یورو را تهدید می کند. پیروزی حزب ضد یوروی اسپانیا در انتخابات شهرداری ها و فتح شهرداری مادرید توسط آن ها، نشان دهنده آمادگی این حزب برای حضور در رأس معادلات سیاسی اسپانیاست. در صورتی که این حزب بتواند دولت راخوی را کنار زده و در قدرت حضور یابد، اسپانیا نیز مشی اقتصادی و سیاسی خود را به مانند حزب سیریزا در یونان تنظیم خواهد کرد. از حزب پودموس در اسپانیا به عنوان برادرخوانده حزب سیریزا در یونان نام می برند. گرایش های سیاسی و اقتصادی پودموس و سیریزا تا حدود زیادی با یکدیگر مشابهت داشته و هر دو دارای گرایش های ضد یورو هستند. همچنین هر دوی این احزاب مخالف اجرای طرح های ریاضتی در کشورهایشان هستند.

اگرچه در کل انتخابات شهرداری های اسپانیا، احزاب سنتی یعنی راستگرایان و سوسیالیست ها توانسته اند 52 درصد شهرداری ها را در اختیار بگیرند، اما اختیار دو شهر اصلی و با اهمیت اسپانیا یعنی بارسلون و مادرید از دست آن ها خارج شده است.

در بارسلونا  آدا کولائو، چهره جنبش ضد دولتی که با نام «خشمگینان» شناخته می شوند از حزب مردم ( حزب راستگرای حاکم )  پیشی گرفت و بعنوان شهردار آینده این شهر انتخاب شد.

در این میان، نام حزب ضد ریاضتی پودموس بیش از پیش جلب نظر می کند. در سراسر اسپانیا، سهم احزاب سنتی  از کل آرا از 65 درصد به 52 درصد در انتخابات تغییر یافته است. با توجه به خیزش احزاب ضد یورو در اروپا و خصوصا در کشورهایی مانند یونان، اسپانیا، ایرلند، فرانسه و ...به نظر می رسد منطقه یورو و به طور کلی اروپای واحد در آستانه وقوع زلزله ای تکان دهنده و تمام عیار قرار دارد.

"گذار از ساختار فعلی اروپا" و " تقابل با منطقه یورو " و " ایستادگی در برابر طرح های ریاضتی" خواسته های اصلی بسیاری از شهروندان اروپایی را در کشورهای مختلف قاره سبز تشکیل می دهد. این خواسته های عمومی صرفا به کشورهای آسیب دیده از بحران اقتصادی مربوط نیست. به عنوان مثال رشد آرای حزب ملی گرای فرانسه به رهبری مارین لوپن و یا رشد اقبال عمومی نسبت به حزب ضد یوروی ایرلند نشان می دهد که اعتراضات عمومی در اروپا محصور به کشورهای اسپانیا و یونان نیست. پیروزی احزاب و گروه های ضد یورو در انتخابات اخیر اروپا نشان دهنده بحرانی است که این مجموعه در آینده ای بسیار نزدیک با آن مواجه خواهد بود؛ بحرانی که افرادی مانند آنگلا مرکل دیگر قدرت مقابله با آن را نخواهند داشت.