14 خرداد هر سال علاوه بر بزرگداشت ياد و نام و خاطره بزرگ مرد قرن و بنيانگذار انقلاب كبير اسلامي ايران، زمان مناسبي است براي طرح موضوعات اساسي و مهم پيرامون شخصيت كم‌نظير و استثنايي امام خميني (ره)، شخصيتي كه تاريخ كمتر چنين شخصيتي به خود ديده كه در عين تدين و اخلاص و بهره‌مندي از ايمان وافر، سياستمداري باهوش و مديري استراتژيك و مردمي باشد. 

امسال اما ايام سالگرد امام راحل (ره) كه با افتتاح بخش جديد مرقد امام، ضريح آنچناني و سنگ مزار ايتاليايي روي مزار مطهر امام و انتقادات وسيع به آن رنگ ويژه‌اي به خود گرفته بود با سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص تحريف شخصيت بنيانگذار كبير انقلاب همراه گرديد. نظر به اهميت اين بحث و لزوم چاره‌انديشي براي آن توجه به نكات ذيل خالي از لطف نيست: 

1- بيست و شش سال از ارتحال ملكوتي امام خميني (ره) معمار انقلاب اسلامي مي‌گذرد. هنوز صداي نفس‌هاي كلام مردمي ايشان در گوش زمان به فراموشي سپرده نشده و هنوز چه بسياري از مردم در قيد حيات هستند كه وجود پر خير و بركت اين احياگر قرن را از نزديك لمس كرده و كلام وي را بي‌واسطه شنيده‌اند. با اين حال عجيب است كه با وجود اينكه صوت و فيلم اين شخصيت برجسته وجود دارد و بيانات ايشان كلمه به كلمه به رشته كتابت در آمده و منتشر گرديده است، باز هم موضوع تحريف رفتار و گفتار و منش ايشان مطرح بوده و گاهي چهره‌اي از امام نمايانده مي‌شود كه فرسنگ‌ها با اصل آن تفاوت دارد و بعضاً متناقض است. همانگونه كه در دوران حيات امام، دشمن انگ رهبري اسلام متحجر را به وي چسبانده و تلاش مي‌كرد چهره‌اي خشك، متعصب، لجباز و انقلابي غيرمنطقي از وي به جهانيان معرفي نمايد، امروز نيز عده‌اي سعي دارند چهره‌اي سكولار، ليبرال مسلك، اصلاح‌طلب و طرفدار آزادي‌هاي فردي با منش غربي از او به نمايش بگذارند. داستان وقتي غم‌انگيز‌تر مي‌شود كه برخي چهره‌اي از امام نشان مي‌دهند كه توجيه‌گر رفتار امروزشان باشد. شايد بتوان خوي اشرافي‌گري و تجملات به كار رفته در ساخت ضريح و مقبره امام را كه ايشان در زمان حياتشان اقبالي به چنين زرق و برقي از خود نشان نمي‌دادند، نمونه‌اي از اين رفتار دانست و ذكر كرد. 

2- براي شناخت تفسير درست خط امام و جلوگيري از تحريف وجود نازنين، رفتار، عملكرد و خط مشي امام راحل دو مسير وجود دارد كه مراجعه به هر كدام از اين دو مسير آفت تحريف را به حاشيه مي‌برد و بهر‌ه‌مندي از زلال خط درست امام را ممكن مي‌سازد. اولين و مطمئن‌ترين راه اخذ مفهوم درست و تفسير خط امام از كلام ولي‌فقيه زمان است؛ فردي كه تقوا، عدالت،‌ اجتهاد و تدبير وي عوامل كشف ايشان به عنوان ولي فقيه و سكانداري جامعه اسلامي بوده است. بدون ترديد حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌اي به عنوان شاگردي امين، همراهي صديق و ياوري انقلابي كه سال‌هاي سال در كنار امام خميني (ره) در كوران حوادث انقلاب طي طريق نموده‌اند و امروز ولايت نظام اسلامي را به عهده دارند مرجعي قابل اعتماد براي تفسير درست خط امام مي‌باشند. سخنراني‌هاي ايشان در مراسم 14 خردادماه هر سال و نيز ديگر بيانات ايشان چراغ راهنماي جويندگان مسير درست فهم هر چه بيشتر خط امام خميني (ره) است. مسير ديگر اما ثبت تاريخي ابعاد شخصيتي و فحواي كلي و شاكله اصلي تفكر امام در اذهان توده مردم و جامعه است. مراجعه به اين ثبت تاريخي و زدن سنگ محك آن به تحريفات شخصيتي بنيانگذار انقلاب، صيانت بخش خط امام از تحريف و وارونه نمايي آن خواهد بود. 
تعريف گزينشي از امام، بيان نكردن برخي از ابعاد خط امام، سطحي مطرح نمودن بخشي از زواياي فكري و عملي ايشان، قلب ماهيت شاكله اصلي تفكر امام راحل، انعكاس تفاوت گفتار امام در سخنراني‌هاي عمومي با اظهارنظرهاي ديگرشان در اندروني و بيان خاطره‌هاي غيرمنطبق با شاكله اصلي تفكري امام از جلسات دو يا چند نفره در محضر ايشان همه و همه از مصاديقي است كه با يكي از روش‌هاي فوق‌الذكر درستي يا تحريف آنها را مي‌توان رمزگشايي نمود. مطالب فرعي‌اي كه در فرض خوشبينانه‌ و اعتماد به راويان آنها و در نظر نگرفتن امكان اشتباه در نقل اين خاطره‌ها به دليل گذشت زمان و نيز در نظر نگرفتن امكان برداشت ناصحيح ازسخنان امام، مطالبي هستند كه با مسير اصلي حركتي امام ناسازگارند و ممكن است با نظر به رويكردي خاص يا موردي استثنايي در زماني خاص بيان شده باشند كه قطعاً قابليت تعميم به ديگر نظرات بيان شده اصلي امام در منظر و مراي عمومي مردم را ندارند. 

3- امام و خط امام قابل مصادره توسط هيچ جريان سياسي يا هيچ قرابت نسبي يا سببي يا همكاري فيزيكي نيست و اين قرابت هاي فيزيكي يا ژنتيكي موجب دريافت و فهم بهتر خط امام كه مبناي تفسير درست آن باشد، نمي‌شود. هيچ شخص يا جرياني حق ندارد بر خلاف برداشت اصلي از زواياي تفكري امام با طرح مطالبي سست و بي‌مبنا از استحكام پايه‌هاي اعتقادي نسل حاضر به امام بكاهد. امام را بايد همانگونه كه بود تعريف نمود؛ نه رقيق‌تر و نه غليظ‌تر، نه متحجر و نه ليبرال و سكولار. 
امام را بايد با تمام ملايمات و مهرباني‌ها و دلرحمي‌هايش با مستضعفين، با تمام نگاه از سر لطفش با مردم و با تمام اقتدار و ايستادگي‌اش در برابر قلدران عالم تعريف نمود. برخي كه امروز جرئت ندارند حتي جمله‌ها و سخنراني‌هاي امام را از روي متن در برابر مردم قرائت نمايند  مراجعه به اصل فرمايشات ايشان نقاب از چهره‌هاي رنگارنگ آنها كنار مي‌زند به هيچ عنوان شايسته سردمداري پيروي از خط امام و داعيه‌دار بودن تعريف خط امام نيستند. تحريف امام مقدمه عبور از امام است. وقتي امامي سكولار، نامستحكم در اصول، داراي قابليت تبديل و تغيير در محكمات، منطبق بر خواست نگاه غرب و متزلزل در ايستادگي در برابر ابرقدرت‌ها به نسل جوان با تقلب فروخته شود عبور از چنين امامي و در آغوش كشيدن اسلام امريكايي و عجين شدن با اشرافيت و توجيه آن بسيار آسان و ممكن خواهد شد. لذا تلاش براي پاسداشت امام و جلوگيري از تحريف اين شخصيت الهي از اولويت‌هاي رويش‌هاي انقلاب اسلامي در مقطع فعلي است.