به گزارش پارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» می نویسد، یکی از مقامات ارشد رژیم اسرائیل اخیراً طی دیدارهایی با مقامات آمریکایی، تلاش کرده بر دولت اوباما فشار وارد کند تا به جای امضای توافقی با ایران که می تواند تأثیراتی منفی بر رژیم اسرائیل داشته باشد، مذاکرات هسته ای با ایران را فراتر از ضرب الاجل 30 ژوئن ادامه داده و آن را تمدید کنند.

یووال اشتینیتز، وزیر انرژی رژیم اسرائیل در مصاحبه ای گفته، این رژیم اعتقاد دارد خطوط کلی توافق نهایی هسته ای که قدرت های جهانی در ماه آوریل در جریان مذاکرات با ایران در لوزان به آن دست یافتند، دارای ایرادات و نواقص زیادی است که اگر ایران بخواهد به سمت دستیابی به سلاح هسته ای حرکت کند، می تواند از آن ها استفاده نماید.

اشتینیتز که از مقامات نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به شمار می رود، به طور خاص به مواردی در تفاهم لوزان اشاره کرده که بر اساس آن ها، ایران اجازه می یابد به عملیات تحقیق و توسعه خود بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته تر ادامه دهد. وی همچنین گفته، در تفاهم لوزان، تضمین های کافی برای اینکه ایران به بازرسان بین المللی اجازه بازرسی از مراکز هسته ای و نظامی حساس خود را بدهد، وجود ندارد.

به گفته وی، این مفاد باید در توافق نهایی بازنگری شود تا نگرانی های موجود درباره فعالیت های احتمالی ایران در گذشته بر روی تسلیحات هسته ای نیز برطرف شود. این مقام اسرائیلی بر همین اساس می افزاید: «اگر نیاز باشد مذاکرات را برای سومین یا چهارمین بار تمدید کنید، باز هم بهتر از آن است که یک توافق نصفه و نیمه با ایران امضا کنید».

این اظهارات در حالی بیان می شود که مقامات دولت آمریکا طی روزهای اخیر مکرراً بیان کرده اند که واشنگتن خواستار تمدید مجدد مذاکرات هسته ای نیست. به عنوان مثال، ماری هارف، مشاور ارشد ارتباطات راهبردی در وزارت خارجه آمریکا دیروز گفت: «همان گونه که قبلاً گفته ایم، تمرکز ما برای به نتیجه رساندن توافق جامع هسته ای، بر روی تاریخ 30 ژوئن است».

گفتنی است، یووال اشتینتز در جریان سفر خود به ایالات متحده، روز پنجشنبه با جاکوب لو، وزیر خزانه داری و روز جمعه با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا دیدار و گفت و گو کرد. محور این دیدارها، بحث درباره مذاکرات هسته ای ایران و تلاش برای قانع کردن مقامات آمریکایی جهت افزایش فشارها بر ایران بوده است.