پايگاه خبري تحليلي «پارس»- نوذر شفیعی گفت: طرح جامع هسته ‌ای فعلاً در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی و تکمیل شود.

نوذر شفیعی سخنگوي کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: مجلس به دنبال تهیه یک طرح منطقی درباره مذاکرات هسته‌ای است. طرح منطقی طرحی است که خللی در روند مذاکرات ایجاد نکند، مطالبات و خواسته‌های نظام و مردم را منعکس کند و منافع ملی را در پی داشته باشد. 

وي افزود: بخش هایی از این طرح آماده شده که به احتمال زیاد یک ماده  هم بیشتر نخواهد داشت. مضمون آن هم این است که توافقنامه نهایی هسته‌ای بین ایران و 1+5 باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

سخنگوي کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ضرورت تصويب هرگونه توافقي در مجلس گفت: ما باید تدبیری بیندیشیم که پذیرش توافقنامه را منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی کنیم. وقتی توافق امضا شد بعد مجلس تصمیم می‌گیرد آن را تصویب و عملیاتی کند یا نه. 

شفیعی افزود: اگر دیدیم توافق خوبی است و متضمن منافع ملی ماست تصویب می‌کنیم اما اگر دیدیم طرف مقابل می‌خواهد اصطلاحاً «دبه» در بیاورد ما هم تصویب نمی‌کنیم. 

وي اضافه كرد: این مصوبه در حقیقت به مثابه یک ماشه در اختیار ماست که اگر دیدیم طرف مقابل می‌خواهد کار دیگری خارج از توافقات انجام دهد ما هم آن را تصویب نکنیم.

سخنگوي کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حمايت رهبري و مردم از تيم مذاكره كننده ايراني گفت: کشورهای طرف مذاکره باید بدانند که این تیم از پشتوانه‌ نظام و مردم برخوردار است تا مذاکره کنند. مسیر هم مشخص است. البته مشخص بودن مسیر یک حسن است که کشوری دارای طراحی استراتژیک باشد که در آن خطوط قرمز، حداکثرها و حداقل‌ها مشخص شده باشد و تیم مذاکره کننده در این چارچوب فعالیت کند.

شفیعی افزود: اگر این اتفاق رخ ندهد 1+5 انتظار نداشته باشد که تمامی مذاکرات به نقطه صفر بازنگردد. یعنی دیپلمات‌های ایران به تهران باز می‌گردند چون این انتظار ملی و نه فردی و جناحی است.

وي اضافه كرد: تیم هسته ‌ای كشورمان نباید هر گونه واژه توقف، تعلیق، گام به گام و مشروط به راستی آزمایی را بپذیرد. ما می دانیم که هر مذاکره‌ای متکی به پشتوانه‌هایی از قدرت است. ممکن است در شرایط فعلی نتوانیم تمامی خواسته‌ هایمان را به طرف مقابل تحمیل کنیم. اما حداقل انتظار جامعه ما برداشتن کامل تحریم‌هاست.

سخنگوي کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه طرف مقابل مخصوصا آمريكا حرفهاي جديدي را در طول مذاكرات مطرح و حرفهاي قبلي خود را عوض مي كند گفت: اگر تحریم‌ها یک جا و هم زمان با اجرای توافق نامه لغو نشود یکی از زیاده‌خواهی‌های غربی‌ است چون غربی‌ها مبنایی براي تحريم نداشته‌اند. لذا تیم مذاکره کننده به عنوان اولین اولویت باید این موضوع را مد نظر قرار دهد که در زمان اجرای توافق نامه همه چیز با هم رخ دهد که اگر چنین چیزی نشود به رغم تمام مذاکرات سیاسی، استراتژیکی و غیره این حرف در میان همه مردم نظام و جامعه خریدار ندارد.

وي افزود: حال که مذاکره جريان دارد حداقل انتظار مردم این است که توافق متوازن باشد و در این توازن ضمن برطرف شدن دغدغه غرب به رسمیت شناخته شده و تحریم‌ها یک جا لغو شود.

شفیعی اضافه كرد: مردم انتظار دارند تحریم ‌های اتحادیه اروپا وشورای امنیت مرتبط با فعالیت ‌های هسته‌ای ایران و تحریم‌ه ای آمریکا چه توسط کاخ سفید و چه کنگره برداشته شود.