پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدير گروه مطالعات خاورميانه دفتر مطالعات سياسي و بين ‌المللي وزارت خارجه گفت: عربستان وارد يك بحران عميق داخلي و منطقه‌اي شده كه‌‌‌ همان بيداري اسلامي است و لذااز هر بهانه ‌اي براي حفظ بقاي خود استفاده خواهد كرد. 

عليرضا ميريوسفي، مدير گروه مطالعات خاورميانه دفتر مطالعات سياسي و بين ‌المللي وزارت خارجه در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: براي درك عمق بحران عربستان مي‌توان به نكته‌اي اشاره كرد. چهار روز پس از سقوط مبارك در مصر و شروع دومينوي بيداري اسلامي در منطقه، خبرنگار روزنامه وال استريت ژورنال در رياض گزارشي منتشر و ادعا كرد كه مقصد بعدي اين انقلاب‌ها، عربستان خواهد بود 

وي افزود: دليل آن نيز اين بود كه ۴۰ درصد اين كشور در زير خط فقر زندگي مي‌كنند و ۷۰ درصد فاقد منزل مسكوني مناسب هستند و هفت هزار شاهزده سعودي، منابع اين كشور را ميان خود توزيع كرده‌اند. 

وي اضافه كرد: يك هفته بعد عربستان بسته ۱۰ ميليارد دلاري رفاهي خود را براي كمك به مردم اعلام كرد و متعاقبا يك برنامه ۹۳ ميليارد دلاري به اجرا گذاشته شد. 

مدير گروه مطالعات خاورميانه دفتر مطالعات سياسي و بين ‌المللي وزارت خارجه با اشاره به تلاش دولت يازدهم براي شرايط مسالمت آميز در منطقه گفت: از نخستين اقداماتي كه آقاي ظريف پس از تصدي پست وزير امورخارجه انجام داد، اين بود كه مقاله‌اي را در الشرق الاوسط به چاپ رساند مبني بر اينكه همسايگان ما اولويت اول ما هستند.

وي افزود: اما جوابي كه اين مقاله گرفت، آن بود كه سفير عربستان در لندن در نيويورك تايمز مقاله‌اي شديداللحن و گستاخانه نوشت و در آن اعلام كرد رياض به‌تنهايي سياست‌هاي خود را جلو مي‌برد و منتظر كسي نمي‌ماند و پس از آن شاهد به آتش كشيده شدن منطقه بوديم. 

ميريوسفي اضافه كرد: آقاي ظريف نيز چند هفته قبل يادداشتي در نيويورك‌ تايمز نوشتند كه باز از لزوم راه ‌اندازي يك مجمع گفت‌وگوي منطقه‌ اي سخن گفته بود، ولي باز هم جوابي گرفته نشد. 

مدير گروه مطالعات خاورميانه دفتر مطالعات سياسي و بين ‌المللي وزارت خارجه با اشاره به اينكه عربستان سعودي چهار سال است كه سياست مشت آهنين اتخاذ كرده گفت: آنچه در روابط تهران و رياض مهم است و بر روابط دوجانبه‌ شان اثر گذاشته است، مشت آهنين و برخورد عربستان با موضوع انقلاب ‌هاي عربي و بيداري اسلامي هم در داخل عربستان و هم كشورهاي همسايه در چهار سال گذشته است. 

وي افزود: سياست مشت آهنين عربستان در قبال انقلاب‌هاي عربي از ۸ فوريه ۲۰۱۱ آغاز شد. در اين تاريخ و سه روز قبل از سقوط مبارك، ملك عبدالله با اوباما تماس گرفت و گفت كه حتي به قيمت راه افتادن حمام خون در مصر، مبارك بايد باقي بماند. با اين وجود، حسني مبارك سقوط كرد ولي سياست مشت آهنين سعودي تغييري نكرد و خود را در سركوب اعتراضات در بحرين و كودتاي مصر و امروز حوادث يمن نشان داده است. 

وي افزود: با اين حال مساله يمن متفاوت با ديگر كشور‌ها است. يمن، كشوري است با ۲۳ ميليون نفر جمعيت و ۶۰ ميليون قبضه سلاح و با وجود تبليغات سعودي‌ها و غربي‌ه ا، حتي اگر حمايت‌هاي ايران از مردم مظلوم منطقه نبود، مقاومت دربرابر سياست‌هاي توسعه طلبانه عربستان در يمن و ساير نقاط وجود داشت. 

ميريوسفي تصريح كرد: تفاوت سياست ايران و عربستان در منطقه اين است كه تهران در منطقه به دنبال ثبات است و به دوستان منطقه‌اي خود نيز توصيه مي‌كند تا به دنبال سياست‌هاي ثبات‌آفرين باشند، ولي عربستان ميان سياست افزايش نفوذ و سياست ايجاد ثبات، سياست افزايش نفوذ را انتخاب كرده است. سياست‌هاي افزايش نفوذ، مقاومت‌آفرين هستند و مشكل سعودي‌ها در واقع ماهيت سياست‌هاي خودشان است.

مدير گروه مطالعات خاورميانه دفتر مطالعات سياسي و بين ‌المللي وزارت خارجه با اشاره به طرح ايران براي حل بحران يمن و نسل كشي سعودي گفت: طرح چهار ماده‌اي ايران مي‌ توانست توقف حملات به يمن را در پي داشته باشد، ولي برخورد عربستان با آن نشان داد كه اين كشور هيچ راه‌حل منطقي و استراتژي خروج از بحران براي جنگ يمن ندارد. 

وي افزود: شما پيش شرط‌ هاي عربستان براي آتش‌بس را با شروط انصارالله مقايسه كنيد. انصارالله گفته است كه قبل از شروع مذاكرات بايد حملات متوقف و محاصره دريايي و هوايي يمن برداشته شود كه شروط معقولي است زيرا در فشار كه نمي‌توان مذاكره كرد، ولي عربستان شرط‌هاي پرتعداد، نامعقول و غيرقابل اجرايي را مطرح كرده است. 

مدير گروه مطالعات خاورميانه دفتر مطالعات سياسي و بين ‌المللي وزارت خارجه با تاكيد بر اينكه مشكل عربستان، ايران نيست گفت: مشكل سعودي ها سياست ‌هاي ناكارآمد و غيرمنطقي و سلطه‌جويانه اين كشور عليه همسايگانش است. همان طور كه دكتر روحاني به درستي اشاره كرد، ابزار عربستان در سال‌هاي گذشته صرفا پول و حمايت از گروه‌هاي تندرو بوده است. 

وي افزود: ايران براي عربستان يك بهانه و توجيه براي رفتارهاي غيرانساني و غيرمنطقي‌اش است. مشكل عربستان، ادامه امواج بيداري و خودآگاهي اسلامي ميان مردم منطقه است كه از آن احساس خطر مي‌كند و با بحث‌هاي موهومي نظير هلال شيعي يا طرح اتهامات غيرواقعي هسته‌اي مي‌خواهند رفتار خود را توجيه كنند. 

ميريوسفي اضافه كرد: در مجموع رابطه منطقي ميان مساله هسته‌اي و تشديد اقدامات عربستان وجود ندارد. دامن زدن عمدي به اين مساله از سوي كشورهاي غربي نيز در تشديد بحران بي‌تاثير نيست و يكي از اهداف آن فروش اسلحه و حضور امنيتي بلندمدت در منطقه است.

مدير گروه مطالعات خاورميانه دفتر مطالعات سياسي و بين ‌المللي وزارت خارجه خواستار تثبيت همزيستي مسالمت‌آميز  در منطقه شد و گفت: سياست‌ هاي هيجاني و سلطه ‌جويانه با اصول و واقعيات قرن ۲۱ سازگار نيست. 

وي افزود: بي‌ترديد عربستان هزينه ‌هايي غيرضروري را بر خود و همسايگانش تحميل مي‌كند كه همگي از داشته‌هاي جهان اسلام است. 

ميريوسفي اضافه كرد: بايد همگي با پرهيز از صرف توان خود در مسائل موهوم و اختلافي نظير دامن زدن به اختلافات فرقه ‌اي و... بايد سعي بر دور كردن تهديد غده سرطاني اسراييل از جهان اسلام بكنند. قبل از همه اينها توقف فوري برادركشي و جنگ در يمن از فوري ‌ترين ضرورت‌ هاست.