به گزارش پارس ، شهریار زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده حوزه انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره اهمیت وجود تفکر نقادانه در جامعه ایران اظهار داشت: متأسفانه این فضا با رویکرد نقادانه، انتقادی و تحول‌خواه در فضای جامعه ما حاکم نیست باید بتوانیم رویکرد منفعلی را که یک سره محصول مدرنیسم است از بین ببریم و چنین چیزی از نظام دانشگاهی ما حذف شود.

وی با اشاره به اینکه برپایی نشست‌های متعدد چون شب علوم انسانی که برگزار شد، می‌توان جامعه را به سمت و سوی انتقادی سوق دهد، توضیح داد: بنابراین نشست‌ها برای علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان علوم انسانی و کسانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند نیز می‌تواند مفید باشد و خودآگاهی را در جامعه افزایش دهد.

زرشناس با اشاره به اینکه هیچ گاه با آموزش علوم امروز مخالف نیست بلکه باید سمت و سوی آنها را به جهت صحیح متمایل کرد، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم علومی که با اندیشه دینی مغایر است در جامعه بیش از این بسط پیدا کند نیازمند نقد و چالش در این حوزه هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه علم فضای دانشگاهی است که خودآگاهی کافی را نسبت به مباحث دینی ندارند باید دانشجویان بتوانند در فضای دانشگاهی تحول ایجاد کنند و اجازه ندهند که عده‌ای آنها را به ارتجاع یا کم سوادی متهم کنند.

زرشناس با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و هدف از تشکیل آن گفت: ذخیره معرفت و حکمت اسلامی در اختیار ما ایرانیان قرار دارد باید از آن بهره برداری کنیم و بتوانیم نهضتی عظیم در حوزه علمی و انقلابی ایجاد کنیم. نباید شتاب‌زده به سراغ فرهنگ غرب رفته و علوم آنها را اقتباس کنیم.