به گزارش پارس به نقل از نسیم، یوکیا آمانو امروز در بیانیه مقدماتی خود در نشست فصلی شورای حکام درباره "اجرای پادمان در ایران" گفت:
آژانس در جایگاهی نیست که بتواند نبود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران را تایید کند و از این رو نمی تواند تایید کند که تمام مواد هسته ای در ایران برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای مورد استفاده است.
ایران و کشورهای 5+1 در لوزان با اعلام پارامترهای کلیدی یک برنامه ی اقدام مشترک جامع گامی رو به جلو برداشتند. اگر از آژانس خواسته شود، این نهاد آمادگی دارد تا فعالیت های مربوط به هسته ای را در چارچوب توافق هسته ای نظارت و تایید کند.
جمع بندی برنامه اقدام مشترک جامع که شامل به کارگیری پروتکل الحاقی از سوی ایران باشد موجب تقویت اجرای پادمان ها از سوی ایران می شود و توانایی آژانس برای تایید فقدان مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در این کشور را افزایش می دهد.
اطمینان دارم که اگر ایران موارد بیانیه لوزان را رعایت کند، شفافیت موضوعاتی با ابعاد احتمالی نظامی در چهارچوب منطقی ممکن است. زمانی که آژانس از تصویر کلی موضوعاتی که احتمالا ابعاد نظامی دارند، به شناختی دست یابد، گزارش ارزیابی خود را به هیات ریسه اعلام می کند.
با آقایان ظریف و عراقچی صحبت کرده ام و چگونگی تسریع حل همه موضوعات مهم برنامه هسته ای ایران را بررسی کرده ایم. آژانس آماده است تا تحت "چهارچوب همکاری"، حل موضوعات مهم را سریع بخشد. فهم این مساله با همکاری مضاعف ایران و ارائه دسترسی به تمامی اطلاعات مربوط، اسناد، پایگاه ها، مواد و شخصیت های مرتبط (با موضوعات هسته ای) ممکن می شود.