1. ظلم‌ستیزی و تعامل سازنده با جهان یک سیاست واحد است. امام شهامت صلح و آشتی را مثل ایستادگی مقابل دشمن یاد داد. تعامل‌هراسی در برابر خودباوری است که امام یاد داده است.
  2. در قرائت ایشان، منطق دولت راه امام است. اعضای هیئت دولت پیروان خط امام‌اند و کابینه به راه امام وفادار است. دولت از ظرفیت همهٔ پایبندان به خط امام استفاده خواهد کرد. ایشان در مورد ساز و کار پیروی امام معتقد است در مورد رهبری امام باید ملاک‌ها و نه مصداق‌ها را اصل قرارداد. نباید مانند متحجرین در کلمات بی‌روح محصور شویم، مهم راه امام است. قدرت ایران در منطقه حاصل پیگیری آرمان‌های امام است. به فکر آرمان‌ها و یکدیگر بودن در مسیر اعتدال، عقلانیت و دوری از افراطی‌گری، راه حفظ آرمان‌های امام است.
  3. در قرائت حسن روحانی از امام، امام خواهان صلح، نماد اعتدال و مقابله با افراط است. امام راه وسط و اسلام ناب را در برابر افراط‌وتفریط‌ها یاد داد.
  4. تأکید امام بر تساوی مردم مقابل قانون، حقوق شهروندی به‌ویژه فرمان هشت ماده‌ای موردتوجه است. امام به حقوق مردم و صیانت از آن توجه دارند و به حفاظت دولت از حقوق مردم بر اساس قانون اساسی تأکید دارند.
  5. از این نگاه کشور احتیاج به وحدت دارد و مدام به مخالفت امام با وحدت‌شکنان اشاره می‌شود. در این قرائت، هیچ عاملی مهم‌تر از وحدت نیست. مردم با امام اتحاد و همدلی داشتند. امام در قالب حزبی وارد نشد و وحدت برای ایشان مسئلهٔ اصلی بود. همزیستی مسالمت‌آمیز سیاسی از دیدگاه امام مثل بحث طلبگی است. وحدت در گفتمان آقای روحانی با صلح حدیبیه یا صلح حسنی کنار هم طرح می‌شود، همین‌طور ایستادگی در کنار صلح حسنی متعدد طرح‌شده است.
  6. ارتش به‌عنوان نیروی در خط امام معرفی می‌شود و بر عدم غیرسیاسی و جناحی بودن ارتش درگذشته تأکید می‌شود (در مورد سپاه و بسیج تحذیرهایی می‌دهد که در مورد ارتش در بیان او نیست). در قرائت رییس‌جمهور، امام با واگذاری اطلاعات به محیط نظامی مخالف بود، جمع اطلاعات، تفنگ، پول، سرمایه، سایت و خبرگزاری در یکجا فساد ایجاد می‌کند. بر اساس تعریف امام، مقام بسیجی بالاتر از تقسیم‌بندی‌های اداری است.
  7. بر تکیه امام به مردم و آگاهی مردم تأکید می‌شود. اسلامیت و جمهوریت نظام عین هم است. امام به رأی مردم مشروعیت داد، تعامل جمهوریت و اسلامیت را یاد داد. آرای مردم در کنار اسلام و شریعت معیار است. امام دین‌داری را با خردورزی و احکام خدا و حکومت مردمی جمعی کرد. مدام بر میزان رأی ملت است تأکید می‌شود و خواست ملت در انتخابات ۲۴ خرداد تعامل هسته‌ای و تغییر در سیاست خارجی دانسته می‌شود. باید کارها بر مبنای مبارزهٔ مردم‌محور امام به مردم سپرده شود: آموزش‌وپرورش، واردات و… نمونه‌های جدی آن است. برمبنای امام، مبنای همه‌چیز رأی مردم است.
  8. حرکت فرهنگی امام عامل پیروزی بود. فرهنگ در آغاز و میانه و پایان راه مهم است. امام بین متدینین و هنر آشتی برقرار کرد.
  9. امام منادی حضور زنان در جامعه است. بیرون کشیدن زن از خانه باحجاب به‌وسیله‌ٔ امام رخ داد. نگاه امام به زنان متأثر از رفتار همسر امام بود. ایشان باعث آزادی بیان در خانهٔ امام بودند. امام به‌حق رأی زنان مشروعیت داد. امام با تفکیک جنسیتی مخالف بود.
  10. حوزه باید مستقل و غیرسیاسی باشد. امام تحول‌گرا بود و عدم‌کفایت اجتهاد مصطلح برای ادارهٔ جامعه و کشور را مورد تأکید قرار می‌داد. این مسئله مدام در ادبیات آقای روحانی مورد تأکید است. امام مقابل نگاه‌های محدود طرح کرد کاری نکنیم که در پیچ‌وخم سیاست تصور شود دین قدرت اداره جامعه را ندارد. امام در مقابل جمود و تحجر ایستاد و تفسیر قرآن امام مورد مخالفت قرار گرفت.
  11. امام در حوزهٔ دین معتقد به ساده‌گیری بود و دیدن یک‌رکعت نماز از کسی را عامل نمازخوان شمردن او می‌دانست.
  12. امام راه پیشرفت و توسعه را آموخت.
  13. خبرگان بر رهبری از دورهٔ امام نظارت داشتند.
  14. امام بر بیان خدمات دولت تأکید داشتند و صداوسیما در نگاه امام دانشگاه عمومی و رسانه فراجناحی است. برخلاف رهنمود امام بودن بی‌توجهی به بدحجاب‌ها، جناح‌ها و … غیر از ایام انتخابات به‌ویژه در صداوسیما مورد اشارهٔ آقای روحانی است.
  15. در نگاه روحانی، امام مؤسس دولت مردن اسلامی در تداوم امیرکبیر معرفی می‌شود و امام از تجربیات جهانی در سامان اجتماعی استفاده کرده است. امام نشان داد اسلام توانایی ادارهٔ جهان مدرن و اجتهاد پویا دارد. فکر ماقبل امام احکام اسلام را متضاد با مدرنیته و تمدن می‌دانست
  16. امام خودباوری، قانون‌گرایی، اخلاق‌مداری و مصلحت را به ما آموخت.
  17. نهضت اسلامی امام در تداوم مشروطه دانسته می‌شود. حرکت انقلاب قبل از مشروطه آغاز شد و با هدایت امام به سمت انقلاب اسلامی رفت.
  18. قدرت ملی نباید هزینهٔ رقابت سیاسی شود که مهم‌ترین مصداق آن در سخنرانی‌های متعدد مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شود.

بررسی تفصیلی

تذکر: در این بررسی، مواردی که صرف درود بر امام و… بود حذف شد.

  • امام خواهان صلح است، افراطی‌ها با شعارهای تند و بی‌خاصیت زندگی مردم را از هم می‌پاشانند

ما همه باید مسیر واحد را طی کنیم. اجازه دهید من یک نکته مهم را به‌طور فشرده بیان کنم. مردم ایران، یعنی صاحبان این کشور، ولی‌نعمت کشور، یعنی ملت مقتدر و بزرگی که تمام مسئولین خادمان این ملت هستند، از شما می‌پرسم آیا کسی اجازه دارد دست‌به‌جیب مردم کند؟ اموال مردم را بردارد؟ زندگی مردم را از هم بپاشاند؟ برای اینکه می‌خواهد سخن درشت و شعار تند و بی‌خاصیت بزند؟

اگر کسی می‌خواهد شعار بدهد از جیب خودش بدهد، نه از جیب ملت. ما حق نداریم از جیب مردم در جامعه افراط و شعارزدگی را ایجاد بکنیم.

ما حق نداریم در این جامعه کاری بکنیم که مردم برای امنیت و آینده کشور نگران شوند. ملت ایران ملت صلح‌خواه و صلح‌دوست است. امام و رهبر ما، رهبر صلح‌خواه بود و هست.

چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

متن سخنان رییس‌جمهوری در اجتماع بزرگ مردم آذربایجان شرقی

  • حمایت امام پشت دانشگاه آزاد و آموزش عالی غیردولتی

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه اگر همت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حمایت حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نبود، دانشگاه آزاد اسلامی قوام نمی‌یافت، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی موجب جذب نخبگان در داخل کشور شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در فضای آن ایام کشور، آموزش عالی غیردولتی طرفداران چندانی نداشت، افزود: اگر تلاش‌های پیگیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و موافقت امام راحل (ره) نبود، شاید آغاز فعالیت دانشگاه اسلامی غیرممکن بود. بزرگانی ازجمله مقام معظم رهبری که آن روزها عهده‌دار آغاز فعالیت این دانشگاه شدند، کار بسیار بزرگی را شروع کردند.

سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

دکتر روحانی در جمع مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

  • امام مخالف تندروی

و ثابت کرد که در سخت‌ترین و سهل‌ترین شرایط نیز می‌توان از افراط‌وتفریط دوری گزید و با پیش گرفتن و پیمودن مسیر اعتدال، به مردم خدمت کرد. ایشان چه در دوران مبارزه و چه در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی طی دهه‌های سپری‌شده از نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره در کنار و معتمد امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بوده و از افتادن در دامن تندروی‌ها پرهیزکرده است.

پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

رییس‌جمهوری در پیامی به آیین نکوداشت خدمات حجت‌الاسلام‌والمسلمین دعایی

  • تأکید امام بر تساوی مردم مقابل قانون

حکومت اسلامی، یعنی حکومت و حاکمیت قانون و امام خمینی (ره) ده‌ها بار در سخنرانی‌های خود بر این مسئله تأکید کرد که همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و قانون باید به‌دقت اجرا شود.

شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

رییس‌جمهوری در همایش فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی

  • مخالفت امام با وحدت‌شکنان

امروز دنیای اسلام را دشمنان اسلام و یا ناآگاهان و افرادی که مورد غفلت قرارگرفته‌اند و اصول را فراموش کرده‌اند، دچار تفرقه کرده‌اند. من یاد می‌کنم از کلام امام فقید ما امام خمینی (ره) که فرمود هر شیعه‌ای علیه سنی سخن بگوید و یا هر سنی که علیه شیعه سخن بگوید، او نه شیعه است و نه سنی. دنیای امروز دنیای وحدت جهان اسلام است.

متن سخنرانی رییس‌جمهوری در جمع علما و فرهیختگان اندونزی در جاکارتا

جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

  • ارتش در خط مقدم اطاعت از امام و رهبری

هر جا امام و رهبری معظم انقلاب دستور و فرمانی دادند و مسیری برگزیدند ارتش جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم اطاعت بود، آنگاه‌که امام فرمود و در وصیت‌نامه خود تأکید کرد که نیروهای مسلح در احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها و دربازی‌های سیاسی وارد نشوند، ارتش امتحان بسیار خوبی را در تاریخ انقلاب از خود نشان داد. ارتش تنها مظهر اقتدار ملی نیست، ارتش مظهر نظم و انضباط، مظهر مدنیت، سلامت اداری، سلامت اقتصادی، فراجناحی بودن و فرا حزبی بودن، اسلامی بودن، دینی بودن و ملی‌بودن است.

متن سخنان رییس‌جمهوری در روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴

  • تکیه امام بر آگاهی مردم

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه «رویکرد امام، تکیه‌بر آگاهی مردم بود»، گفت: رویکرد امام (ره) از آغاز نهضت این بود که باید افکار عمومی مردم را برای یک انقلاب عمومی آماده کنیم.

رییس‌جمهوری در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان گیلان:

چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

  • امام عزت، آزادگی و سرافرازی آورد

 این امام بود که عزت و عظمت را بار دیگر به ایران بازگرداندند و آزادگی و سرافرازی را برای جامعه به ارمغان آوردند.

  • نگاه امام به زنان متأثر از رفتار همسر امام بود

دکتر روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب را در وهله نخست در رویکردها و نگرش‌های مردم ایجاد کرد، افزود: نگاه متعالی که امام نسبت به زنان در جامعه داشت، نمی‌توانست بی‌تأثیر از اخلاق و رفتار همسر ایشان و ویژگی‌های شخصی آن بانوی گران‌قدر باشد.

  • امام منادی حضور زنان در جامعه

بعضی معتقد بودند که حفظ ایمان زنان با حضور آنان در جامعه منافات دارد، اما امام خمینی (ره) باب حضور اجتماعی زنان را گشود و شاید اگر امام نبود، در شرایط آن روزگار، افراد دیگر جرئت طرح چنین مواضعی نداشتند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برخی از امام (ره) سؤال می‌کردند که آیا حضور زنان در راهپیمایی‌ها و سردادن شعار اشکالی ندارد، گفت: کسی که این تفکر غلط را اصلاح و تفکر اصیل اسلامی را احیاء کرد، امام راحل بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه «امام (ره) راه حضور در زنان عرصه‌های مختلف اجتماعی را گشودند و به جامعه گفتند که زنان می‌توانند از عزت و ایمان خود حراست کنند و درعین‌حال در تمام عرصه‌ها فعال باشند

  • همسر امام عامل آزادی بیان در خانهٔ امام

در خانه امام خمینی (ره) و با حضور شخصیتی مثل ایشان، همه می‌توانستند آزادانه نظرات خود را ابراز داشته و سوا لاتشان را مطرح کنند. همچنین احترام ویژه‌ای که امام برای همسرشان قائل بودند درس بزرگی در زندگی همه ملت ایران و به‌ویژه مردان است.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطراتی از مرحوم حاج احمد خمینی در خصوص رفتار مادرشان با امام خمینی (ره) و ابراز نظر آزادانه درباره مسائل و نحوه اداره جامعه به امام راحل، گفت: این درس بزرگی برای همه ملت ایران است که باید از روش زندگی این بانوی بزرگ که در عین حفظ ایمان و آزادگی، امام را همراهی کرده و نظراتش را با ایشان در میان گذاشت، الگو بگیریم.

رییس‌جمهوری در همایش بانوی انقلاب

یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴

  • رهنمود امام به دولت برای حفاظت از حقوق مردم بر اساس قانون اساسی

همچنین دولتی که مردم را به‌عنوان ولی‌نعمت خود و صاحب کشور باور دارد، خود را بر اساس آموزه‌های انقلاب و رهنمودهای امام و رهبری، موظف به پیروی از خواست مردم و حراست از حقوق مردم بر اساس قانون اساسی می‌داند.

رییس‌جمهوری در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی

یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴

  • حرکت فرهنگی امام راحل عامل پیروزی انقلاب

س جمهوری با اشاره به رهبری امام خمینی (ره) در نهضت اسلامی، افزود: امام راحل با حرکتی فرهنگی و تسخیر قلوب، توانست آحاد مختلف مردم را با نهضت اسلامی همراه کرده و انقلاب بزرگ اسلامی را به ثمر برساند.

  • نیروهای مسلح به امر امام نباید جناحی باشند

همه مردم، کشور و مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: راهیان نور هم همچون نیروهای مسلح که امام راحل تأکید داشتند، نباید در فعالیت‌های حزبی و گروهی وارد شود، متعلق به همه کشور است و دلیل این تأکید آن است که نیروهای مسلح باید در روز خطر و ضرورت بتوانند، از همه کشور و مردم، فارغ ازهر دسته‌بندی و ویژگی دفاع کرده و همه مردم را برای دفاع از کشور به صحنه بیاورند.

رییس‌جمهوری در دیدار اعضای ستاد مرکزی راهیان نور

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

  • به وجود آوردن روحیهٔ امید از جانب امام

دکتر روحانی با یادآوری تاریخ شکل‌گیری نهضت اسلامی به رهبری امام راحل اظهار داشت: امام با رفتار و عمل خود قبل از هر چیزی امید را در جامعه ایجاد کرد و ایشان در کنار امید و یقینی که به پیروزی نهضت داشت، آماده ایثار و شهادت بود.

رییس‌جمهوری افزود: امام در کنار فضای امید، روحیه فداکاری را نیز بوجود آورد و اولین شهادت هم در شهر مقدس و در حوزه اتفاق افتاد و می‌توان گفت در جریان نهضت اسلامی، ایثار و شهادت از قم آغاز شد و مردم این دیار در پیروزی انقلاب نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

رییس‌جمهوری در دیدار ایثارگران و برگزیدگان استان قم

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳

  • عدم حزبی بودن حوزه و استقلال آن ضمن تبعیت از امام

این حوزه بزرگ و مستقل هرگز زیر پرچم هیچ حزب و جناح سیاسی نرفته است و نخواهد رفت. قم گرچه مرکز و مبدأ تأسیس نهضت و حکومت اسلامی بود و گر چه همواره تابع ولایت در دوران امام (ره) و سپس در دوران مقام معظم رهبری بود، اما همواره حوزه به‌صورت مستقل راه و مسیر خود را ادامه داده است و ادامه خواهد داد.

متن سخنان رییس‌جمهوری در اجتماع بزرگ مردم استان قم

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳

  • تحول‌گرایی امام و نشان دادن عدم‌کفایت اجتهاد مصطلح برای ادارهٔ جامعه و کشور

رییس‌جمهوری در ادامه به تحول‌گرایی شهید بهشتی در حوزه‌های علمیه و تشویق طلاب به فراگیری دروس جدید اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امام (ره) نیز با تحول‌گرایی خود این نظریه را ارائه کرد که اسلام قادر است که جامعه امروزی را اداره کند و با این تأکید خود راه را پیش روی ما باز کرد. تأکیدی که حضرت امام خمینی (ره) در مسئله کفایت نکردن اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه و کشور داشتند، راه و مسیر را به ما نشان می‌دهد.

رییس‌جمهوری در دیدار علما، فضلا و طلاب استان قم

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳

  • اسلام و جمهوریت نظام عین هم

همان‌طور که امام عزیز و بزرگوار ما فرمود جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه. اسلامیت ما عین جمهوریت ماست و جمهوریت ما عین اسلامیت ماست.

  • شرعیت دادن امام به رأی مردم و حق‌الناس دانستن رأی مردم از جانب رهبری

امام (ره) به رأی مردم، شرعیت داد و بر آن فتوا صادر کرد و رهبر معظم انقلاب هم رأی را حق‌الناس مردم اعلام کرد.

  • استقلال خواست ملت و فتوای امام

خواست دوم ملت ما در کنار نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال بود. مردم ما در طول دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای استقلال مبارزه کرده‌اند. از زمان فتوای تنباکو گرفته تا مبارزه برای خلعید بیگانگان در مسئله نفت و تا فتوای امام خمینی (ره) در سال ۴۳ برای مبارزه با کاپیتولاسیون، همه‌جا استقلال، آرمان بزرگ ملت ما بود و ما توانستیم به استقلال دست‌یابیم.

  • منطق دولت در برابر بیگانگان منطق امام است

می‌دانید دولت جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته با قدم‌هایی که باهمت مردم برداشته است، ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را کاسته است و برای جهانیان روشن کرده است که منطق ایران در برابر دیگران و غرب همان نامه امام راحل به گورباچف و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب است. ما با منطق با دنیا سخن می‌گوییم و با همان منطق، راهمان را ادامه خواهیم داد.

متن سخنان رییس‌جمهوری در مراسم باشکوه ۲۲ بهمن

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳

  • مشخص شدن راه مدیریت یک جامعه در مکتوبات بعد پیروزی انقلاب امام

مه سخنان امام و مکتوبات امام بعد از پیروزی انقلاب بود که راه را برای مدیریت یک جامعه تحت عنوان حکومت اسلامی گشود و امروز هم کلماتش، مجموعه و وصیت‌نامه‌اش همه و همه راهنمای ما خواهد بود.

دکتر روحانی در مراسم جایزه کتاب سال

یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

  • امام نشان داد دین تنها راه نجات از استعمار و استبداد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، با بیان اینکه امام خمینی (ره) کار بسیار بزرگی نسبت به اسلام و معرفی آن انجام دادند، اظهار داشت: دنیای شرق و غرب در آن دوران چنین القاء کرده بودند که دوران دین سپری‌شده است، اما امام (ره) همه این حرف‌های باطل را کنار زد، به‌گونه‌ای که همه در جهان احساس کردند که در عصر حاضر هم دین، تنها راه نجات مردم در برابر ابرقدرت‌های استعماری و استبدادی است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه کلمات عاشورا، تاسوعا، محرم و آیت‌الله با نهضت امام خمینی (ره) وارد ادبیات سیاسی جهان شد، گفت: با نهضت امام (ره) همگان به تأثیر عاشورا و تاسوعا و جایگاه پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسین (ع) پی بردند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همه موظفیم اسلام واقعی را به دنیا معرفی کنیم، تصریح کرد: امام راحل این تهمت را که دوران دین سپری‌شده است، زدودند و برای جهانیان روشن کردند که دین یک قدرت بزرگ و توانمند برای اداره جامعه است.

  • امام مقابل نگاه محدود: کاری نکنیم که در پیچ‌وخم سیاست تصور شود دین قدرت اداره جامعه را ندارد

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: عده‌ای تصور می‌کردند که دین فقط برای عبادت و اخلاق است و قادر نیست جامعه را اداره کند، اما امام (ره) در پاسخ به چنین تفکراتی فرمودند که کاری نکنید که در پیچ‌وخم سیاست چنین تصور شود که دین قدرت اداره جامعه را ندارد و بی‌تردید ترویج نگاه محدود به دین با راهی که امام راحل می‌پیمودند و امروز مقام معظم رهبری آن را ادامه می‌دهند، منافات دارد.

رییس‌جمهوری در دیدار علما، فضلا و طلاب استان اصفهان

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

  • نوید امام به امکان ایستادگی در برابر دخالت بیگانگان و استبداد

امام خمینی (ره) با قیام و نهضتش به ملت ایران نوید داد که در برابر دخالت‌های بیگانگان و استبداد مستبدان می‌توان ایستادگی کرد.

رییس‌جمهوری در جمع ایثارگران و نخبگان استان اصفهان

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

  • امام می‌گفت هرکس یک‌رکعت نماز بخواند نمازخوان است و نمی‌شود به دنیای علم با سوءظن نگاه کرد

سوءظن غیر جرم است ما به همه سوءظن داریم. یک قانون عام درست کردیم به نام سوءظن و چقدر بد است که می‌نویسند این آقا نماز هم می‌خواند؟ واقعاً جای تأسف دارد. در کشور اسلامی و مرکز عشق به خاندان رسالت. مثل‌اینکه همه بی‌نماز هستند و این یکی را ثابت کردیم که نماز می‌خواند.

هر مسلمانی، نماز می‌خواند، بفهمیم این را. امام (ره) فرمود هر کس را یک‌بار در عمر دیدیم یک‌رکعت نماز خوانده است، او نمازخوان است. ما می‌گوییم این جمعه نبود ما صف سوم، دوم ندیدیم، وسط خطبه آمد، به شما چه؟ این دولت درزمینهٔ علم و دانشگاه از روز اول به دانشگاه و اساتید وعده‌هایی داده که با تمام قدرت سر وعده‌های خودش خواهد ایستاد.

رییس‌جمهوری در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

  • مشروعیت دادن و احترام به حقوق مردم و حضور و حق رأی زن

دکتر روحانی گفت: امام شخصیتی بود که در سایه اجتهادش برای همگان روشن ساخت که رأی مردم مشروعیت دارد و باید به حقوق مردم احترام گذاشت و زنان حق حضور و حق رأی دارند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امام راحل در سایه اجتهادشان مصلحت و قدرت دولت اسلامی را تبیین و ترسیم کردند، اظهار داشت: امام در سخت‌ترین شرایط امنیتی کشور، فرمان هشت ماده‌ای را صادر کردند و حقوق شهروندی و احترام به حقوق مردم را برای همه تبیین و روشن نمودند.

  • مقابله با تحجر و جمود و گوشه‌گیری، آموختن راه اعتدال، پیشرفت و توسعه

دکتر روحانی گفت: حضرت امام مجتهدی بودند که با خانه‌نشینی، گوشه‌گیری و عافیت‌طلبی همواره مخالف بودند و راهش هم با مفسدان و ظالمان ‌هم باکسانی که مسیر تحجر و جمود را انتخاب کرده بودند، فاصله داشت. امام راه و مسیر صحیح زندگی و راه اعتدال، پیشرفت و توسعه را به همگان آموختند.

  • ایستادگی مقابل استبداد و استکبار و انتخاب صلح، ثبات و امنیت

رییس‌جمهوری اضافه کرد: امام در مقاطع مختلف در برابر استبداد و استکبار ایستادگی کرده و استکبارستیزی و استقلال‌خواهی را به ما آموختند و شهامت آن را هم داشتند، در روزی که ضرورت و لازم بود، راه صلح را برگزیند و مسیر توسعه کشور را در مسیر، ثبات و امنیت ادامه دهند.

  • اجتهاد بر اساس زمان و مکان امام

دکتر روحانی گفت: حضرت امام (ره) همان شخصیتی بود که روزی که لازم شد بحث زمان و مکان در اجتهاد را مطرح کرد، اجتهاد امام، اجتهاد اصلاح‌طلبی اصول‌گرایانه و تحول‌خواهی سنت گرایانه و اجتهاد انقلاب دولت ساز بود و روزی که لازم بود با این اجتهاد انقلاب کرد و پس‌ازآن با همان اجتهاد، نظام اسلامی را استقرار بخشید و با همان اجتهاد، راه تحول و توسعه جامعه را پیش پای ما گذاشتند.

  • اصل بودن ملاک‌ها نه مصداق‌ها در مورد رهبری امام

رییس‌جمهوری اظهار داشت: امروز آنچه مهم است و باید همواره به یاد داشته باشیم آن است که مسیری را که امام به ما یاد داده‌اند، ادامه دهیم و باید توجه داشت که آثار امام به کلام و کلمات امام محدود نمی‌شود و نباید مصداق‌ها را اصل قرارداد بلکه باید ملاک‌ها را اصل قرار دهیم و ببینیم اگر امروز امام پیش ما حضور داشتند، چه می‌کردند و به ما چه می‌فرمودند.

  • نباید مانند متحجرین در کلمات بی‌روح محصور شویم، مهم راه امام است

دکتر روحانی تصریح کرد: همواره باید خود را در محضر امام راحل ببینیم و راه اجتهاد امام را با ملاک‌هایی که در اختیارمان گذاشتند، ادامه دهیم و نباید خودمان را همانند متحجرین در برخی کلمات بی‌روح محصور کنیم بلکه باید هدف، مسیر و خط واقعی امام را بشناسیم و همان راه را ادامه دهیم.

رییس‌جمهوری در آیین تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳

  • اتحاد مردم و همراهی با امام: مصداق الآن صلح حدیبیه

در دفاع مقدس ما تنها بودیم و در مقابل ما یک حزب و یا یک ارتش نبود، بلکه عمده کشورهای دنیا پشتیبان دشمنان ما بودند اما وقتی جوانان ایثارگر و ملت به‌صورت متحد با امام (ره) دست‌به‌دست یکدیگر دادند و یکپارچه شدند و نخبگی، تفکر، علم، دانش و ایثار را کنار هم قراردادند، توانستند در برابر جهانی از دشمن، پیروز شوند.

دکتر روحانی تصریح کرد: افتخارات بزرگی که رزمندگان ما آفریدند و آن روز که توانستیم در برابر دشمن بایستیم و موفق و پیروز شویم، ناشی از آن بود که همه امت یک‌صدا شدیم و حرف از این جناح و آن جناح و این استان و آن استان به میان نیاوردیم، همه زیر پرچم یک کشور و تحت فرمان رهبری، باایمان و ایثار در میدان مبارزه حاضر شدیم و بر دشمن غلبه کردیم.

رییس‌جمهوری با اشاره به ماجرای صلح حدیبیه و اثرات صلح، گذشت و عفو در رساندن پیام اسلام از سوی پیامبر عظیم الشان (ص) افزود: معنای تدبیر آن است که باید به فکر فردا و آینده بوده و با یکدیگر برادر و دوست باشیم. رقابت‌های حزبی و تضارب آرا در کشور هیچ اشکالی ندارد اما باید برای منافع ملی از منافع حزبی و گروهی گذشت.

باید به یاد داشته باشیم که زیر چتر یک قانون اساسی هستیم و منافع بلندمدت ما یکی بوده و باید ادامه‌دهنده راه امام (ره) باشیم

رییس‌جمهوری در دیدار علما، ایثارگران و نخبگان استان بوشهر

سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳

  • وحدت واقعی

دکتر روحانی با اشاره به نام‌گذاری دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول به نام ایام وحدت و هفته وحدت به‌عنوان یکی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران و امام راحل (ره) اظهار داشت: باید از این فرصت هفته وحدت استفاده کرده و بین همه اقوام، مذاهب و مخصوصاً بین شیعه و سنی یک وحدت واقعی بوجود آورد.

رییس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳

  • مخالفت امام با واگذاری اطلاعات به محیط نظامی/فساد محیطی که جمع اطلاعات، تفنگ، پول، سرمایه، سایت و خبرگزاری

ما در مجلس شورای اسلامی شاید یک سال گرفتار این مسئله بودیم و به ما فشار می‌آوردند که دستگاه اطلاعاتی کشور را به یک‌نهاد نظامی بدهیم و ما زیر بار نرفتیم. از امام سؤال کردیم. امام گفت نه من همچون نظری ندارم و ما یک وزارتخانه درست کردیم بااینکه کار بسیار سختی بود. معانی خاص خودش را داشت. وزارت اطلاعات درست کردیم که مجلس بتواند نظارت بکند و در وزارت اطلاعات گفتیم نیروی مسلح وجود نداشته باشد تا بشود کنترل کرد و الا اگر شما اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه، سایت و روزنامه، خبرگزاری را همه را در یک‌نهاد جمع کردید، ابوذر و سلمان ‌هم باشد، فاسد می‌شود. کار ما اشکال دارد، ما اشکال را باید رفع کنیم. تجمیع قدرت در یکجا فساد است.

  • نظارت خبرگان بر رهبری از زمان امام

چرا قوای سه‌گانه درست کردند، این چه لزومی داشت؟ یک دولتی درست می‌کردیم قانون وضع می‌کرد و قضاوت می‌کرد. تفکیک قوا برای کنترل قدرت است. بالاترین مقام کشور ما یعنی مقام معظم رهبری که فقیه عادل است بازهم قانون اساسی آمده یک مجلسی را درست کرده در کنار رهبری که بتواند در یک شرایطی روی صفات رهبری نظارت کند. چرا قانون اساسی این کار را کرده است، آن‌هم در زمان امام این کار را کرده است. امام (ره) باآن‌همه عظمت. در حضور امام (ره) مجلس خبرگان رهبری و این نظارت درست‌شده و این اصول قانون اساسی و امام این را امضاء کرده است.

دکتر روحانی در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳

  • قدرت ایران در منطقه حاصل پیگیری آرمان‌های امام

امروز کشورهای بزرگ، اذعان دارند که در مسائل منطقه بدون نقش‌آفرینی ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و این نشان‌دهنده قدرتی است که ملت ایران در سایه پیگیری آرمان‌های امام راحل و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب به دست آورده است.

دکتر روحانی در دیدار علما و روحانیون استان گلستان

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳

  • هیچ عاملی مهم‌تر از وحدت نیست

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب و سخن امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت حفظ وحدت کلمه تأکید کرد هیچ عاملی مهم‌تر از وحدت، برادری، صمیمیت، هم‌نوایی و هم‌سخنی نیست. خطری که ما را از پا درمی‌آورد اختلاف است، وجود جناح‌ها، افراد، احزاب و رقابت‌ها، اشکالی ندارد، اما همه باید رقابت سالم را بپذیریم و در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم تا موفق و پیروز شویم.

  • تأکید امام بر بیان خدمات

امام خمینی (ره) همواره بر مسئله تبلیغات و بیان خدمات تأکید می‌کردند. البته نواقص و اشکالات وجود دارد، اما اگر بنا باشد، نواقص و اشکالات بیش‌ازحد واقعی برجسته شود و تلاش‌ها و خدمات منعکس نشود، آنگاه قضاوت مردم از دولت نمی‌تواند بر پایه اطلاعات دقیق باشد.

رییس‌جمهوری در همایش هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳

  • صداوسیما در نگاه امام دانشگاه عمومی و رسانه فراجناحی

صداوسیما باید آزادی بیان و افکار را تضمین کند و بنابراین یک رسانه فراجناحی و فرا اقوامی و در یک کلمه رسانه ملی و متعلق به عموم ملت ایران است که باید از منافع و عزت همه ملت دفاع کند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: دکتر سرافراز یکی از فرزندان انقلاب و از خانواده معزز شهدا و نام‌آشنا و برخوردار از تخصص و تجربه طولانی در صداوسیما است و ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان امیدواریم که صداوسیما به نقطه‌ای برسد که به فرموده امام راحل (رضوان‌الله تعالی علیه) دانشگاه عمومی باشد.

دکتر روحانی در جلسه هیئت دولت

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳

  • مخالفت امام با تفکیک جنسیتی

برای نحوه رفتار دختر و پسر در جامعه راه علمی می‌خواهیم؛ حال بگویند جدا کنیم. فردی در اوایل انقلاب گفت که خوب نیست مردان و زنان در پیاده‌رو در کنار هم راه می‌روند و عنوان کرد که تنها راه کشیدن دیوار است؛ گفتم لااقل دیوارش کوتاه باشد تا بتوانیم افراد را پیدا کنیم …؛ اوایل انقلاب عده‌ای در دانشگاه تهران دنبال کشیدن دیوار در کلاس‌ها بودند که امام (ره) نهیب کشید بر آنان که این‌ها سخیف کردن موازین اسلام است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دین اسلام، دین مشکلات و سختی‌ها نیست و این‌همه پیچیدگی ندارد؛ بلکه برای مشکلات باید راه‌حل درست و علمی پیدا کنیم. البته در کشور ما این‌همه عاشقان قرآن و اخلاق، عفاف و حجاب را دوست دارند و قرآن فلسفه حجاب را امنیت بیشتر می‌داند و همه امنیت می‌خواهند؛ پدر و مادر خواهان آن است که وقتی دخترخانمشان بیرون می‌رود، مورد اذیت و آزار قرار نگیرد و خود دخترخانم هم همین را می‌خواهد؛ بنابراین فرهیختگان باید راه درست علمی در این حوزه را پیدا کنند.

دکتر روحانی در جمع نخبگان و برگزیدگان خراسان رضوی

یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳

  • فقه جواهری مبتنی بر زمان و مکان

دکتر روحانی، بر فهم و تبیین دین متناسب با شرایط امروز تأکید کرد و یکی از ارمغان‌های بزرگ امام (ره) را اجتهاد پویای جواهری و قائل بودن به زمان و مکان در فقه امام (ره) دانست

رییس‌جمهوری در اجلاس روز جهانی مسجد

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

  • برخلاف رهنمود امام بودن بی‌توجهی به بدحجاب‌ها، جناح‌ها و … غیر از ایام انتخابات

رییس‌جمهوری با اشاره به ایام انتخابات و دعوت رسانه‌ها از همه اقشار و گروه‌ها برای حضور در پای صندوق‌های رأی، از نگاه دوگانه در این زمینه انتقاد کرد و گفت: نمی‌شود که تنها در زمان انتخابات بر طبل‌ها کوبیده شود تا همه قومیت‌ها و مذاهب در عرصه حاضر شوند و در تلویزیون نمایندگان همه‌ی جناح‌ها و حتی باحجاب‌ها و بدحجاب‌ها حضور یابند.

دکتر روحانی تصریح کرد: این روش برخلاف رهنمودهای امام (ره) و رهبری معظم انقلاب و قانون اساسی است که تا شب انتخابات، کل ملت را به حضور درصحنه سیاسی کشور دعوت کنیم، اما انتخابات که تمام شد ما بمانیم و یک قبیله.

رییس‌جمهوری در جشنواره شهید رجایی

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳

  • امام مؤسس دولت مردن اسلامی در تداوم امیرکبیر/ استفاده امام از تجربیات جهانی در سامان اجتماعی

امام شخصیتی بود که دولت مدرن اسلامی را تأسیس کرد؛ اگرچه شکل‌دهی دولت مدرن از حدود ۱۵۰ سال پیش یعنی از زمان امیرکبیر آغاز شد و در دوران انقلاب مشروطه شکل دولت مدرن پیدا کرد اما بعدازآن به دلیل حکومت‌هایی که کاملاً تحت سلطه قدرت‌های استعماری قرارگرفته بودند، از محتوا و درون تهی شد.

دکتر روحانی افزود: امام (ره) فقیه بزرگی بود که برای اولین بار در تاریخ ایران و همچنین تاریخ شیعه در چارچوب فقه حکومتی، فقه دولت و مقررات اسلامی، توانست دولت مدرن اسلامی به وجود آورد.

رییس‌جمهوری در ادامه افزود: البته نکاتی از قبیل تفکیک قوا و مقرراتی نظیر مالیات، بانکداری، ارتش حرفه‌ای، تأمین اجتماعی، آموزش عمومی و بهداشت عمومی، چیزهایی نبود که در فقه ما باشد اما درعین‌حال اصول و چارچوب‌هایش در فقه بود و با استفاده از تجربه جهانی، امام در چارچوب مقررات دینی و موازین شرعی، دولت مدرن اسلامی را امضاء کرد

امام راه وسط و اسلام ناب را یاد داد در برابر افراط‌وتفریط‌ها

دکتر روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) درس‌های فراوانی به ما یاد داد، گفت: امام (ره)، تعادل را به ما آموخت و گفت از افراط، جمود و تحجر و خرافه بپرهیزیم و از تفریط، اباحه‌گری، غرب‌گرایی و غرب‌زدگی فاصله بگیریم؛ امام راه وسط و اسلام ناب را به ما یاد داد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه «امروز باید راه وسط امام که جاده وسطی ما است را به‌خوبی نگه‌داریم»، خاطرنشان کرد: باید در برابر افراط‌وتفریط‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای با بیان و کلامی بسیار صریح دفاع کنیم.

  • یاددادن تعامل جمهوریت و اسلامیت

دکتر روحانی افزود: امام تعامل بین جمهوریت و اسلامیت را به ما یاد داد و گفت نظام ما مردم‌سالاری دینی است و آراء و انتخاب مردم، میزان است. همچنین اساس را اجرای فرمان خدا و قانون اسلامی دانست و چارچوب موازین اسلامی را به‌عنوان موازین هدایت‌گر بشر گوشزد کرد.

  • یاددادن شهامت صلح و آشتی

رییس‌جمهوری ادامه داد: امام (ره)، ایستادگی و جرئت ایستادگی در برابر مستکبرین جهان و وظیفه حمایت از مستضعفین و مظلومین را به ما یاد داد که با ادامه راه امام نه باید از قدرت‌های بزرگ بترسیم و نه آنجا که مظلومین گرفتار ستمگران می‌شوند در کمک به آن‌ها تردید کنیم؛ بنابراین امام راحل شجاعت برای جنگ و مقابله با متجاوزین، ایستادگی در برابر کسانی که به کشور و عزت ما تجاوز کردند و همچنین شهامت صلح و آشتی را به ما آموخت.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: آنجا که ضرورت در اجرای صلح بود امام تردیدی به خود راه نداد و همان‌گونه که شجاعت جنگ و مبارزه را در زندگی امام مشاهده کردیم،‌ شهامت صلح را نیز از امام دیدیم؛ یعنی از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران هم کار حسینی را آموختیم و هم کار حسنی را.

یاددادن خودباوری، قانون‌گرایی و اخلاق‌مداری و مصلحت

دکتر روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره)، خودباوری، قانون‌گرایی و اخلاق‌مداری را به ما آموخت، تصریح کرد: سراسر زندگی، کلمات، سیره، راه، نهضت و دولت‌داری امام برای ما درس بود. معیار بزرگی که امام برای اداره کشور برایمان گذاشت این بود که نباید مدیریت اسلام در دنیای مدرن امروز زیر سؤال برود لذا کلید مصلحت را در اختیار ما گذاشت و احکام ثانویه را در کنار احکام اولیه برای مردم تببین و تشریح کرد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امام حق بزرگی به مردم ایران، مردم جهان، آزادیخواهان و مسلمانان و به گردن دولت و حکومت اسلامی دارد، تأکید کرد: همه باید راه امام را ادامه داده و همانند شاگردان و راهروانش چون رجایی، باهنر و بهشتی، لحظه‌ای از راه امام و اجرای دستوراتش غفلت نورزیم.

رییس‌جمهوری در مرقد امام خمینی

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳

  • امر امام به بیان خدمات در صداوسیما

متأسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی‌شود و این برخلاف تأکید امام راحل است. امام راحل همواره تأکید می‌کردند که دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و خدمات دولت باید در صداوسیما به‌خوبی منعکس شود و رسانه‌ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند اما درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به‌موقع سخن خواهم گفت.

رییس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان اردبیل

پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳

  • نهضت اسلامی امام در تداوم مشروطه

امام کار بزرگی کرد، درست است شروع نهضت اسلامی به مشروطه و قبل از آن برمی‌گردد، همه این‌ها درست است، اما در این دوران از سال ۱۳۴۱ حرکت، حرکت بسیار بزرگی بود. امام درواقع یک‌تنه نهضت و قیام خود را آغاز کرد و همیشه اتکاء و اعتمادش به مردم بود و با کمک مردم توانست نهضت اسلامی را به ثمر برساند و بعد توانست مدیریت اسلامی را در این کشور مستقر کند.

متن کامل سخنرانی در دیدار با علما و روحانیون استان اردبیل

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳

  • تعامل هراسی در برابر خودباوری که امام یاد داده است

برخی داخلی‌ها تعامل‌هراسی می‌کنند

آن‌ها که به ناروا ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی را مطرح می‌کنند و از طرف دیگر در داخل هم یک عده تعامل‌هراسی را مطرح می‌کنند، باید بدانند که ایران سراسر صلح و پرهیز از جنگ و مداخله در امور دیگران است؛ اسلام سراسرش هدایت و شیعه همه‌اش اخلاق و کرامت انسانی است.

آنچه تعامل‌هراسان می‌گویند

عده‌ای در داخل تعامل‌هراسی می‌کنند و می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ می‌گویند خارجی‌ها الکتریسیته خطرناکی دارند، به آن‌ها نزدیک نشوید! یک آقایی می‌گوید هر موقع با خارجی‌ها مذاکره کردیم دچار شکست شدیم. این‌همه امام و رهبری فریاد زدند خودباوری و اعتمادبه‌نفس؛ این است اعتمادبه‌نفس افرادی که تعامل‌هراسی می‌کنند.

آن‌ها که وقت مذاکره می‌لرزند، جای گرم پیدا کنند

ما در منطق کم نمی‌آوریم؛ ما دیپلمات‌های مجربی داریم. امروز در رأس وزارت امور خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات‌های جهانی هستند و نه‌فقط منطقه؛ از بس بعضی‌ها هراسان زندگی می‌کنند و چون خودشان اعتمادبه‌نفس ندارد، دیگران را هم این‌چنین می‌بینند لذا چند مورد از مذاکرات خود را در کتاب هسته‌ای آوردم تا این ترسوها بخوانند. یک عده شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند؛ هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید.

نرمش قهرمانانه هراسی غلط است

تعامل‌هراسی، مذاکره‌هراسی و مفاهمه‌هراسی غلط است؛ حتی نرمش قهرمانانه هراسی غلط است.

تدبیر می‌خواهیم به‌جای تصمیمات یک‌شبه

ایران در سایه استقلال و خودباوری در برابر دیگران می‌ایستد و از منافعش دفاع می‌کند؛ امروز این دولت اهل شعار نیست، اهل عمل است؛ ما شعور می‌خواهیم به‌جای شعار؛ تدبیر می‌خواهیم به‌جای تصمیمات یک‌شبه.

برد  برد؛ برای همه روابط خارجی

تصمیم دولت یازدهم بر تعامل سازنده با دنیاست. شما (سفرا و نمایندگان ایران در خارج) باید اراده ملت ایران را برای سیاسیون و افکار عمومی جهان بازکنید و توضیح دهید. ما در پی روابط نزدیک‌تر با دنیا هستیم البته از حقوق و منافع و امنیت ملی خود دفاع می‌کنیم و سفرا مدافعان این عرصه هستند. ما تعارف نمی‌کنیم و شعار نمی‌دهیم و دنبال یک روابط صمیمانه و برد برد نه‌فقط در روابط هسته‌ای بلکه در تمام روابطمان هستیم.

خط قرمز 

خط قرمز ما هیچ‌چیز جز منافع ملی ما نیست؛ آنجا که منافع ملی بخواهد خدشه‌دار شود خط قرمز ما است.

دیپلمات‌ها، اراده ملت ایران مبنی بر اعتدال را به دنیا برسانند 

سفرا دیده‌بانان ما در دنیا هستند. سفرای ما دیده‌بانان خط مقدم‌اند؛ دیپلمات‌های ما نباید در دنیا غافلگیر شوند بلکه باید قبل از حادثه بتوانند حادثه را پیش‌بینی و آن را به مرکز منتقل کنند. دیده‌بانان ما با چشمی بصیر، دقیق و بینا زوایای مختلف را ببینند و تحلیل و گزارش کنند و به دنیا برسانند که اراده این ملت اعتدال و تعامل با جهان است.

برد  باخت، ثابت و باقی نمی‌ماند

ما دنبال برد باخت نیستیم. چون برد – باخت، ثابت و باقی نمی‌ماند؛ آن‌که می‌ماند و پایه‌ای برای حرکت بعد می‌شود برد برد است. در بحث هسته‌ای نیز بنای ما برد برد است. دنیا بفهمد که هیچ عجله‌ای نداریم، درعین‌حال تأخیر را هم به نفع کسی نمی‌دانیم.

به‌هیچ‌وجه از حقوق مسلم ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد

ما بر مبنای عقل، شرع و فتوای رهبری عزیز، دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم و دنیا بداند ما با جدیت دنبال مذاکره و حل مسائل هستیم و همه بدانند که مذاکره را برای مذاکره نمی‌پذیریم.

دنیا بداند اراده جدی برای حل‌وفصل مسائل داریم اما به‌هیچ‌عنوان از حقوق مسلم ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

سه قوه در کنار هدایت‌های رهبری ید واحده هستیم

این دولت، دولتی نیست که بخواهد از حقوق مسلم ملت عقب‌نشینی کند. این دولت بهترین و بالاترین پشتیبانی مردمی و ملی را پشت سرخود دارد و بهترین شرایط را برای تعامل با سایر قوا داراست و امروز سه قوه در کنار هم هستیم و همگی در کنار هدایت‌های رهبری عزیز یک ید واحده هستیم، به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم بین قوا اختلاف ایجاد کرده و خدای‌ناکرده به رهبری معظم انقلاب توهین کند.

با لبخند و منطق سخن می‌گوییم

به‌صورت یکپارچه، خودباور، مستقل و دلیرانه ایستاده‌ایم و درعین‌حال در میدان مذاکره البته با لبخند و منطق سخن می‌گوییم و با کمک پروردگار به پیروزی دست خواهیم یافت.

برگزیده سخنان رییس‌جمهوری در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳

  • امام گفت میزان رأی ملت است و خواست ملت تعامل هسته‌ای

رییس‌جمهوری، سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «میزان، رأی ملت است» را یادآور شد و با اشاره به حرکت مردم‌سالارانه ایرانیان در فردای انقلاب خاطرنشان کرد: اگر در تمام حرکت‌ها خود را به‌عنوان خادم مردم‌باور نداشته باشیم، نمی‌توانیم بر مبنای مشروعیت سیاسی حرکت خود را ادامه دهیم، لذا هر کس در هر مقامی که هست باید خود را نوکر و خادم مردم ایران بداند همان‌طور که مرحوم مدرس گفته بود «انبیاء هم آمدند که خادم مردم باشند و به ملت خدمت کنند».

دکتر روحانی ادامه داد: دولت تدبیر و امید آنچه را مردم خواسته‌اند و خواهند خواست، در عرصه‌های مختلف سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای باکمال شهامت و بدون دغدغه دنبال خواهد کرد و به حول و قوه الهی، این مسیر را به‌خوبی به انتها خواهد رساند.

رییس‌جمهوری در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳

  • میزان بودن رأی ملت و خواست تغییر آن‌ها در سیاست خارجی

برمی‌گردم این بحث را در سیاست خارجی توضیح بیشتری خواهم داد. پس اولین اصل ما نگاه خاص به آرای ملت به‌عنوان پایه و اساس مشروعیت سیاسی جامعه ما است. مردم از ما خواسته‌اند که در سیاست خارجی راه تعامل سازنده، مفاهمه با جهان و روابطی که منافع ملی ما را بهتر و کم‌هزینه‌تر تأمین و تضمین کند، برگزینیم و انتخاب کنیم. ما نظامی هستیم که حتی نوع نظام ما را امام به آرای مردم گذاشت و ۴۷ روز بعد از پیروزی انقلاب مردم را دعوت کرد به‌پای صندوق آرا که در تاریخ انقلاب‌های منطقه و جهان بی‌سابقه است که ملتی ۴۷ روز بعداز انقلاب به‌پای صندوق آرا دعوت شود و استقرار نظام اسلامی در تمام مراحل با آرای مردم بوده، قانون اساسی که مبنای حرکت و کار ما است دو بار به رأی مردم گذاشته شد یک‌بار آنگاه‌که اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی با آرای مردم انتخاب شدند و یک‌بار بعدازآنکه قانون اساسی به تصویب نهایی و به امضای امام رسید به همه‌پرسی گذاشته شد و با آرای مردم تأیید نهایی شد، این نشان می‌دهد که امام به ما یاد داد که میزان رأی ملت است اگر در تمام حرکت‌ها ما خودمان را به‌عنوان خادم مردم‌باور نداشته باشیم نمی‌توانیم بر مبنای مشروعیت سیاسی حرکت خود را ادامه دهیم هر کس در هر مقامی که هست باید خود را نوکر و خادم ملت و مردم بداند.

به قول مرحوم مدرس، انبیاء هم آمدند تا خادم مردم باشند و به مردم خدمت کنند آنان که انبیاء، معصوم و فرستاده مستقیم خدا بودند، افتخارشان خادمی مردم و خدمت به ملت بود.

قرآن هم که با همه عظمتش و کلام خدا و آخرین پیام الهی است، افتخارش این است که نور برای مردم است مسیر هدایت است، نور شفا است برای دل مؤمنین. او هم افتخارش راهنمایی مردم است.

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳

  • ضرورت خصوصی کردن: آموزش‌وپرورش و… بر مبنای مبارزه مردم محور امام

این نکته را از گوش و ذهن برای همیشه دور کنیم که فکر کنیم مسائل کشور را باید دولت حل کند. باید بدانیم و این بار را بر دوش بگیریم که کشور باید توسط مردم در تمام بخش‌ها اداره شود.

انقلاب اسلامی که همه بخش آن فرهنگی و انگیزه دینی و قیام مردم بود، مگر در آن انقلاب از بودجه دولت استفاده می‌کردیم؟ دولت که ضد حرکت مردم بود، همه حرکت رژیم گذشته ضد مردم بود، نه چیزی می‌داد اگر هم می‌داد شلاق، زندان، تبعید و کشتار و تهدید بود. چطور توانستیم ملت بزرگ را در برابر استبداد و همزمان در برابر استعمار بسیج کنیم؟ امام چطور توانست رهبری کند. نوارهای امام در پاریس چطور به سراسر کشور و مساجد روستاها هم می‌رسید. در آن زمان امکانات جدید امروزی هم وجود نداشت؟

امام پیام و سخنی که می‌گفت، نه رادیو و تلویزیون، روزنامه و مجله در اختیار داشت و فقط شبکه مساجد، حسینیه‌ها، روحانیون، فرهیختگان، مردم مبارز، جوانان و دانشجویان درصحنه حضور داشتند و سراسر کشور فرهنگ انقلاب را فراگرفت، همه بودجه را از جیب خود هزینه می‌کردند. چگونه طلبه‌ها در ماه محرم و صفر اعزام می‌شدند، سیستم اعزامی وجود نداشت. این تشکیلات که امروز درست کردیم (البته من به آن مخالف نیستم) وجود نداشت، معنویت در جامعه در شهرها و روستاها، دانشگاه‌ها در بین همه اقشار مردم وجود داشت. چطور آن موقع در دهه چهل من دانشجو بودم هر وقت ظهر به مسجد دانشگاه تهران می‌رفتم همیشه در مسجد دانشگاه ۵۰ ۶۰ نفر مشغول نماز بودند. البته باحجاب به معنای چادری در دانشگاه نداشتیم اما صدها دختر می‌آمدند نماز می‌خواندند. در ماه رمضان بسیاری از جوانان دانشجو اهل روزه و عبادت بودند و هنگام ظهر مسجد دانشگاه همیشه شلوغ بود.

چه شده که امروز همه‌چیز را وصل بودجه دولت کرده‌ایم؟ راست و درست که تعداد کارگزاران و اعضای دولت زیاد است اما این کار را که کرده است؟ همه ما. مجلس و دولت این کار را کرده است، قوانینی که در این مجلس تصویب‌شده است و دارد تصویب می‌شود، کارهایی که دولت کرده و می‌کند، همه ما مقصریم، چه طور حل می‌شود. کار باید به خود مردم در بخش‌های مختلف و قدم‌به‌قدم واگذار شود و دولت کمک می‌کند درزمینهٔ مسائل زیربنایی باید سال‌ها سرمایه‌گذاری کند؛ اما اصل کار دولت این است که زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی برای فعالیت اقتصادی، علمی و فرهنگی مهیا شود.

در آموزش‌وپرورش با همه مسئولانشان در دولت صحبت کردم. ما چقدر برای یک دانش‌آموز پول می‌دهیم برای اینکه این دانش‌آموز مقاطع مختلف را طی کند. اگر این را به مردم واگذار کنیم و عده‌ای بیایند مدارسی را اداره کنند و بچه‌های مردم را تربیت کنند و دولت با آن‌ها قرارداد ببندد، هم ارزان‌تر تمام می‌شود و کیفیت بالا می‌رود، آن‌وقت رقابت سالم درست می‌کنیم.

آن مدرسه و معلمی که بهتر درس می‌دهد و دانش‌آموز خوبی تربیت می‌کند و مردودی کمتر دارد، پول و حقوق بیشتری دریافت می‌کند. آن مدرسه‌ای که وسایل کمک‌آموزشی بیشتری را فراهم کند و آموزش را مدرن‌تر می‌کند پول بیشتری از دولت دریافت می‌کند. مثل این حرفی که امروز در مورد آب می‌زنیم. امروز می‌گوییم بخش خصوصی بیاید آب را از منابع به بخش‌های مصرف هدایت کند، ما آب را از او می‌خریم، دولت می‌آید آب را از آن خریداری می‌کند و تعهد خرید می‌کند. این کار بهتر انجام می‌گیرد تا دولت خودش بیاید انجام بدهد.

بخش خصوصی بیاید فرودگاهی را بسازد و تجهیز کند ما به او تعهد می‌کنیم که در طول سال چقدر مسافر از این فرودگاه بهره‌برداری کند، اگر کمتر استفاده کرده پول آن را می‌دهیم. نخبگان جامعه باید بیایند راه‌حل درست پیش‌بینی کنند.

اینکه ما فکر کنیم نفتی داریم و می‌فروشیم و پول آن به خزانه می‌ریزیم و تقسیم می‌کنیم، این مقدار پول برای این استان یا برای آن استان، آخر هم همه ناراضی، چرا ناراضی؟ برای اینکه منابع درآمدی با هزینه ما فاصله‌اش بسیار زیاد است، الآن درآمد ما در ۴ ماه گذشته با مصوب بودجه ما فاصله زیادی دارد. کمتر از ۷۰ درصد است و ما کسر داریم. وقتی کسر داریم یکجایی کم می‌گذاریم و هر جا که شما کم بگذارید، داد آنجا درمی‌آید و به هر بخشی و استانی هم ندهید می‌گویند بی‌عدالتی است، ممکن است درست هم بگویند.

ما یک بخش کشاورزی داریم. بخش کشاورزی ما باید متحول شود، نمی‌توانیم با شیوه سابق آبیاری، کشاورزی را اداره کنیم، شدنی نیست، همین بخش کشاورزی را هم که داریم خشک خواهد شد. درحالی‌که کشور نیاز دارد بخش کشاورزی توسعه پیدا کند در همه بخش‌ها، دام‌پروری، آبزیان، زراعت، کشت، باغات، همه‌اش باید توسعه پیدا کند به خاطر اینکه جمعیت ما در حال زیادشدن است و در این رابطه اگر توسعه پیدا نکند یعنی نیاز به خارج داریم.

گندم را شما پارسال دیدید که ما با چه مشکلاتی از خارج وارد کردیم. کالاهای اساسی ما به‌جایی رسید که یک‌دفعه ۸۰ الی ۹۰ کشتی در آب‌های آزاد پهلوگرفته بودند و همه دموراژ می‌دادند، کالا آمده بود، روی آب بود و به خاطر مشکلات ارزی و ده‌ها مشکلات دیگر خالی نمی‌شد، قیمت ارز هم تغییر کرده بود و مشکلات دو برابر شده بود. یک وزارتخانه ما شهامت کرد به یک مجموعه‌ای گفت اگر بتوانید کشتی‌ها را خالی کنید بااعتباری که در دنیا دارید من پول دیرتر به شما می‌دهم حاضر شد. یک عده‌ای سروصدا کردند که رانت شد، خوردند، بردند و متأسفانه رسانه‌های گروهی که ان‌شاءالله تعمدی وجود نداشته و از روی کم‌اطلاع بوده است، اما «وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً».

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

  • همه‌چیز برمبنای رأی ملت است بر مبنای امام

مه ملت ایران حق‌دارند و هم وظیفه آن‌هاست که از دولتی که خادم آن‌هاست، نقد و انتقاد کنند و به ما بگویند که کجا اشتباه کرده‌ایم و چگونه باید بهتر عمل کنیم یا راه اشتباه را کنار بگذاریم. هیچ تردیدی نیست که ما خطا و اشتباه می‌کنیم و این ملت است که به‌عنوان صاحبان این کشور، انقلاب و نظام، همه‌چیز بر مبنای رأی اوست. اگر مبنای کشور ما قانون اساسی است و اگر این قانون اساسی را امام معمار انقلاب امضا کرده، پس همه حاکمان بر این جامعه و همه مسئولان، از صندوق آرای مردم، مستقیم یا غیرمستقیم، مشروعیت دینی و مذهبی می‌گیرند؛ بنابراین امروز برای حل مشکلات کشور همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم.

متن کامل سخنرانی در دیدار با علما و روحانیون استان چهارمحال و بختیاری

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳

  • تفسیر امام و مخالفانش

تفسیر قرآن امام راحل بسیار زیبا و دل‌نشین بود و چه بگویم که عده‌ای نگذاشتند آن تفسیر ادامه یابد و این هم از مظلومیت‌های امام راحل ما بود، زمانی به یاد دارم که به محضرشان شرفیاب شدیم و درخواست کردیم که تفسیرشان را ادامه دهند و آن را ضبط کرده و بماند برای بعد از حیات ایشان، اما نمی‌گویم که ایشان در پاسخ چه گفتند، ولی نشان آن است که در هرزمانی، زیستن برای مصلحت جامعه بسیار سخت است و چه نکات ریزی که باید مورد مراعات قرار گیرد.

دکتر روحانی در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳

  • بر مبنای امام نباید قدرت ملی در رقابت سیاسی تخریب شود

دکتر روحانی با بیان اینکه نباید قدرت ملی ما در عرصه رقابت‌های سیاسی تخریب شود، گفت: بدون تردید هیچ‌کس از این اتفاق استقبال نمی‌کند و این موضوع موردنظر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و ملت نبوده و نیست.

  • جمهوریت در بطن دین است.

مردم پای صندوق آمدند یعنی اساس سرمایه اجتماعی با حضور مردم و در انتخابات احیاء شد، مردم اعلام کردند که زبان ما زبان صندوق رأی خواهد بود و این بسیار مهم بود.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امام (ره) کار بسیار بزرگی کرد که رأی مردم را میزان دانست و اسلامیت و جمهوریت را در کنار هم قرارداد، گفت: رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد امسال تأکید کردند که جمهوریت چیزی نبود که ما بخواهیم از دیگران و از غرب اقتباس کنیم و یا امام (ره) به خاطر ملاحظه افکار عمومی جهان آن را بپذیرد. بلکه توجه به رأی عمومی در بطن دین و انقلاب قرار دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: جمهوریت اساس و بنیان و پایه نظام ماست و امام بر آن اعتقاد داشت و رهبری نظام بارها به‌صراحت از آراء و نظر و رأی مردم دفاع کرده‌اند.

رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه انتخابات سال گذشته معنایش این بود که مردم به خودشان، کشور، مدیریت و آینده نظام امید دارند، گفت: اگر امید نبود، آن‌ها پای صندوق رأی نمی‌آمدند و اگر امید نبود حتی سخن نقادانه هم به میان نمی‌آمد.

رییس جمهوری در دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب

چهارشنبه ۱۸ تیر

جمهوریت اساس و نظام بنیاد از نگاه امام

این سخن امام که فرمود «میزان رأی مردم است» یا اینکه در دل اسلامیت، جمهوریت وجود دارد بسیار اهمیت دارد. این نکته‌ای که مقام معظم رهبری در چهارده خرداد بر آن تأکید کردند من متأسفم کمتر از آن سخن به میان می‌آید و بر آن تأکید می‌شود – که جمهوریت چیزی نبود که ما بخواهیم از دیگران و غرب اقتباس کنیم یا امام به خاطر ملاحظه افکار عمومی و جهانی آن را پذیرفته باشد. جمهوریت یعنی آرای مردم اساس و پایه بوده است و امام بر آن اعتقاد داشته و بر مبنای اعتقاد تکیه کرده است و اینکه رهبری نظام بار دیگر به‌صراحت به آرا و رأی مردم تأکید کردند بسیار حائز اهمیت بود.

خواست امام بر عدم تخریب قدرت ملی در رقابت‌های سیاسی

اصلاح‌طلب و اصولگرا بر این مبناست که این دو جناح رقابتشان مشارکت آفرین و نشاط‌آفرین باشند. مبنا این نیست که قدرت ملی را تقسیم‌بر دو کنیم و روبروی هم قرار بگیرند و به تخریب هم بپردازند. هدف هیچ‌کس این نبود. امام، رهبری و ملت به این راضی نیستند، بلکه همه می‌خواهند رقابت سیاسی باشد. چون اگر رقابت سیاسی نباشد نشاط سیاسی نیست و اگر نشاط سیاسی نباشد پیشرفت نخواهد بود. به‌هرحال مبنا این است که این دو جناح بتوانند رقابت سالم و نشاط در پیش رو داشته باشند؛ چون اگر نشاط نباشد مشارکت نیست. اگر همه‌چیز از پیش روشن باشد حضور فعال نخواهد بود.

رییس‌جمهوری در دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب

چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳

  • فرهنگ در آغاز و پایان و میانه مهم است در نگاه امام

این همان بیان امام راحل و رهبری معظم انقلاب است که فرهنگ آغاز و میانه و پایان است. دولت افتخار می‌کند و این را به فال نیک گرفته است که آغاز کارش در سال گذشته در ماه خدا و ماه رمضان شروع شد و امسال، ماه رمضان حدود یازده ماه از شروع کار دولت گذشته است.

این دولت تمام موفقیت‌های خود را در سایه حضور، مشارکت، هم

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اسلامی

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳

  • تأکید بر فرمان هشت ماده‌ای امام در مورد حقوق شهروندی

نکته مهم‌تر این است که چگونه اجرایی می‌شود. مبنای این منشور فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت و نکاتی مثل فرمان ۱۰ ماده‌ای امام یا فرمان ۸ ماده‌ای امام یا فرامین دیگری است که رهبر معظم انقلاب داشتند. این‌ها را هم در این منشور مدنظر قرار می‌دهیم. این منشور وقتی نهایی می‌شود ۲ قسمت دارد. یک‌قسمتی که دولت می‌تواند اجرا کند که تبدیل به مصوبه و دستورالعمل هیئت‌وزیران می‌شود و ابلاغ خواهد شد و یک بخش دیگر مربوط به دستگاه‌های دیگر می‌شود. اگر قانونی بیابیم می‌شود به آن استناد کرد ولی اگر قانون دیگری بخواهد نیاز به لایحه و تصویب مجلس است. یکی از چیزهایی که در قدرت ما نیست و نباید هم باشد وضع قانون است که در اختیار مجلس است. امیدواریم با نهایی شدن و اجرایی شدن این منشور به مردم کمکی شود.

پرسش‌های خبرنگاران و پاسخ‌های رییس‌جمهور

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

  • تدبیر و عقلانیت امام، معیار بودن آرای مردم در کنار شریعت در عمل امام

مرحله بعد مرحله تثبیت انقلاب بود؛ یعنی ماه‌های آخر سال ۵۷ و سال‌های ۵۸، ۵۹ سال‌های تثبیت نظام اسلامی بود. امام در تمام مراحل تثبیت انقلاب از مسیر تدبیر و عقلانیت و در چارچوب موازین اسلامی حرکت خود را ادامه داد. همه‌جا نظر و آرای مردم را در کنار شریعت اسلامی و در چارچوب موازین اسلام به‌عنوان یک معیار قرارداد. آرا و رأی مردم از دیدگاه امام و تا به امروز هیچ‌گاه در نظام جمهوری اسلامی ایران به‌صورت تشریفات نبوده است.

امام هم نهادهای این نظام را در چارچوب رأی و نظر مردم قرارداد و هم مسئولین بزرگ این نظام را بر مبنای آرای مردم و صندوق انتخابات مقرر کرد؛ ازجمله نظام جمهوری اسلامی ایران و کلمه جمهوری اسلامی ایران که به‌عنوان چارچوب این نظام در انتخابات فروردین ۱۳۵۸ انتخاب شد. از فروردین که انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود تا اسفند که انتخابات مجلس شورای اسلامی بود در همه این انتخابات‌ها امام در چارچوب موازین شرع مقدس اسلام و آرای مردم این نظام را به‌پیش هدایت کرد.

  • نمایش توانایی اداره جهان مدرن و اجتهاد پویا

امام همان فقیهی بود که با صدای رسا به جهانیان اعلام کرد که اسلام می‌تواند در دنیای مدرن امروز بر جامعه حکومت و مدیریت بکند و مردم را برای دستیابی به تمام اهداف معنوی و مادی‌شان رهنمون کند. امام همان شخصیتی بود که فقه را بر مبنای زمان و مکان و همچنین اجتهاد پویا را برای مردم، علما، اندیشمندان تبیین و تشریح کرد.

  • تفرقه و اختلاف عامل عدم پیشرفت و وحدت مورد تأکید امام

هیچ‌کس تصور و فکر کند که با تفرقه و اختلاف، کشور، نظام و انقلاب ما پیشرفت خواهد کرد. پیشرفت و توسعه و امنیت در کشور در سایه وحدت و اتحاد است که امام راحل همواره بر آن تأکید می‌کرد. راه امام خمینی، راه وحدت و اتحاد میان‌ همه مسلمان‌ها و به‌ویژه ملت مسلمان ایران بود. راه امام، راه معنویت و تلاش بود پس یک شرط برای پیشرفت و ثبات و پیروزی ما در همه عرصه‌ها وحدت و اتحاد است.

متن کامل سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

  • فکر ماقبل امام احکام اسلام را متضاد با مدرنیته و تمدن می‌دانست

رییس‌جمهوری با بیان اینکه هدف امام پس از استبدادزدایی و استعمارزدایی حاکمیت احکام الهی، قرآن مجید و شریعت در سراسر زندگی مردم ایران بود، گفت: در شرایطی که بلوک شرق، اسلام را به‌عنوان یک تفکر کهنه و افیون ملت‌ها معرفی می‌کرد و بلوک غرب بازگشت احکام اسلام و خدا را واپس‌گرایی و ارتجاع و متضاد با تمدن و مدرنیته می‌خواند، امام به دنبال احیاء و بازگرداندن اسلام از سطرهای صفحات کتاب‌ها و از کنج مدرسه‌ها، حجره‌ها و مساجد به صحنه و جامعه بود.

  • نخستین فقیهی که سازش احکام اسلامی بارأی مردم را تبیین کرد

رییس‌جمهوری افزود: امام خمینی نخستین عالم، فقیه و اندیشمند بزرگی بود که مسئله سازش احکام الهی بارأی و خواست مردم را تبیین و تشریح کرد. او نخستین فقیهی بود که به همه اعلام کرد که جمهوریت و با اسلامیت در تضاد و تنافی نیست بلکه این دو در کنار هم می‌توانند، هم‌زیستی توأم با رشد برای جامعه داشته باشند.

دکتر روحانی با بیان اینکه از نگاه امام مردم مسلمان یک سرزمین می‌توانند در چارچوب معیارهای دینی، خواست و رأی خود را به کرسی بنشانند، گفت: امام بعد از پیروزی انقلاب به ایران آمد طاغوتیان را از مسند به زیر کشید، رأی مردم را حاکم کرد، شادی را بر دل آنان نشاند و امید را برای تحقق شرایط جدید در جامعه افزون کرد.

رییس‌جمهوری تأکید کرد: او اعتقاد داشت اگر می‌خواهید نظام اسلامی بر این سرزمین حاکم باشد، باید مهر تأیید رأی مردم و صندوق آراء را داشته باشد. او در عمل ثابت کرد که اسلامیت می‌تواند در کنار جمهوریت قرار گیرد او نخستین رهبر انقلابی در دنیاست که تنها پس از ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب مردم را به‌پای صندوق رأی دعوت کرد و اصل نظام و تمام نهادهای آن را بارأی مردم مشروعیت داد.

  • وحدت عامل سربلند بیرون آمدن از توطئه‌ها

 امام ما از روز اول تا روز پایان همواره می‌گفت، اگر در داخل متحد باشید و از هیچ‌کس نترسید، می‌توانید از میان انواع توطئه‌ها سربلند خارج شوید.

رییس‌جمهوری گفت: توصیه امام به همه مسلمانان عالم این بود که متحد باشید دست در دست هم قرار دهید، افکار هم را تحمل‌کنید، اختلافات مذهبی و فکری را منشأ ارتقاء و اعتلا قرار دهید تا علاوه بر استقلال بتوانید با استعمار و سلطه بیگانگان مواجه شوید.

رییس‌جمهوری در دیدار میهمانان خارجی مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

  • محوریت رأی و صندوق رأی برای امام

امام از آن زمان، گفتمان خود را حکومت دینی مردم‌سالار قرارداد، به همه مبارزین و انقلابیون مرحله مهم و نهایی انقلاب و نهضت اسلامی را اعلام کرد و آن اینکه ما در پی استقرار یک حکومت دینی و اسلامی و قرآنی هستیم در کنار رأی و آرا و خواست مردم. او اولین عالم و فقیه و اندیشمند بزرگی بود که مسئله سازش حکم الهی و احکام الهی بارأی مردم و خواست مردم را بیان، تبیین و تشریح کرد. او اولین عالم و فقیهی بود که با بیانی روشن به همه اعلام کرد که نه‌تنها جمهوریت با اسلامیت در تضاد نیست بلکه این دو در کنار هم می‌توانند هم‌زیستی رشدآمیزی برای جامعه داشته باشند.

آرا و رأی مردم و صندوق آرا با احکام الهی و موازین شرع و اسلام نه‌تنها منافاتی ندارد، بلکه مردم مسلمان یک سرزمین می‌توانند در چارچوب معیارهای دینی خواست و رأی خود را به کرسی بنشانند. او حتی این نظریه مهم علمی و فقهی خود را به رأی مردم گذاشت.

او که قبلاً اعلام کرده بود، نظامی که در پی آن هستیم هم جمهوری است و هم اسلامی است، نام این نظام جمهوری اسلامی است، درعین‌حال وقتی به ایران آمد و نهضت و انقلابش پیروز شد و همه طاغوتیان را از مسند به زیر آورد و رأی مردم را در این کشور حاکم کرد و شادی را بر دل همه مردم نشاند و امید مردم را افزون کرد. شرایط جدیدی را برای جامعه اسلامی ایران مهیا کرد، درعین‌حال گفت، جمهوری اسلامی اگر می‌خواهد به‌عنوان اساس نظام این سرزمین باشد باید بارأی و صندوق آرای مردم مهر تأیید زده شود.

او عالم و فقیهی نبود که بگوید که چون نظر فقهی من است آن را تبیین کرده‌ام و مردم من را به رهبری پذیرفته‌اند، پس نیازی به رأی مردم و صندوق آرا نیست، او خواست در عمل نشان دهد که اسلامیت در کنار جمهوریت است و جمهوریت در کنار اسلامیت است.

اولین رهبر انقلابی در دنیاست که بعد از ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب مردم را پای صندوق آرا دعوت کرد. هیچ انقلابی در دنیا سراغ ندارید که کمتر از ۵۰ روز مردم پای صندوق آرا آمده باشند و برای نظام خود آرای خود را به صندوق ریخته باشند. او نه‌تنها اصل نظام را به رأی مردم گذاشت که همه نهادهای این نظام را بارأی مردم و صندوق آرا مشروعیت بخشید. او همه نهادها را گفت در چارچوب قانون، قانون اساسی هم از طریق منتخبان مردم باید نگاشته شود و پس‌ازآنکه قانون اساسی از طرف منتخبان مردم نوشته شد یک‌بار دیگر باید به رأی عمومی مردم گذاشته شود.

شاید ما تنها کشوری هستیم که به قانون اساسی و مردممان دو بار رأی دادند، یک‌بار به نمایندگان که قانون اساسی را بنویسند و تصویب کنند و یک‌بار بعد از تصویب در نظرخواهی عمومی بار دیگر به این قانون اساسی رأی دادند.

  • محوریت وحدت در نگاه امام

او راه را به‌خوبی به ما نشان داد. او به ما گفت متحد باشیم و دست‌به‌دست هم دهیم، افکار همدیگر را تحمل‌کنیم. او به ما گفت تضارب فکری و آراء خود را منشائی برای اعتلای فکری خود قرار دهید و نه دشمنی و کینه‌توزی و نه خدای‌ناکرده روزی که خون یکدیگر را مباح بدانیم و بریزیم و بر آن افتخار کنیم و به ناروا نام جهاد بر آن بگذاریم و همدیگر را تکفیر کنیم و دشمنان اسلام از کشتار مسلمین در شادی و هیجان قرار گیرند و قلوب مؤمنین در رنج و عذاب از این اختلاف باشد و چشم مسلمان‌ها از این خونریزی گریان باشد.

امروز، روزی است که همه باید دست‌به‌دست هم دهیم. امروز روزی است که پرچم وحدت را باید به اهتزاز درآوریم. راه امام جز راه مبارزه با استعمار و سلطه بیگانگان نبود. راه امام راهی جز حاکمیت مردم و ملت‌ها چیز دیگری نبود، راه امام جز استقرار احکام الهی، آیات قرآن مجید، سنت پیامبر و اهل‌بیتش چیز دیگری نبود، امام خودباوری را به ما آموخت، امام اعتمادبه‌نفس را به ما آموخت. امام به ما گفت اگر اتکالمان به خداوند باشد و دست برادری به هم دهیم، می‌توانیم در برابر انواع توطئه‌ها پیروز شویم.

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در دیدار میهمانان خارجی مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

  • بیرون کشیدن زن از خانه باحجاب به‌وسیله امام/مخالفت امام با تفکیک جنسیتی

انقلاب اسلامی فضای جدیدی برای زنان باایمان فراهم کرد و امام (ره) زن را از گوشه خانه باحجاب و عفت به صحنه جامعه آورد.

رییس‌جمهوری گفت: آن مرجع تقلیدی که در برابر آن‌هایی که شبهه می‌کردند که زنان در تظاهرات شرکت کنند، فتوای صریح داد امام راحل (ره) بود و کسی که جلوی متحجرین ایستاد که می‌خواستند در دانشگاه تهران در کلاس‌های درس بین دختر و پسر دیوار بکشند نیز امام راحل (ره) بود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه امام راحل (ره) بود که در برابر همه‌کسانی که برای حضور زنان درصحنه‌های اجتماعی و سیاسی شبهه می‌کردند، ایستاد و راه را برای اعتلای بانوان و زنان ما فراهم کرد و حق است که روزی که مربوط به تکریم زن است همزمان با روز ولادت آن صالح بزرگ و فرزند به‌حق فاطمه اطهر (س) شده است، گفت: ما امروز راه و مسیر آن امام بزرگ را طی می‌کنیم.

رییس‌جمهوری در همایش زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ

یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳

  • ارتش غیرسیاسی مانده طبق توصیهٔ امام

 ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که به وصیت امام راحل که فرمود نیروهای نظامی در کار سیاسی دخالت نکنند عمل کرده است. ارتش ضمن آگاهی از مسائل سیاسی هرگز دربازی‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی دخالت نمی‌کند و هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم خواهی نکرده و دنبال دفاع از میهن و نظام بوده است.

رییس‌جمهوری در مراسم رژه روز ارتش

جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳

  • امام منادی وحدت و اخوت اسلامی

امام راحل (ره) نیز همواره بر این مهم تأکید داشته و فرمودند مسلمانی که علیه مسلمان دیگری تلاش می‌کند نه شیعه است و نه سنی.

رییس‌جمهوری گفت: امروز در شرایطی هستیم که وظیفه‌داریم ایران را به‌عنوان یک الگو و نمونه در همزیستی مسالمت‌آمیز و برادری و اخوت میان‌ همه مسلمانان از فرق و مذاهب مختلف به جهان اسلام به‌ویژه همسایگانمان معرفی کنیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: هم امام راحل (ره) و هم مقام معظم رهبری بر وحدت و اخوت اسلامی تأکید داشتند و ان‌شاءالله همه ما باید در این مسیر فعال بوده و همه تلاش خود را مصروف داریم.

  • اولین شرط قدرت ملی وحدت ملی

زمانی دو گروه در جریان نهضت اسلامی با یکدیگر بر سرِ ولایتی بودن یا نبودن اختلاف داشتند که امام راحل (ره) به آنان پیغام دادند امروز مشکل و خطر اصلی متوجه توحید است نه این‌ها که بر سر آن دعوا دارید. امروز هم مشکل اصلی بر سر اسلام، قرآن و توحید است که عده‌ای می‌خواهند اسلام را نابود کنند و مانع از حاکمیت قرآن و سیره و راه اهل‌بیت شوند.

دکتر روحانی گفت: بدانید اگر تا امروز نیز موفقیتی نصیب ما شده در سایه قدرت ملی ماست که اولین شرط آن همین وحدت و یکپارچگی است.

رییس‌جمهوری در دیدار علما و روحانیون استان هرمزگان

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲

  • وحدت از نگاه امام، عامل پایان دادن به اشغال فلسطین

 آیا فراموش کرده‌ایم که رژیم اشغالگر قدس بیش از همه از تداوم این بحران‌ها سود می‌برد؟ و هر زمان ‌که مسلمانان در این منطقه با یکدیگر درگیر شده‌اند، سیاست‌های اسراییلی نسبت به فلسطین و لبنان خشن‌تر و خون‌بارتر شده است؟ از منظر امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب و جمهوری اسلامی ایران مسئلهٔ اشغال سرزمین‌های اسلامی تنها زمانی حل خواهد شد که مسلمانان با وحدت عمیق و واقعی به مقابله با غاصبان، بپردازند.

رییس‌جمهوری

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲

  • امام در قالب حزبی وارد نشد و وحدت مسئله اصلی بود

امام حتی در ورودش به ایران، وارد خانه خاصی نشد و در جمع حزب و جناح خاصی وارد نشد. امام در کنار شهیدان زنده و مردمی که از سراسر ایران اجتماع کرده بودند حضور پیدا کرد.

هر زمان ‌که ما همه دست‌به‌دست هم دادیم، بحث حزب و جناح خاص مطرح نبوده، ملت ایران به صحنه آمد ما پیروز شدیم. پیروزی ۲۲ بهمن، پیروزی وحدت و اتحاد یک ملت است.

گاه هم که بعد از جنگ نوبت صلح فرارسید، همه پشت سر حرکت صلح‌آمیز بودیم. امام بزرگوار ما فرمود همان‌طور که در جنگ جدی بودیم، در صلح هم جدی هستیم. پیروزی ما در سایه وحدت و اتحاد پشت سر فقیهی عادل بود و هر زمان چنین شد، نصرت الهی هم ما را در برابر همه قدرت‌ها پیروز کرد.

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در مراسم سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲

  • فرمان هشت ماده‌ای امام

دکتر روحانی با اشاره به پیام مهم هشت ماده‌ای امام خمینی (ره) در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی اظهار کرد: کارکنان وزارت اطلاعات در عین اینکه باید وظایف خود را برای حفظ نظام، قاطعانه و دقیق انجام دهند، همان‌گونه که حافظ اسرار نظام هستند، باید حافظ آبرو و اسرار مردم نیز باشند.

رییس‌جمهور در دیدار با وزیر، معاونان، مدیران و کارمندان وزارت اطلاعات

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲

  • به فکر آرمان‌ها و یکدیگر بودن در مسیر اعتدال، عقلانیت و دوری از افراطی‌گری راه حفظ آرمان‌های امام

اگر می‌خواهیم اندیشه‌ها و آرمان‌های امام (ره) پایدار بماند باید در مسیر اعتدال، عقلانیت و دوری از افراطی‌گری به فکر آرمان‌ها و همدیگر باشیم، گفت: باید امید و نشاط را برای ساختن کشور حفظ کنیم؛ اساس پیشرفت و ادامه راه امام (ره) در حفظ وحدت و اتحاد است.

  • حرکت انقلاب قبل از مشروطه آغاز شد و با هدایت امام به سمت انقلاب اسلامی رفت

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه حرکت انقلاب از دوران قبل از مشروطه آغازشده بود، خاطرنشان کرد: در آن دوران مجتهدان و مبارزانی چون میرزای شیرازی و آخوند خراسانی با حوزه علمیه‌ای که توسط مرحوم شیخ انصاری استحکام بخشیده شده بود، حرکتی را بوجود آوردند که به نهضت و انقلاب مشروطه منتهی شد و این مسیر با استحکام حوزه علمیه قم ادامه پیدا کرد که به دنباله استحکام این حوزه امام راحل حرکت را از مشروطه به سمت انقلاب اسلامی هدایت کرد. درواقع مشروطه حکومت قانون و انقلاب اسلامی حکومت مردم‌سالاری دینی و حضور مردم برای تعیین سرنوشت خود است.

  • مبنای مشروعیت را در چارچوب مقررات اسلام و رأی مردم قرارداد

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امام توانست مبنای مشروعیت حکومت را در این سرزمین تغییر دهد، گفت: امام مبنای مشروعیت را چارچوب مقررات اسلام و رأی مردم قرارداد و در ۱۲ فروردین سال ۵۸ که روز جمهوری اسلامی ایران است، کار بزرگی را به نتیجه رساند؛ می‌توان گفت ۱۲ بهمن مادر، ۱۲ فروردین بود که در این راستا آغاز حکومت و مشروعیت مردم‌سالاری دینی با ورود امام راحل در ۱۲ بهمن کلید خورد و در ۱۲ فروردین سال بعد آن شکوفا شد.

  • امام استقلال، عزت، حکومت ملی و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امام برای ما استقلال، عزت، حکومت ملی و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد و بساط سلطنت را برچید و بنای استبداد را در این کشور ویران کرد و مسیر ایستادگی و مقاومت را برای زنان و مردان نشان داد.

  • امام دین‌داری را با خردورزی و احکام خدا و حکومت مردمی جمعی کرد

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امام به ما آموخت دین‌داری با خردورزی و احکام خدا و حکومت مردمی باهم قابل‌جمع است و می‌توان حاکمیت احکام اسلامی را با حاکمیت مردم بر زندگی و سرنوشت خویش توأم کرد، گفت: امام خمینی (ره) راهبر بزرگ ملت ایران و امت اسلامی بوده و هست.

  • افتخار دولت حرکت در خط امام است

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه افتخار دولت این است که در مسیر و خط امام (ره) حرکت کرده و در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری مسیر و راه را ادامه دهد، افزود: پایداری بر راه امام راحل، حرکت در مسیر اعتدال، عقلانیت و دوری از افراطی‌گری است.

  • امام، امید و نشاط آورد

رییس‌جمهوری ادامه داد: امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ با ورود خود برای ملت ایران نشاط و امید آورد و ما باید امید به آینده و نشاطمان را برای ساختن کشور حفظ کنیم.

  • اساس پیشرفت و ادامه راه وحدت و اتحاد

دکتر روحانی با بیان اینکه اساس پیشرفت و ادامه راه امام راحل وحدت و اتحادی است که آن بزرگوار همواره به آن تأکید داشت و اصرار می‌ورزید، خاطرنشان کرد: من از ملت ایران و همه زنان و مردان، اقوام و عشایر، جناح‌ها و سلیقه‌ها و تفکرهای گوناگون دعوت می‌کنم که در روز ۲۲ بهمن همگی در کنار هم بوده و ۲۲ بهمن امسال با سال‌های گذشته متفاوت‌تر باشد و هیچ‌کس خدایی ناکرده با روز سرنوشت ملی و استقلال خود و روز پایان استبداد و شکوفایی و سربلندی این ملت قهر نکند.

وی افزود: همگی با هر اندیشه، سلیقه و تفکر سیاسی، باید ۲۲ بهمن در کنار هم باشیم و شعارهای ما در این روز، شعارهای وحدت‌آفرین باشد و این همان چیزی است که امام راحل می‌خواست.

  • تدبیر و امید شعار محوری انقلاب

سید حسن خمینی تصریح کرد: در این راستا شعار تدبیر و امید را به‌عنوان محوری‌ترین شعار انقلاب مغتنم دانسته و برای دولتمردان آرزوی موفقیت داریم و خدا را شاکریم که امسال امیدمان به آینده بیش از گذشته است.

رییس‌جمهوری در مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل

یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲

  • پرچم امام قرآن و ذیل دموکراسی و مردم‌سالاری

 به خاطر ملتمان تعامل با دنیا می‌خواهیم؛ ما در برابر دیگران لبخند می‌زنیم تا لبخند بر لبان ملتمان بنشیند. ما عاشق هیچ‌کسی نیستیم. بلکه عاشق کشور خودمان هستیم و می‌خواهیم این کشور در بالاترین مدار رشد و توسعه باشد؛ ما جمهوری اسلامی هستیم؛ در این کشور با پرچمی که امام به اهتزاز درآورد، افتخار می‌کنیم که تحت لوای قرآن و دموکراسی و مردم‌سالاری حرکت می‌کنیم و آن پرچم امروز هم به دست جانشین صالح آن امام، مقام معظم رهبری در اهتزاز است.

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در نشست مشترک دولت و مجلس

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲

  • امام منادی وحدت

امروز دین خدا، جامعه اسلامی و امت اسلامی نیاز به یاری دارد؛ امروز از هر زمان دیگر محتاج‌تریم به ندای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره)؛ او که همه مسلمانان را به وحدت و اتحاد دعوت کرد و هفته وحدت از یادگاران اوست. امروز باید وحدتمان، وفاقمان، همدلی‌مان و همبستگی‌مان بر نقاط اشتراکمان ‌که نه کلمه واحده «تعالو الی کلمه سواء بیننا و بینکم» آن کلمه امروز کلمات است؛ امروز ما حول اسلام و قرآن و نبوت و سیره پیامبر و مناسک دینی و مذهبی‌مان، منافع مشترکمان، دشمن‌های مشترکمان، قدس عزیزمان، فلسطین اشغال‌شده‌مان، جنگ و خونریزی در دنیای اسلام، وحدت دنیای اسلام، همه و همه ده‌ها محوری است که می‌تواند ما را در کنار هم جمع کند.

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در دیدار جمعی از مسئولان کشور و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر معظم انقلاب

یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲

  • مردمی بودن امام

وقتی حکومتی و حاکمی به‌جای وابستگی به مردم خودش به دیگران وابسته شود، سرنوشتش این‌چنین است. امام (ره) را ببینید که با چه استقبالی آمد و روزی که روحش عروج کرد، با چه بدرقه‌ای رفت. فکر می‌کنید جمعیت خرداد ۱۳۶۸ در بدرقه امام کمتر (ره) از جمعیتی بود که در بهمن ۱۳۵۷ از وی استقبال کرد؟ شما آن ورود و این ارتحال را ببینید. امام (ره) چه کارد کرد؟؟ کسی که باخدا بود الخلق عیال‌الله با مردم هم خواهد بود و امام (ره) به این جایگاه رسید.

متن کامل سخنرانی در دیدار با عشایر استان خوزستان

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲

  • همزیستی مسالمت‌آمیز سیاسی از دیدگاه امام مثل بحث طلبگی

ما باید هم‌زیستی مسالمت‌آمیز سیاسی را بیاموزیم. باید یاد بگیریم از همدیگر انتقاد کنیم. باهم زندگی کنیم. دوست باشیم. خدا رحمت کند امام راحل را، همیشه می‌فرمود: دعواهای و بحث‌های طلبگی؛ در حوزه‌ها، دو نفر، سه نفر، پنج نفر باهم مباحثه می‌کنند. در ظاهر به‌گونه‌ای است که گویا باهم جنگ‌ودعوا دارند، اما وقتی مباحثه تمام می‌شود، همه باهم رفیق، صمیمی و برادرند امام (ره) این‌گونه تشبیه و تعبیر می‌فرمود.

متن کامل سخنرانی در همایش استفاده از ظرفیت‌های توسعه استان خوزستان

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲

  • آشتی برقرار کردن امام بین متدینین و هنر

شما می‌دانید قبل از پیروزی انقلاب بخش بزرگی از جامعه ما از هنر فاصله داشت. امام راحل به‌عنوان احیاگر قرن که آزادی را برای این سرزمین به ارمغان آورد، یکی از خدماتش این بود که بین مردم متدین و هنر آشتی برقرار کرد. در دوران او بود که به‌عنوان یک فقیه و مرجع عالی‌قدر، حلیت هنر موسیقی با سرودهای انقلابی و میهنی فراهم شد.

در عصر او بود که بسیاری از آثار ادبی و هنری اجازه نشر یافتند، در تاریخ روحانیت شیعه، امام تنها فقیهی بود که از یک فیلم و فیلم‌ساز روشنفکر به نیکی یادکرد. انقلاب راه را برای توسعه هنر در همه لایه‌های اجتماعی فراهم نمود. انقلاب، موسیقی سنتی و یا به بیانی بهتر موسیقی ملی ایران را احیاء کرد. قبل از انقلاب موج موسیقی‌های غربی و پاپ به‌گونه‌ای بود که در حال ویران کردن موسیقی سنتی بود، اما انقلاب شرایطی را فراهم کرد که هنرمندان بزرگی که قبل از انقلاب نیز شناخته‌شده بودند، در فضای امن و سالم بعداز انقلاب رشد کرده و بالیدند و تیراژ موسیقی سنتی ما بالا رفت و بازار پررونقی پیدا کرد.

متن کامل سخنرانی دکتر روحانی در جمع هنرمندان

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲

  • امام یاددادن مسیر استقلال، استقامت و ایستادگی

در اینجا لازم می‌دانم یاد امام عزیز را گرامی بدارم که در سایه او، راه او و خط او مردم ما مسیر استقلال، استقامت و ایستادگی را آموختند و یاد گرفتند و عملی کردند.

متن کامل سخنرانی رییس‌جمهور در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد

یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲

  • تعریف کردن مقام بسیجی بالاتر از تقسیم‌بندی‌های اداری بر اساس تعریف امام

هنگامی‌که امام (ره) آرزو می‌کنند «ای‌کاش یک بسیجی بودم» و رهبر معظم انقلاب انسانِ تراز مکتب را در همه زمینه‌ها بسیجی معرفی می‌کنند، معلوم می‌شود که باید مقام بسیجی را فراتر از تقسیم‌بندی‌ها و تمایزهای سیاسی و اداری تعریف کنیم.

دکتر روحانی در جلسه عصر امروز هیئت دولت

یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲

  • ظلم‌ستیزی و تعامل سازنده با جهان یک سیاست واحد است

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ۱۳ آبان یادآور ایستادگی و ظلم‌ستیزی حضرت امام راحل در سال ۴۳ است گفت: ظلم‌ستیزی و تعامل سازنده با جهان مؤلفه‌های یک سیاست واحدند و امروز نیز سیاست دولت و مردم ایران بر پایه ظلم‌ستیزی، تجاوزستیزی، استقامت، ایستادگی و صیانت از استقلال و درعین‌حال تعامل مؤثر و سازنده با جهانیان استوارشده است.

رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: امروز نیز مذاکره‌کنندگان ایرانی با کشورهای ۱+۵ به دنبال احقاق حقوق ملت ایران با منطق و دیپلماسی هستند و البته خط قرمز آنان حقوق مردم، استقلال کشور، حاکمیت ملی و زیر بار حرف زور نرفتن است و بر این مبنا مذاکره‌کنندگان همواره با منطق و استقلال خواسته‌اند حقوق ملی را بیش از گذشته تثبیت کنند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: مذاکره‌کنندگان کشورمان در این راه اراده ملی، حمایت مردم و رهنمودهای رهبری را به‌عنوان سرمایه اصلی و پشتوانه تلاش‌های خود می‌دانند و از همین‌جا از مقام معظم رهبری که در سخنان امروز خود همانند گذشته از سیاست دولت و تلاش‌های مذاکره‌کنندگان با ۱+۵ و درمجموع از دیپلماسی دولت حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.

دکتر روحانی در جلسه هیئت دولت

یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲

  • امام دادن راه امام در مسئله آمریکا

نسبت به مسئله آمریکا آنچه ازنظر من مهم است به‌عنوان رییس‌جمهور کشور؛ ما اهداف و مواضعی داریم که مواضع انقلابی و اهداف ملی‌مان است که نباید بگذاریم خدشه‌دار شود، آن‌ها سر جایش محفوظ است. ما مشکلاتی با آمریکا داریم، این مشکلات زیاد است، حالا بگذریم، آن‌ها کارهای عجیب‌وغریبی در منطقه کردند، ما مواضعمان و محکوم بودن کارهایشان را اعلام کردیم؛ هیچ‌کس ابداً در این کشور نمی‌خواهد بگوید که ما از مواضعمان برگشتیم؛ آن راهی را که امام برای ما در انقلاب ترسیم کردند و مقام معظم رهبری ادامه می‌دهند، ما همان مسیر را ادامه می‌دهیم. (احسنت و صلوات حضار)

متن کامل سخنرانی دکتر روحانی در نخستین نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲

  • استفاده دولت از ظرفیت همهٔ پایبندان به خط امام

دکتر روحانی یکی از اهداف اصلی دولت یازدهم را ایجاد وفاق و انسجام و همدلی در عرصه اجتماعی، کاهش شکاف‌ها و استفاده از ظرفیت‌های همه دلسوزان و پابندان به «انقلاب، راه امام و خط رهبری» دانست و خاطرنشان کرد: به‌واسطه حماسه سیاسی ۲۴ خرداد، اعتماد و امید مردم که بزرگ‌ترین سرمایه برای قدرت و امنیت ملی است، افزایش پیداکرده و دولت مصمم به حفظ و افزایش این اعتماد و امید است.

  • اعضای هیئت دولت پیروان خط امام

دکتر روحانی اعضای دولت را فرزندان انقلاب و پیروان خط امام (ره) و پایبندان به دیدگاه‌های رهبری دانست و گفت: همه اعضای دولت آماده ایثار و فداکاری و خدمت به مردم و حل مشکلات، هستند.

سخنان رییس جمهور در اولین دیدار هیأت دولت یازدهم با مقام معظم رهبری

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲

  • امام آورنده عزت، سربلندی، استقلال و آزادی

امام بزرگوار برای ما عزت، سربلندی، استقلال و آزادی را به ارمغان آورد.

تجدید میثاق با همه آرمان‌های امام: اعتلا و توسعه همه‌جانبه کشور، مردم‌سالاری و تحقق ارزش‌های متعالی اسلامی و انسانی و ترویج فضائل اخلاقی

این زیارت یک عمل تشریفاتی نیست، دولت در اولین جلسه کاری خود می‌خواهد بار دیگر با همه آرمان‌های حضرت امام (ره) که درواقع آرمان‌های اصیل ملت ایران است، تجدید میثاق کند.

آرمان امام (ره) اعتلا و توسعه همه‌جانبه کشور، مردم‌سالاری و تحقق ارزش‌های متعالی اسلامی و انسانی و ترویج فضائل اخلاقی در این سرزمین بوده است.

امام (ره) سایه شوم تحقیرهای داخلی و بین‌المللی را که از استبداد و استعمار ناشی می‌شد، برای همیشه از سر مردم دور کرد.

آموختن اعتدال از امام: مقابله تندروی برخی جریان‌ها

ما اعتدال را از امام (ره) آموخته‌ایم که او حتی در برابر حرکت‌های تندروانه برخی جریان‌ها و اشخاص همواره رفتاری سازنده داشت. ما تدبیر و امید را از امام (ره) آموخته‌ایم که در دوران نهضت و استقرار نظام اسلامی و نیز درروند اداره حکومت همواره دورنگری، آینده‌نگری و تدبیر مدنظر آن بزرگوار بود و سراسر رفتار، کلام و منش او همواره امید بود.

  • توجه امام به حقوق مردم و صیانت از آن
  • وفاداری دولت به همه آرمان و خط امام

امام (ره) به حقوق مردم و صیانت حقوق مردم توجهی ویژه داشت و این دولت به همه آن آرمان‌ها و خط و راه وفادار خواهد ماند.

متن کامل سخنرانی در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت هفته دولت

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲

  • وفاداری کابینه به راه امام

همه آن‌ها وفادار و پایبند به آرمان‌های انقلاب، اندیشه‌های امام راحل (ره)، قانون اساسی و ولایت‌فقیه هستند.

متن کامل سخنرانی در دفاع از وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی

پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲

  • میزان بودن رأی ملت در نگاه امام

رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (قدس سره شریف)، میزان را، رأی مردم اعلام نمودند.

  • حضور زنان درصحنه بر اساس اندیشه امام

از آغاز انقلاب اسلامی، زنان فهیم این سرزمین بر مبنای اندیشه‌های والای حضرت امام دوشادوش مردان در جهت توسعه و اعتلای کشور، حضوری همه‌جانبه داشته‌اند.

متن کامل سخنان دکتر روحانی در مراسم تحلیف

یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲